Home » Ondernemen » Belgen kopen meer dan ooit online
Ondernemen

Belgen kopen meer dan ooit online

Een aantrekkelijke en makkelijk bruikbare website is cruciaal om bezoekers tot jouw klanten te maken.

Bedrijven moeten anno 2021 absoluut online aanwezig zijn. Om hier succesvol in te zijn, is het cruciaal om rekening te houden met de verwachtingen van klanten en de evoluties in hun online gedrag. Meer uitleg door Maja Van der Borst, Head of Communication bij FCR Media.

Tekst: Joris Hendrickx

Waarom is het zo belangrijk om nú de stap te maken naar online verkoop?
Maja Van der Borst.

“De online verkoop heeft tijdens corona nog een extra boost gekregen, dit terwijl de weg hiernaar eigenlijk al langer was ingeslagen. De toekomst is aan de omnichannelspelers. Online en offline bestaan naast elkaar en versterken elkaar als je het goed aanpakt. Als je nu niet springt, blijf je onherroepelijk achter. Mensen willen steeds sneller en eenvoudiger bediend worden, en daar hoort online verkoop absoluut bij.”

Wat zijn de grootste drempels voor bedrijven om online aanwezig te zijn?

“Vaak denken bedrijven dat het opzetten en operationeel houden van een webshop een fortuin kost. Je kan echter ook simpel beginnen en stapsgewijs bijschaven. Bedrijven vrezen ook dat er geen koppelingen mogelijk zijn tussen hun back-office/stock/boekhouding en de webshop, waardoor er veel manueel werk komt kijken bij het up-to-date houden van de webshop.”

“Een andere drempel is de beperkte kennis: het opzetten van een webshop is natuurlijk iets heel anders dan de werkzaamheden die de ondernemers als corebusiness doen. Heel wat ondernemers zien ook op tegen de logistieke aspecten zoals het inpakken en naar de post brengen van producten of het verwerken van retours. Als laatste geloven veel ondernemers dat hun product of dienst niet geschikt is voor online verkoop.”

Bedrijven denken onterecht dat het opzetten en operationeel houden van een webshop een fortuin kost.

Welke evoluties ziet u in het online gedrag van consumenten?

“Eerst en vooral zijn de zoekgewoontes veranderd. Dankzij smartphones en het feit dat vandaag heel veel (koop-)onderzoek online gebeurt, zoeken consumenten vandaag mobiel, doelgericht en ‘on the go’. Daarnaast zijn ratings en reviews de nieuwe mond-aan-mondreclame geworden. Hierdoor krijgt de consument meer informatie die wordt gebruikt als aanvulling op de informatie van familie en kennissen. Je online reputatie is hierdoor ongelofelijk belangrijk geworden om zoekende en twijfelende klanten over de streep te trekken.”


  • 25% van de Belgische kmo’s heeft geen website.
  • 73% van de Belgische kmo’s en zelfstandigen verkoopt niet online.

Hoe belangrijk zijn sociale media vandaag?

“Professionele marketeers plaatsen het belang van sociale media boven dat van de eigen website. Sociale media maken je immers super bereikbaar en stellen je in staat om een directe relatie op te bouwen met je publiek. Zo maak je van klanten en geïnteresseerden echte merkambassadeurs! Het targetten van consumenten wordt ook veel eenvoudiger door de informatie die wij allemaal met deze platformen delen. Vooral Facebook en Instagram blijven met kop en schouders boven andere platformen uitsteken. Deze leveren dan ook de hoogste return on investment (ROI) op. Toch zijn andere kanalen zoals LinkedIn en TikTok mogelijk ook erg interessant, omdat je net daar gemakkelijker het verschil kan maken.”

Hoe kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze hoger scoren in Google?

