Home » Bedrijfsovernames » “Noden van de ondernemer moeten centraal staan”
Sponsored

Bij een fusie of overname komt enorm veel kijken waar je als ondernemer vaak weinig ervaring mee hebt. “Een gespecialiseerde partner die jou en je noden centraal stelt, kan dan ook een enorm verschil maken”, vertelt Jan Verbrugge, oprichter en CEO van SDM-Valorum.

avatar

Jan Verbrugge

Oprichter en CEO van SDM-Valorum

Waarin onderscheiden jullie zich op het vlak van fusies en overnames?

“SDM-Valorum is al 25 jaar actief in corporate finance, maar dan met een specifieke specialisatie in fusies en overnames. Onze sectorspecialisten hebben dankzij hun ervaring en opleiding alle nodige kennis en inzicht om een dossier in goede banen te helpen leiden.”

“Zij begrijpen precies waar een onderneming voor staat en wat haar doelen zijn. Zo kunnen wij verkopers gerichter begeleiden dan de banken die meestal niet beschikken over zulke profielen.”

Hoe slagen jullie erin om steeds in te spelen op de nieuwste noden?

“We zijn een zelfstandig en volledig onafhankelijk kantoor dat continu vooruitloopt op de markt. Hiervoor hebben we binnen SDM-Valorum denktanks ontwikkeld waarmee we onszelf én de markt continu in vraag stellen. Door de meer dan 1.200 bedrijven die we alleen al in België hebben verkocht, steunen we immers op enorm veel ervaring qua koop en verkoop van ondernemingen.”

We geloven er sterk in dat je de waarde van je onderneming regelmatig te gelde moet maken.

“Anderzijds zijn we allemaal economisch geschoold en volgen we de actualiteit op de voet. Hierdoor voelen we de noden van bedrijfsleiders aan en kunnen we daar ook meteen op inspelen. Bovendien stellen we niet het bedrijf en de waardering centraal, maar wel de bedrijfsleider. We bevragen hen en hun familie om te weten te komen wat ze echt willen en hoe we hen op de beste manier kunnen begeleiden naar dat punt.”

Hoe weerspiegelt jullie visie zich in de geschiedenis van SDM-Valorum?

“We geloven er sterk in dat je de waarde van je onderneming regelmatig te gelde moet maken. Zelf liet ik intussen al vijf andere vennoten toe in SDM en we fuseerden ook met Valorum. Die fusie tilde ons naar een hoger niveau, waardoor we vandaag in België de absolute marktleider zijn op het vlak van fusies en overnames.”

“We zijn het grootste onafhankelijke corporate finance kantoor. Ons team bestaat uit zeventien mensen en we realiseren ieder jaar een omzet van 7,5 à 10 miljoen euro aan commissies.”

Waarop zijn die commissies gebaseerd?

“We hanteren hiervoor het ‘no cure, no pay’-principe. Dat betekent niet enkel dat we op resultaat werken, maar ook dat we de resultanten van een oefening volledig op ons nemen. Zelfs wanneer we een bedrijf internationaal verkopen, gebeurt dat op ‘no cure, no pay’-basis. Alle reis- en administratiekosten nemen we op ons, inclusief alle juridische kosten. Gaat de deal niet door, dan zijn al die kosten voor ons.”

Hoe betrekken jullie iedereen zo goed mogelijk bij de dossiers?

“Alle zes partners binnen SDM-Valorum staan in de frontlinie, wat betekent dat ondernemers rechtstreeks met ons praten. Daarnaast zitten vandaag drie van onze zes analisten mee in ons kapitaal. Daarvoor hebben we ons eigen ‘Smart Deal’-concept toegepast. We versleutelen op die manier niet enkel deze talenten, maar het geeft ons management ook de kans om andere ondernemingen te benaderen als ondernemer.”

Van risicovolle ondernemer naar ondernemer-belegger

Het ‘Smart Deal’-concept werd ontwikkeld door SDM-Valorum als middel om het vermogen van ondernemers in evenwicht te brengen en veilig te stellen.

Oprichter en CEO Jan Verbrugge: “Bij de waardering van een onderneming blijkt vaak dat deze 70 à 80% van het familievermogen uitmaakt. De vraag is of dat wel gezond is. De eigenaar van een Belgische KMO staat immers vaak bovenaan de piramide van de onderneming. Dat betekent dat 80% van het familievermogen afhankelijk is van één persoon die morgen eender wat kan overkomen.”

“We zijn er dan ook van overtuigd dat het de plicht is van iedere ondernemer om vroegtijdig bezig te zijn met de transitie tussen het vastzittend familievermogen binnen de onderneming en het privévermogen.”

Antwoord op veel ondernemersvragen

“Wat met de familiale opvolging? Hoe betrek ik mijn management in het kapitaal? Wat met de waarde van de onderneming? Hoe kan ik mijn privéleven beter organiseren door privaat vermogen op te bouwen? Hoe kan ik inspelen op de nieuwe noden van de markt door een fusie, zonder daar zwaar voor te moeten financieren? Al deze vragen kunnen we oplossen via het ‘Smart Deal’-concept. Een ondernemer kan daarmee een bedrijf kopen én er tegelijk financieel beter van worden”, aldus Verbrugge.

Spreiding is de boodschap

“Het komt er in feite op neer dat je een transitie maakt van een risicovolle ondernemer die belegt in één bedrijf, naar een ondernemer-belegger die aandelen heeft in een hele portefeuille van bedrijven. Je maakt je eigen bedrijf te gelde en wordt er de grootste aandeelhouder van, én je kan het vrijgemaakte kapitaal tegelijk via kleine bedragen investeren in tal van andere smart deals. Spreiding is nu eenmaal de boodschap bij vermogensbeheer.”

Next article