Home » Ondernemen » Belgische start-up bewijst dat eten gezond én snel kan
Ondernemen

Belgische start-up bewijst dat eten gezond én snel kan

Oprichters van Mealhero Anton Claeys, Jeroen Spitaels en Steven Debaere.

“Willen zo snel mogelijk doorgroeien naar een Europees en zelfs wereldwijd merk”

Slim, lekker en gezond koken gaan perfect samen. Dat bewijst Mealhero, een nieuwe Belgische start-up die de ambitie heeft om op korte termijn de wereld te veroveren. Gesprek met oprichters Anton Claeys, Steven Debaere en Jeroen Spitaels.

Tekst: Joris Hendrickx – Foto’s: Kris Van Exel

Vanuit welk idee is Mealhero ontstaan?

Jeroen: “Gemakkelijk eten is haast altijd ongezond. Gezond eten vergt daarentegen meestal veel moeite. Het komt dus altijd aan op een keuze. Waarom is dat zo? Met die vraag begonnen we drie jaar geleden na te denken over een concept waar gemakkelijk én gezond hand in hand gaan. Zoiets bestond helemaal nog niet, maar we waren er wel van overtuigd dat enorm veel mensen hier interesse in zouden hebben. Zo kwamen we op het idee om Mealhero op te richten.”

Anton: “In het prille begin hebben we even gebruikgemaakt van Start it @KBC, een platform voor startende ondernemers. Daar hebben we toen zeker wel wat aan gehad. Maar omdat ons concept zo specifiek en vernieuwend is, hebben we de verdere uitwerking haast volledig zelf gedaan.”

Heeft het lang geduurd voor jullie konden opstarten?

Steven: “Twee jaar werkten we hier aan voor het klaar was. Het gaat immers niet enkel om slimme software, maar ook over échte voedingsproducten, eigen gerechten, leveringen aan huis, een speciaal ontwikkelde stoomoven,… We hebben alles van A tot Z moeten heruitvinden en opzetten, en daar kwam logischerwijs enorm veel bij kijken. Een hele uitdaging dus.”

Terwijl de meeste Belgische bedrijven eerder voorzichtig en soms zelfs té bescheiden zijn, hebben wij echt wel de ambitie om snel groot te worden.

Hoe werkt het concreet?

Anton: “Mealhero is een abonnementservice waarvan je de klantenervaring het best kan vergelijken met een personal chef. Een persoonlijke chef in huis bereidt ook de maaltijden die je het liefst eet en gaat daarvoor in jouw plaats de inkopen doen van alle nodige ingrediënten. Onze chefs bedenken en bereiden wekelijks maar liefst veertig gevarieerde maaltijden. Via onze mobiele applicatie kan je aangeven wat je wil eten, wij bezorgen jou dan de nodige vriesverse maaltijden aan huis.”

Steven: “Jij hoeft ze vervolgens enkel nog in de speciaal ontwikkelde slimme stoomoven te doen, en in een mum van tijd kan je gezond en lekker eten. Onze app houdt ook bij wat je al gegeten hebt en nog in huis hebt. Op basis daarvan geeft deze je suggesties om bepaalde overschotten te combineren tot een lekkere maaltijd.”

Jeroen: “Bill Gates zei ooit: ‘Ik wil een PC in elk huishouden’. Wel, wij willen dus een personal chef in elk huishouden! De ruggengraat daarvan is onze slimme app die alles afstemt op de wensen, smaken en levensstijl van onze klanten, maar ook op wat die nog in zijn diepvriezer heeft. Zo krijgt iedere klant een personal chef in zijn broekzak, en dat vanaf 6,50 euro per maaltijd.”

Oprichters Anton Claeys, Jeroen Spitaels en Steven Debaere.

In welke zin is dit duurzamer dan de gekende alternatieven?

Steven: “Onze maaltijden zijn allemaal vers en rauw ingevroren. Dat heeft als grote gezondheidsvoordeel dat er bijna geen verval van vitaminen en voedingswaarde is. Bovendien maakt dat het mogelijk om maar één keer per maand te leveren, in plaats van iedere week zoals andere foodbox spelers dat doen. Zo zorgen we voor minder bestelwagens en dus files op onze Belgische wegen, maar ook voor minder uitstoot van CO2 en roet. We werken zoveel mogelijk samen met lokale partners, leveranciers, slagers en boeren. Zij bevinden zich op maximum dertig minuten van onze centraal gelegen locatie. We gaan trouwens voor een zo kort mogelijke keten, van boer rechtstreeks naar vriesvers verpakte maaltijden. Ook zo verminderen we het verkeer.”

Jeroen: “Zowel wij in ons productieproces als onze klanten thuis hebben haast geen voedselafval. Al onze ingrediënten blijven minstens zes maanden goed. Zo komt het haast niet voor dat klanten hun overschotten op het einde van de week moeten weggooien. Dat wil wel al eens voorvallen wanneer men met een klassiek foodbox concept onverwachts enkele avonden niet thuis heeft kunnen eten. Men kan ook altijd even een pauze inlassen wanneer men teveel overschotten heeft.”

Anton: “Onze APET verpakking is trouwens 100% recycleerbaar en bestaat voor 50% uit gerecycleerde PMD, het maximaal mogelijke op dit moment. Deze mag gewoon in de blauwe PMD zak. Daarnaast bestaan ook het papier en karton in onze verpakkingen volledig uit gerecycleerd materiaal.”

“Iedereen zal steeds meer op zijn gezondheid beginnen letten, maar tegelijk ook minder tijd hebben om naar de winkel te gaan en gezond te koken.”

Wie zijn jullie klanten?

Jeroen: “Onze klanten zijn niet enkel diegenen die door een drukke carrière helemaal geen tijd meer hebben om te koken of fatsoenlijk te eten. Het zijn vooral alledaagse jonge gezinnen die gewoon lekker, gezond en gemakkelijk willen kunnen eten. Terwijl men dertig jaar geleden iedere dag zestig minuten in de keuken stond om te koken, zijn dat vandaag nog maar dertig minuten meer. De tijd die men neemt om te koken is dus in dertig jaar gehalveerd.”

Steven: “We geloven er sterk in dat dit in de komende dertig jaar nog eens zal halveren tot vijftien minuten gemiddeld. Iedereen zal steeds meer op zijn gezondheid beginnen letten, maar tegelijk ook minder tijd hebben om naar de winkel te gaan en gezond te koken. Gezond eten is nochtans de basis van een gezonde levensstijl.”

Welk potentieel zien jullie voor dit vernieuwende concept?

Anton: “Een jaar geleden verkochten we onze eerste maaltijd. Intussen hebben we al meer dan duizend klanten in heel België en een deel van Nederland. We verdubbelen bijna elke twee à drie maanden van grootte (aantal maaltijden, klanten, teamleden,…). De komende jaren willen we zo doorgroeien naar een Europees en zelfs wereldwijd merk. Niemand ter wereld heeft immers een oplossing zoals de onze. Terwijl de meeste Belgische bedrijven eerder voorzichtig en soms zelfs té bescheiden zijn, hebben wij dus echt wel de ambitie om snel groot te worden.”

Bill Gates zei ooit: ‘Ik wil een PC in elk huishouden’. Wel, wij willen dus een personal chef in elk huishouden.

Next article