“Een vlotte online vindbaarheid hangt samen met een goede SEO (Search Engine Optimization). Dat begint bij een zoekwoordenonderzoek. Op welke woorden die verband houden met je product of dienst zoeken mensen ook effectief? Een goede hulp daarbij is de ‘autocomplete’-functie waarbij Google automatisch bijkomende suggesties doet wanneer je een eerste woord intikt. Daarnaast meld je je bedrijf best onmiddellijk en zo compleet mogelijk aan bij Google Mijn Bedrijf. Zo vinden consumenten meteen al je belangrijke gegevens én kom je op Google Maps terecht. Zorg dat je de teksten op je website regelmatig opfrist of aanvult. Zo geef je aan Google het signaal dat het om een site gaat die in beweging blijft en in de gaten gehouden moet worden.”

“Verder is het eveneens belangrijk dat je website snel laadt en goed beveiligd is (met een ssl-certificaat). Dat bekom je met een kwalitatieve hosting, niet te grote foto’s en een website die algemeen technisch gewoon goed in elkaar zit. Een laatste tip is om je te laten begeleiden door een SEO-specialist die alle knepen van het vak kent om je website te optimaliseren.”

Je online reputatie is ongelofelijk belangrijk geworden om zoekende en twijfelende klanten over de streep te trekken.

Hoe kunnen de mensen die vervolgens op de website terechtkomen ook worden omgezet tot klanten en leads?

“Alles staat of valt met een aantrekkelijke en makkelijk bruikbare website die overtuigt. Zorg in dat kader dat je weet wat je klanten verwachten van je onderneming en je website, en speel daarop in. Check welke pagina’s wel of niet populair zijn, wat ze lezen en waar ze op reageren, en optimaliseer op basis daarvan je website. Een vlotte navigatie bekom je met een glasheldere navigatiebalk met de juiste bewoordingen, zodat bezoekers meteen dat vinden waar ze naar op zoek zijn.”

“Hou er zeker ook rekening mee dat je website even feilloos werkt op mobiele apparaten als op een computer. Voorzie ook een goede zoekmogelijkheid op je website, zodat potentiële klanten kunnen zoeken als de informatie niet direct voorhanden is.”

“Zorg bovendien voor een naadloze integratie van je sociale media met je website: maak het makkelijk om posts te delen en je te volgen! Uiteraard moet je website ook aanzetten tot actie. Dat doe je met ‘call-to-actions’ die bezoekers gidsen en overtuigen om effectief wat te doen. Dat kan het kopen van een product zijn, maar evengoed het aanvragen van informatie, het bekijken van een video of het downloaden van je prijslijst. Geef je website en webshop een unieke uitstraling waardoor je meteen uit de massa springt.”

Hoe en op welke manier kan FCR Media bedrijven hierin helpen?

“FCR Media is het grootste Belgische digitale marketingagentschap voor kmo’s en zelfstandigen. Door bedrijven optimaal vindbaar te maken op het internet en sociale media stimuleren we hun verkoop. Ons team van gecertificeerde specialisten en digitale experten met een jarenlange ervaring maakt en optimaliseert elke dag websites, video’s, Google- en Facebookadvertenties en nog veel meer. We hebben een partnership met Microsoft en naast Google Premier partner zijn we de enige Bing Ads partner in België. Dankzij de klant- en resultaatgerichte aanpak van onze 250 medewerkers hebben we in totaal zo’n 25.000 tevreden klanten.”


Wist je dat?

  • 8 op de 10 Belgische consumenten koopt nu al online.
  • 1 op de 3 Belgen denkt meer online te kopen in het post-COVID-tijdperk dan voor de coronacrisis.
  • 1 op de 4 Belgische kmo’s heeft geen website.
  • 73% van de Belgische kmo’s en zelfstandigen verkoopt niet online.
  • 85% van de consumenten wil een geïntegreerde ervaring online en in de winkel.
  • Online winkels die op sociale media zitten, hebben gemiddeld een derde meer sales dan winkels die dat niet doen.

Next article