VLOOT, een onderdeel van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, heeft als strategische doelstelling om de CO2-uitstoot van haar schepen tegen 2030 met 40% te reduceren ten opzichte van het referentiejaar 2015. Die vergroening vereist een verdubbeling van de investeringsbudgetten, maar zal ook snel lonen gezien het toenemende belang van vervoer over water binnen de modal shift.
Tim Van Dijck, Directeur bij VLOOT.
“Op zich zijn we al veel langer bezig met vergroening”, zegt Tim Van Dijck, Directeur bij VLOOT. “Als rederij van de Vlaamse overheid is dat een evidentie. Het maakt ons niet enkel efficiënter, maar via technische ingrepen slagen we erin om ons brandstofverbruik drastisch te reduceren. Zo rusten we onze nieuwe schepen uit met een boosterknop zodat ze niet onnodig op vol vermogen varen. Daarnaast kiezen we al langer voor efficiëntere scheepsrompen. Samen met andere technische verbeteringen heeft dat geresulteerd in een brandstoesparing van meer dan 10%.”
Elektrificatie van veerboten
“Een paar jaar geleden zijn we gestart met het elektrificeren van onze veerboten. Vanwege de korte afstanden tussen twee oevers zijn deze ideaal om bij elke stop even bij te laden. Intussen varen al drie veren elektrisch: de ‘Raveel Ontmoet Ensor’ in de haven van Oostende, de ‘Op Stroom’ tussen Linkeroever en het Steenplein in Antwerpen, en de ‘Vaar Wel Raveel’ in de vaargeul in Nieuwpoort. Een vierde vaartuig voor snel transport van loodsen wordt afgewerkt en een vijfde elektrisch vaartuig is besteld. Deze investeringen gebeuren gradueel, omdat het om aanzienlijke bedragen gaat”, aldus Van Dijck.
Het is belangrijk dat de volgende Vlaamse regering ons zal steunen in de verdere vergroening.
Alternatieve brandstof
“Voor onze grotere schepen die meer autonomie nodig hebben, is uit een studie gebleken dat methanol de beste optie is. Helaas is dat nog geen standaardtechnologie en is deze dus onvoldoende beproefd. Voor onze meest kritische operaties, denk aan de beloodsing van schepen naar de havens van Antwerpen, Zeebrugge, Gent en Oostende blijven we daarom voorlopig afhankelijk van fossiele brandstoffen. Pas wanneer we zeker zijn dat de technologie 100% betrouwbaar is, zullen we de overstap naar methanol kunnen maken. Intussen laten we de nieuwe schepen futureproof bouwen, zodat een overstap snel en efficiënt kan gebeuren.”
Blijven investeren
“Het is belangrijk dat de volgende Vlaamse regering ons zal steunen in de verdere vergroening. Zo staan er nog heel wat grote projecten op til, zoals de vernieuwing van de beloodsingsvaartuigen op de Noordzee, een project waarvoor we een aanzienlijk budget vragen aan de nieuwe Vlaamse regering. Een forse verhoging van het jaarlijkse investeringsbudget is dus noodzakelijk, want innovatie en duurzaamheid zijn helaas een pak duurder dan conventionele technologie.”