Skip to main content
Home » Ondernemen » Elektronische betalingen ontvangen zonder gedoe, ook onderweg
Ondernemen

Elektronische betalingen ontvangen zonder gedoe, ook onderweg

In samenwerking met
In samenwerking met

Elektronische betalingen gaan vandaag verder dan bankkaart en betaalterminal. Klanten betalen contactloos met hun smartphone of smartwatch, en ondernemers willen snel kunnen afrekenen op locatie of in hun webshop. Axepta BNP Paribas speelt daar gericht op in. CEO Cédric Lenaerts legt uit hoe eenvoud, flexibiliteit en lokale service daarbij centraal staan.

Cédric Lenaerts

CEO Axepta BNP Paribas

© FOTO: TINEKE DE VOS

Welke evoluties ziet u op het vlak van betalingen? 

“Er zijn twee belangrijke evoluties, die je kan samenvatten in één woord: eenvoud. De eerste draait rond de betaalmethoden zelf. Die veranderen snel. Mensen betalen steeds vaker via hun smartphone of smartwatch. Daar moet je als aanbieder in meegaan. Onze betaalterminals kunnen dat, maar we ontwikkelen ook nieuwe oplossingen, zoals Axepta BNP Paribas Soft. Daarmee aanvaard je betalingen zonder betaalterminal, gewoon via je smartphone.”

“De tweede evolutie is integratie. Terminals moeten vandaag naadloos samenwerken met kassa’s en boekhoudsoftware. We koppelen onze systemen daarom aan bekende platforms zoals Odoo, Restomax, Shopcaisse en ga zo maar door.” 

Lokale aanwezigheid betekent voor ons: geen anonieme helpdesk, maar echte mensen die je zaak kennen en er voor je staan.

Waarom ontwikkelde BNP Paribas Fortis eigen betaaloplossingen? 

“Onze groep is internationaal sterk in cashmanagement, dus alles wat met betalingen en kasbeheer te maken heeft. Door zelf oplossingen aan te bieden, kunnen we ondernemers van A tot Z begeleiden in de betalingsketen. Dat past binnen onze bredere strategie. Bovendien zijn we in België één van de enige banken die zelf ook optreden als betalingsverwerker. Die combinatie – bank en verwerker – zorgt voor een sterke positie en veel flexibiliteit in het voordeel van onze klanten.” 

Wat maakt Axepta BNP Paribas anders dan andere spelers? 

“Vooral onze lokale aanpak. In onze kantoren in Brussel en Waterloo zitten eigen verkoopteams, service en logistiek. Klanten krijgen ondersteuning in het Nederlands, Frans of Engels, en dat 7 op 7. Daarnaast beschikken we over eigen techniekers die ter plaatse bij de klant kunnen gaan om storingen op te lossen of technische ondersteuning te bieden. Ook hanteren we een heldere prijspolitiek: een transparant tarief per transactie, zonder verborgen kosten.”

“Ons aanbod is ook bijzonder flexibel. We ondersteunen zowel kleine zelfstandigen als grote spelers: van een lokale bakker tot grote, bekende ketens. Ondernemers kunnen een terminal aankopen, huren of enkel voor onze transactieverwerking kiezen op een betaalterminal die ze reeds bezitten. Binnenkort lanceren we bovendien een nieuwe e-commerceoplossing. Bij ons krijg je dus altijd een formule die past bij je zaak. Bij een betaling ontvang je het geld overigens al de volgende werkdag automatisch op de bankrekening van je keuze” 

Waarmee moeten ondernemers rekening houden bij het kiezen van een betaaloplossing? 

“Veel ondernemers kijken vooral naar de prijs van de terminal. Maar het is belangrijk om de volledige gebruikskost in kaart te brengen: wat kost het systeem over de hele levensduur, inclusief transactiekosten en service? Sommige aanbieders lijken goedkoop, maar compenseren dat met dure transacties of laten je in de kou staan bij problemen. Als je dagen moet wachten op hulp, loop je inkomsten mis. Een betaaloplossing moet betrouwbaar zijn, met goede service en een totaalpakket dat past bij je noden.”

Door zelf betaaloplossingen aan te bieden, kunnen we ondernemers van A tot Z begeleiden in de betalingsketen.

Voor wie is de mobiele app Axepta BNP Paribas Soft bedoeld? 

“Voor iedereen die mobiel werkt: thuisleveranciers, marktkramers, artsen op huisbezoek, klusjesdiensten,… Vaak hebben zij geen vaste kassa of terminal. Dankzij onze app ontvangen ze toch kaartbetalingen, mét dezelfde voordelen als een klassieke terminal: snelle uitbetaling, duidelijke rapporten, een veilige transactieomgeving en transparante prijzen. Voor vaste winkels met veel betalingen per dag blijft een klassieke terminal de beste oplossing. Wie vaak onderweg is of een heel beperkt aantal transacties doet heeft veel baat bij een flexibele oplossing als deze.” 

Er is een interface in de app die klanten toelaat hun pincode in te geven, net zoals op een gewone terminal. Na de betaling krijgt de klant een ontvangstbewijs via e-mail. Intussen zijn al meerdere betaalmethoden geïntegreerd waaronder Bancontact, Visa en Mastercard, en dat aanbod breiden we de komende tijd nog uit.”

Next article