Home » News » “Het doel is om tegen 2025 elke gebruikte drankverpakking te recycleren”
Sponsored

We mogen gebruikte drankverpakkingen niet langer zien als afval. Ze kunnen vandaag immers perfect worden hergebruikt of gerecycleerd naar nieuwe verpakkingen. Meer uitleg door Koen Saels, Sustainability Manager bij Coca-Cola European Partners.

Tekst: Joris Hendrickx – Foto: privé

Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie?

“Eind 2017 hebben we met ‘This is Forward’ een nieuwe duurzaamheidsstrategie gelanceerd. We hebben voor het uitwerken van dit plan goed geluisterd naar onze stakeholders, klanten, medewerkers en meer dan 12.000 consumenten.”

“Hiermee plaatsen we duurzaamheid in het hart van onze business. ‘This Is Forward’ focust op drie prioriteiten: dranken, verpakkingen en samenleving.  Deze prioriteiten worden versterkt door drie acties op het vlak van water, klimaat en de waardeketen. We hebben hierbij concrete doelstellingen voor 2025 gedefinieerd.”

Koen Saels, Sustainability Manager – Coca-Cola European Partners.

Waaruit bestaat jullie doelstelling op het gebied van verpakkingen dan precies?

“Vandaag is het zeer duidelijk dat verpakkingen een bezorgdheid zijn van ons allemaal. Daarom stelden we het ambitieuze doel om tegen 2025 100% van onze verpakkingen terug op te halen en te recycleren of te hergebruiken.”

“Onze verpakkingen zijn een zeer waardevolle grondstof voor hergebruik en dus willen we vermijden dat ze eindigen als zwerfvuil of in de oceaan. Daarom werken we samen met lokale en nationale partners zoals Fost Plus om ervoor te zorgen dat 100% van onze verpakkingen in de PMD-zak terechtkomen en correct worden ingezameld, zodat ze opnieuw kunnen worden ingezet als grondstof voor nieuwe verpakkingen. Het is onze doelstelling om tegen 2025 50% gerecycleerd plastic in onze nieuwe plastic flessen te hebben.”

“Verder willen we ook de kracht van ons merk gebruiken. Zo willen we mensen stimuleren om meer te recycleren en hen bewustmaken dat ieder flesje dat ze selectief inzamelen een nieuw flesje kan worden. Als merk en bedrijf willen wij een voorbeeld zijn op het vlak van innovatie en een leider zijn wat betreft duurzame verpakkingen.”

Hoe willen jullie ertoe komen dat 50% van iedere petverpakking bestaat uit gerecycleerd materiaal?

“Een verpakking gemaakt uit gerecycleerde petflessen noemt men ook wel rPet. In België bestaan onze petflessen nu gemiddeld al voor 26% uit gerecycleerde plastic. Ons objectief is om daar tegen 2025 50% van te maken.”

“Onze verpakkingen zijn een zeer waardevolle grondstof voor hergebruik en dus willen we vermijden dat ze eindigen als zwerfvuil of in de oceaan.”

“Natuurlijk streven we ernaar om die doelstelling eerder te bereiken. Zo hebben we op de festivals deze zomer een eerste flesje gelanceerd dat voor 100% uit gerecycleerde plastic bestaat. Met deze festivalfles wilden wij tonen hoe sterk we geloven in circulaire economie.”

“Iedereen heeft er belang bij om ze selectief in te zamelen. Zo zullen we het aandeel van rPetflesjes snel kunnen vergroten, waardoor er steeds minder nieuwe grondstoffen zullen moeten worden aangesproken. Vanaf deze maand zullen we ook alle formaten van onze petflessen van Chaudfontaine maken uit 100% gerecycleerde plastic. De flessen van het biomerk Honest zullen in 2020 volgen.”

Wat is volgens jullie het potentieel?

“Recyclage heeft een belangrijke impact op de vermindering van de CO2-voetafduk van verpakkingen. Daarom dienen wij ervoor te zorgen dat 100% van onze verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar zijn. Vandaag is dat reeds het geval voor 98% van onze verpakkingen.”

“Door nu ook voor een groot en bekend merk als Chaudfontaine over te schakelen op 100% gerecycleerd materiaal hopen we een grote beweging op gang te zetten. We geloven absoluut in het potentieel van zulke circulaire verpakkingen. Daarnaast zijn natuurlijk ook onze glazen flessen herbruikbaar. Ze kunnen tot wel vijftig keer opnieuw worden hergebruikt.”

In welke zin gebruiken jullie de kracht van jullie merk om recyclage te stimuleren?

 “Consumenten en stakeholders hebben ons in de aanloop van de lancering van ons duurzaamheidsplan gezegd dat we vaker de kracht van onze merken moeten inzetten om te inspireren. België was daarom samen met Nederland het eerste land wereldwijd waar Coca-Cola deze zomer een uitgebreide campagne heeft gevoerd rond recyclage. Dat bewijst hoe serieus we het menen met onze duurzame verpakkingsstrategie.”

 “We hebben op de festivals deze zomer een eerste flesje gelanceerd dat voor 100% uit gerecycleerde plastic bestaat.”

“In een eerste fase riepen we consumenten op om geen Coca-Cola te kopen als ze ons niet willen helpen om te recycleren. We wilden dat statement echt maken om hen mee te krijgen in het duurzame verhaal. In een tweede fase vroegen we consumenten via alle mogelijke kanalen  – bijvoorbeeld op evenementen – om ons effectief te helpen met recycleren. Zonder hun hulp kunnen we de gebruikte flesjes immers niet terugkrijgen en dus ook niet recycleren in nieuwe verpakkingen.”

“Zo hebben we alvast heel wat bewustwording gecreëerd en ook het debat rond het thema op gang gebracht. We evalueren nu hoe we onze marketing hier verder voor kunnen inzetten en hoe we bepaalde boodschappen kunnen ondersteunen. Zo gaven we al langer op al onze verpakkingen en aan het einde van reclamespots de boodschap ‘please recycle’ mee. Wij kunnen dan ook alleen maar toejuichen dat heel wat consumenten deze boodschap reeds ter harte nemen.”

Next article