Zowel voor als na een overname kunnen ervaren managers voor een enorme meerwaarde zorgen. Deze profielen zijn echter moeilijk te vinden. Een partner met een ruim netwerk kan dan het verschil maken. Gesprek met Boudewijn Dupont, managing director bij 3W.
Boudewijn Dupont
Managing director bij 3W.
Welke rol kunnen jullie spelen bij een bedrijfsovername?
“Een overname is zowel voor de kandidaat-overnemer als voor de bedrijfsleiding of de aandeelhouders die een bedrijf verkopen een heel intensief proces. Hierdoor worden we door beide kanten ingeschakeld in de voorbereidende fase. Een goede strategische, juridische en financiële begeleiding is immers voor beide partijen een cruciale factor om tot een succesvolle overname te komen.”
“Soms worden we ook ingeschakeld door private-equityspelers of venture capitalists die zwaar willen investeren in een bedrijf om het te laten groeien. Vaak willen zij het bestaande management versterken door er bijkomende profielen te plaatsen in functie van de groei, of ervaren bestuurders die onder hun impuls mee richting geven vanuit de Raad van Bestuur. Dat soort profielen bieden wij aan via ons netwerk.”
Het gaat dus verder dan het leveren van managers op interim-basis?
“Onze kernactiviteit is interim-management. We worden ingeschakeld voor tijdelijke transities, om een project te implementeren of een change door te voeren. Maar we bieden ook executive search en permanent placement diensten aan, waarbij de gevonden profielen rechtstreeks een contract afsluiten met onze klant.”
Via een managementbuy-in kan de familiale onderneming blijven bestaan én kunnen managers instappen in het bedrijf om er geleidelijk aan aandelen te verwerven.
“Na een overname moeten meestal twee verschillende bedrijfsculturen worden geïntegreerd. Deze integratiefase kan soms lang duren, en vaak loopt het hier ook mis. De aandeelhouders, de directie of de raad van bestuur zoeken uiteraard naar synergievoordelen waarmee ze efficiëntie kunnen realiseren, hetgeen kostenbesparend werkt. Hiervoor is vaak bijkomend managementtalent vereist.”
Hoe maken jullie het verschil?
“Wij zijn een van de enige spelers die alle types van profielen kunnen plaatsen. We focussen ons niet op een bepaald domein. We beschikken hiervoor over een ruim netwerk van meer dan 7.000 highlevelprofielen. En dat gaat verder dan het opstellen van een database. We doen ons best om deze personen echt te leren kennen.”
“Zo hebben we bijvoorbeeld geleerd dat heel wat 55-plussers onder deze profielen het leuk zouden vinden om de laatste tien tot vijftien jaar van hun carrière te investeren in een bedrijf of het zelfs over te nemen.”
“Daarom hebben we een programma ontwikkeld rond managementbuy-in, waarbij bedrijven ons kunnen contacteren om iemand te vinden die de fakkel kan overnemen. Zo kan de familiale onderneming blijven bestaan én kunnen deze managers instappen in het bedrijf om er geleidelijk aan aandelen te verwerven.”
“Ook start-ups en scale-ups hebben vaak een bepaalde expertise nodig, maar ze beschikken niet over de nodige financiële middelen. Ook hier kan een managementbuy-in een oplossing zijn. De ervaren profielen kunnen dan mee helpen om het bedrijf te laten groeien, terwijl ze daarvoor in ruil een meerwaarde realiseren op hun aandelen. Het is dus een win-win voor beide partijen.”
Case: managementbuy-out zorgt voor synergieën
Dankzij een managementbuy-out bestaat Smart Human Capital Group sinds kort uit twee complementaire delen. Het ene deel richt zich op consultancy en coaching voor KMO’s, terwijl het andere zowel KMO’s als multinationals ontzorgt met het aanleveren van profielen waar zij naar op zoek zijn.
Boudewijn Dupont: “3W is een interim-managementprovider die tot voor kort deel was van de Adecco Group. Ikzelf was er managing director, maar op 1 december 2018 realiseerden we een managementbuy-out. Hierdoor valt 3W nu onder de Smart Human Capital Group, dat voor meer dan 75% eigendom is van mijn vrouw en mezelf.”
Perfecte timing
“De timing hiervoor was in ieder geval perfect. De hoofdzetel van Adecco Group had immers net ervoor beslist om zich terug te plooien naar negen wereldwijde hoofdactiviteiten. 3W was echter enkel actief in de Benelux. Ook werkten we met 3W al langer samen met het ‘Business Coaches Network’, dat eigendom is van Smart Human Capital Group en zich eerder bezighoudt met consultancy en coaching.”
“Het sprak dus voor zich dat we het gesprek aangingen met Adecco België om te polsen of er interesse was in een managementbuy-out. Dat voorstel werd positief onthaald, waardoor we vervolgens op zoek konden gaan naar financiering. In het proces lieten we ons bijstaan door een strategische en juridische partner uit het netwerk van 3W om alles te stroomlijnen”, aldus Dupont.
Nauwe link met eigen diensten
“Uit deze managementbuy-out hebben we heel wat zaken geleerd die we nu meenemen in onze service naar klanten toe. Een overname houdt nu eenmaal heel wat uitdagingen in en er gaat vaak heel wat tijd overheen. Daar houden we dus rekening mee in onze begeleiding van klanten.”
“Wat betreft de financiering van onze managementbuy-out hebben we onze eigen methodologie succesvol toegepast. Zo zijn we gekomen tot een gezonde financieringsmix die ons toelaat om verder te groeien”, besluit Dupont.