In bedrijven kan AI op heel wat manieren worden ingezet, en kostenreductie is daar één van. Het Belgische innovatieve softwarebedrijf Cactus helpt kmo’s hun rentabiliteit fors te verhogen door het inzetten van AI Agents.
Wat kan het inzetten van AI voor een kmo betekenen?
CEO en founder Bram Van Nieuwerburgh: “ChatGPT kan misschien helpen om zaken efficiënter te organiseren, maar de echte meerwaarde zit in het optimaliseren van processen, waarbij je AI inzet als extra werkkracht. Idealiter ga je nog een stap verder en creëer je een ecosysteem van AI Agents die met elkaar communiceren.”
Welke diensten biedt Cactus aan?
“Onze eerste service is Start to AI: een programma dat bedrijven aanzet om na te denken over use cases van AI. We helpen hen de mogelijkheden te onderzoeken om op basis van AI een efficiëntieslag te maken. Een tweede service is de implementatie van een AI traject. Soms beschikken bedrijven over voldoende maturiteit om direct een use case voor te stellen, wij hebben niet de pretentie om hun werkprocessen en toepassingsgebieden beter te kennen dan zijzelf. Wel ondersteunen we hen om het IT-implementatietraject efficiënt uit te werken, door een AI Agent te creëren die de use case behartigt. Daartoe integreren we beschikbare Large Language Models in het proces: dat kan bv. ChatGPT of Gemini zijn, afhankelijk van de use case.”
ChatGPT kan misschien helpen om zaken efficiënter te organiseren, maar de echte meerwaarde zit in het optimaliseren van processen, waarbij je AI inzet als extra werkkracht.
Geef je eens een voorbeeld van zo’n uitgewerkte use case?
“Een plastic verwerkend bedrijf ondervond moeilijkheden met orderverwerking: 4 medewerkers waren fulltime bezig met het behandelen van alle mails. Door een AI Agent te schrijven voor order intake, worden die mails nu direct geïnterpreteerd en opgeladen in hun ERP-systeem (Microsoft Business Central). Nog één medewerker valideert de interpretaties, de anderen vervullen nu een functie binnen het bedrijf met meer toegevoegde waarde. Concreet een besparing van zo’n 80%.”
Tot slot: welke expertise hebben jullie opgebouwd?
“Ons bedrijf telt een 80-tal software ingenieurs én een AI lab waar een vijftal mensen niets anders doen dan use cases uitwerken. Sinds anderhalf jaar implementeren we ook toepassingen bij klanten: dat is ongeveer de maximale ervaring, want die LLM’s zijn pas sinds die tijd voldoende matuur om te gebruiken.