Dat branding vandaag de dag enorm belangrijk is, hoeft geen betoog meer. Toch trachten start-ups en kmo’s nog al te vaak hun visuele identiteit zelf ineen te knutselen. Hoge marketingkosten en te complexe huisstijlen schrikken hen namelijk af.
We gaan samen met Elise Goyvaerts, Managing Partner bij Sidekick, op zoek naar een marketingoplossing op maat van jonge en kleine bedrijven.
“Het kan natuurlijk leuk zijn om zelf aan de slag te gaan met online tools om een logo te creëren en een website te bouwen, maar voor een onderneming is dat eigenlijk niet zo’n goed idee”, aldus Goyvaerts. “Het resultaat komt al te vaak gekunsteld over en je voelt dat de visuele identiteit van het bedrijf niet klopt.”
Goyvaerts ontdekte waarom het standaard marketingaanbod niet past bij de noden van start-ups en kmo’s. “Uit angst voor onnodig hoge kosten en complexe processen vinden deze bedrijven niet de weg naar een degelijke marketing. Met Sidekick bieden we hen een oplossing op maat.”
Hoe kwam je op het idee om een marketingbureau voor startende ondernemingen op te richten?
“Sidekick is gegroeid vanuit een reële nood waar mijn Managing Partner en ikzelf elke dag mee geconfronteerd werden. We waren beiden aan de slag bij Cronos Groep, een groep van startende technologiebedrijven die samenwerken om aan de klant een volledig dienstenpakket aan te bieden.”
“Via hen kwamen wij voortdurend in contact met jonge bedrijven die nood hadden aan een beperkt pakket van marketingmateriaal. We stelden vast dat het aanbod van de klassieke marketingbedrijven te hoog gegrepen was voor hen en beslisten om zelf een bedrijf op te richten dat zich op deze ondernemingen richt. We bieden dus marketingdiensten aan op maat van jonge start-ups en kleine kmo’s.”
Waarin verschilt jullie aanbod van dat van klassieke marketingbedrijven?
“Start-ups en kleine kmo’s vinden het klassieke marketingaanbod vaak te uitgebreid en te duur. Als kleine onderneming heb je geen nood aan een volledig uitgewerkte huisstijl die in een document van honderd pagina’s wordt uitgelegd.”
Start-ups en kleine kmo’s vinden het klassieke marketingaanbod vaak te uitgebreid en te duur.
“Je wil een logo, een visitekaartje en een website, en je wil daar vooral zo snel mogelijk mee aan de slag gaan. Ons aanbod is daarom erg down to earth en eerder sober, een echt starterspakket. Vorig jaar hebben we met Sidekick 98 start-ups geholpen, dus je kan zeggen dat het concept aanslaat.”
Waarom is het belangrijk voor startende bedrijven om hun visuele identiteit uit te bouwen?
“Veel startende bedrijven gaan eerst aan de slag met een zelfgemaakt logo, of ze huren een freelancer in om een website te bouwen. Zodra de onderneming wat begint te groeien, merk je echter dat dat niet meer volstaat. De visuele identiteit past niet bij de cultuur van het bedrijf en het geheel voelt onnatuurlijk aan.”
“Het zoeken naar klanten en het aantrekken van medewerkers wordt hierdoor een pak moeilijker. Intussen is de freelancer echter vast voor een bedrijf gaan werken en kan de onderneming nergens meer terecht voor een follow-up. Wij willen de vaste marketingpartner zijn voor start-ups en kmo’s.”
“Ook bedrijven die zelf al gestart zijn met hun marketing en nood hebben aan een rebranding, kunnen bij ons terecht.”