Skip to main content
Home » Mobiliteit » Zo zorg je voor een optimale overschakeling naar een groene vloot
Mobiliteit

Zo zorg je voor een optimale overschakeling naar een groene vloot

In samenwerking met
logo traxall
In samenwerking met

Steeds meer bedrijven maken de shift naar een groenere vloot. Een fleetmanagementbedrijf dat als outsourcingpartner de vloot volledig beheert, kan helpen om dat zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Tekst: Joris Hendrickx

Farrah Pedrido, Sales Manager bij Traxall.

Farrah Pedrido

Sales Manager bij Traxall

foto: Kwinten Verspeurt

Er zijn veel manieren om de mobiliteitsshift te introduceren in je vloot. Maar het brengt wel steeds een hele complexiteit met zich mee. Wat is de juiste keuze voor jouw bedrijf? Wat bestaat er allemaal? Wie biedt wat aan? Hoe moet het allemaal worden geregeld? Hoe zit het met de steeds veranderende fiscaliteit? Bovendien zorgt het voor heel wat extra administratieve workload die meestal terechtkomt bij de HR of boekhouding, terwijl dat eigenlijk niet hun kerntaak is.

Totaalpakket op maat

“Wij bieden onze klanten een totaalpakket aan om zo de elektrische bocht perfect te nemen”, zegt Farrah Pedrido van TraXall. “Eerst en vooral kijken we waarom je de overstap wil maken naar een groenere vloot. Wat is je visie en strategie op het vlak van elektrificatie?”

“Voor ieder bedrijf is dat anders. Het ene bedrijf neemt een bocht van 180° en biedt enkel nog elektrische voertuigen aan. Het andere kiest voor een gestage overgang door elektrische en plug-in hybride wagens aan het aanbod toe te voegen. Het is daarom belangrijk om eerst goed na te denken wat je wil, waarom je dat wil en welke interesse er is bij je medewerkers.”

De bewustwording van je medewerkers is ontzettend belangrijk. Veel medewerkers denken -onterecht – dat een elektrische wagen niet geschikt is voor hen.

“We werken steeds op maat, en daarbij is een goede voorbereiding het halve werk”, aldus Farrah. “We kennen de potentiële partners op de markt, wat zij aanbieden en hoe we deze kunnen integreren in de processen van onze klanten. Vervolgens reiken we tools aan waarmee dat proces zo efficiënt mogelijk kan verlopen. Door de juiste keuzes en een slimme aanpak realiseren we ook een winst op het vlak van kostenefficiëntie in zijn totaliteit.”

Vergroening vereist ook mindshift

“De bewustwording van je medewerkers is ontzettend belangrijk. Zo denken veel medewerkers dat een elektrische wagen niet geschikt is voor hen, terwijl de batterijcapaciteit van die wagens continu verbetert en de publieke laadinfrastructuur aan een opmars bezig is. Uit ervaring bij onze klanten zien we dat het schetsen van een profiel per bestuurder via onze tool, transparant communiceren en het aanbieden van alternatieven voor opheldering zorgen en de mindshift positief beïnvloeden. Kortom: de transitie is geen one-fits-all, maar een oplossing op maat van onze klant”, besluit Farrah.

Next article