Home » Ondernemen » Autoverhuurbedrijf slaat nieuwe wegen in
Sponsored

De kijk op mobiliteit is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Het bewustzijn dat er zorgvuldig met het leefmilieu moet worden omgegaan, groeit in alle geledingen van de samenleving. Officiële instanties wijzen op hun beurt particulieren en ondernemingen met diverse ingrepen de weg naar duurzamere mobiliteit. Clotilde Vanlaethem, Sales & Marketing Director Benelux, licht toe hoe ook Europcar Mobility Group volop inzet op duurzaamheid.

Waarom wijzigde Europcar Group in 2018 zijn naam in Europcar Mobility Group?
Clotilde Vanlaethem.

“Die naamswijziging is de illustratie van een strategische evolutie en een verruimde benadering van het gegeven mobiliteit en onze activiteiten. De noden en verwachtingen van particulieren en bedrijven zijn door groeiende bewustwording en sturende – vaak fiscale – maatregelen van de overheid flink veranderd. Europcar is geëvolueerd naar een veelzijdige onderneming die – naast de traditionele kortetermijnverhuur van wagens en lichte bedrijfsvoertuigen – door de samenwerking met gespecialiseerde partners een maatoplossing voor elke mobiliteitsbehoefte kan aanbieden.”

Waaruit bestaat die totaaloplossing?

“We bieden leasefietsen aan via U-bike en er is de Modalizy betaalkaart, waarmee de houder een wagen kan huren, maar ook een treinticket kan kopen of een taxirit kan afrekenen. Dezelfde kaart geeft ook toegang tot deelfietsen en elektrische steps. Met B-Park bieden we parkeeroplossingen aan in Brussel en op termijn in andere grote steden in België. Een service voor klanten die zelf onvoldoende of helemaal geen parkeerruimte hebben. NewMotion verrijkt het Europcar Mobility Group-aanbod met een volledig laadecosysteem. Klanten die een elektrisch voertuig huren, krijgen bovendien een laadkaart waarmee ze toegang krijgen tot Europa’s grootste openbare netwerk voor een vlotte laadervaring tijdens al hun reizen.

Ons doel is om alle klanten – B2B en B2C – een oplossing op maat voor hun mobiliteitsbehoefte aan te bieden.

Hoe duurzaam is het wagenpark van Europcar?

“Europcar engageerde zich al in 2005 om de sector te vergroenen door het United Nations Global Compact te ondertekenen. Decarbonisatie is en blijft een permanent aandachtspunt. Op dit moment bestaat een aanzienlijk deel van onze vloot al uit hybride en volledig elektrische voertuigen.

Tegen eind 2023 trekken we dat met het ‘One Sustainable Fleet’-programma op naar 25%. We kunnen er trouwens niet omheen dat dit ook expliciet aangehaald wordt bij een overgroot deel van de off erteaanvragen van klanten, net zoals ook steeds vaker naar een combinatie-aanbod gevraagd wordt. Momenteel zijn bij onze klanten de hybride voertuigen zeer in trek. Fiscaal zijn ze interessant, terwijl ze zowat het beste van twee werelden bieden: een grote autonomie en een verminderde CO2-uitstoot. Die fi scale prikkel zal in de periode 2023 – 2026 stilaan uitdoven. Het zal zaak zijn om tegen dan de laadinfrastructuur helemaal voor mekaar te hebben.”

Gaan enkel de grote klanten voor duurzamere mobiliteit?

“65% van onze klanten in België horen tot het B2B-segment. We spreken hier over zelfstandigen en kmo’s, maar vanzelfsprekend ook over grote internationale spelers. Vandaar ook het belang van de ruime waaier aan oplossingen die we voorstellen. Iedere potentiële klant moet een oplossing naar zijn of haar gading en tegemoetkomend aan zijn of haar verwachtingen aangeboden krijgen. Het cafetariaplan waarbij werknemers kunnen kiezen in welke vorm een deel van hun loon uitgekeerd wordt, is tegenwoordig ingeburgerd in elk type bedrijf. Voor de volledigheid: de overige 35% van de klanten behoren tot het B2C-segment. Dat betekent evenwel niet dat we hier enkel over personenwagens voor gezinsuitstapjes en andere plezierritjes spreken. Een fl ink deel hiervan wordt ingevuld door verhuur van bestelwagens en lichte vrachtwagens die gebruikt worden om te verhuizen of voor soortgelijke vaak éénmalige klussen als het vervoer van een nieuwe sofa, een tuinset, een stapel gipsplaten, een grote bananenplant, noem maar op. Ook in dit segment evolueren we in sneltempo naar duurzamere uitvoeringen.”

De noden en verwachtingen van particulieren en bedrijven zijn door groeiende bewustwording en sturende – vaak fiscale – maatregelen van de overheid flink veranderd.

Is in de houding van de doorsnee autogebruiker een kentering merkbaar?

“Veralgemenen is altijd een beetje gevaarlijk. Toch mogen we zeggen dat we ontegensprekelijk merken dat een wagen bezitten niet langer een absolute must is voor iedereen. Dat heeft voor een stuk zeker te maken met een groeiend ecologisch bewustzijn. Het klimaat lijkt soms het noorden kwijt en de files lijken alsmaar langer te worden. Mensen zijn daarom geneigd naar andere opties uit te kijken en gaan steeds vaker combineren. Zo zien we bijvoorbeeld dat de plooifiets meegenomen wordt op de trein. Anderen kiezen een e-bike voor het alledaagse woon-werkverkeer en een hybride wagen voor grotere afstanden.”

We mogen het kostenplaatje ook niet uit het oog verliezen?

“Zeer zeker. De aankoop van een 100% elektrische wagen betekent een aanzienlijke meerprijs. In moeilijke tijden als deze willen ondernemingen en particulieren hun investeringen optimaliseren: ze wegen af wat de betere keuze of combinatie is. De ruime waaier aan mogelijkheden in ons aanbod komen perfect tegemoet aan die verzuchting. Opvallend is trouwens dat we voor de kortetermijnverhuur van personenwagens een degelijke stijging zien in de groep 24- tot 28-jarigen. Europcar biedt ook hen een duurzaam, aantrekkelijk en flexibel alternatief voor de aankoop, bezit en onderhoud van een eigen voertuig.”

Next article