Home » Mobiliteit » Wat met de gebruikte batterijen van elektrische wagens?
Mobiliteit

Wat met de gebruikte batterijen van elektrische wagens?

elektrische voertuigen
In samenwerking met
elektrische voertuigen
In samenwerking met

Door de sterke toename van het aantal elektrische voertuigen zullen in de toekomst enorm veel grote batterijen moeten worden teruggenomen wanneer ze defect of aan het einde van hun levensduur zijn. “Bebat staat alvast klaar én verkent tegelijk nieuwe opportuniteiten”, zeggen Philippe Decrock en Philippe Celis.

Tekst: Joris Hendrickx

Welke rol speelt Bebat in de markt van de batterijen?

Philippe Decrock, Legal & Public affairs manager bij Bebat.
Philippe Decrock, Legal & Public affairs manager bij Bebat.

Decrock: “Volgens de Europese terugnameplicht die door de drie Belgische gewesten is omgezet in een wetgeving moet een batterijproducent op het einde van de levensduur zijn batterij terugnemen. Dat dient volgens dezelfde waardeketen te gebeuren als die waarmee ze bij de eindgebruiker is beland, dus ook via de tussenhandelaar en/of eindverkoper als die er aan te pas is gekomen. De producent of invoerder dient zich als hoofdverantwoordelijke in dat kader te registreren bij de gewesten en jaarlijks aan te geven hoeveel batterijen hij op de markt brengt, inzamelt en verwerkt. Daarnaast dient hij aan preventie te doen én te sensibiliseren.”

“Dit allemaal correct organiseren, is erg complex. Daarom hebben producenten sinds 1995 de mogelijkheid om hiervoor beroep te doen op de vzw Bebat. Wij ontzorgen hen volledig in de organisatie, de rapportering en aangiftes naar de overheid toe en staan in voor de preventie en sensibilisering. Bebat heeft in dat kader een beleidsovereenkomst getekend met de gewesten met daarin onze verplichtingen en hoe we die realiseren.”

Enkele cijfers

* Ons land telt meer dan 24.000 inzamelpunten voor batterijen.

* Bebat realiseert vandaag een inzamelefficiëntie van 90% en een inzamelingspercentage van 67,2%.

Welke impact heeft het groeiende aantal EV- en thuisbatterijen?

Decrock: “We verwachten hierdoor het komende decennium een exponentiële groei in onze volumes. EV-batterijen zullen zelfs een groter volume vertegenwoordigen dan alle andere types van batterijen. De Europese Unie beschouwt deze EV-batterijen daarom als strategische producten en zal volgend jaar in dat kader een nieuwe verordening lanceren die daar sterk op focust, met de nadruk op duurzaamheid en traceerbaarheid.”

Volgens welk mechanisme zamelen jullie de verschillende batterijen in?

Philippe Celis, E-mobility Consultant bij Bebat.
Philippe Celis, E-mobility Consultant bij Bebat.

Celis: “Voor batterijen van minder dan twintig kilogram hanteren we een ‘pay as you sell’-model. De producenten dienen hiervoor bij ons regelmatig een aangifte te doen van hun verkochte batterijen, waarna zij automatisch een factuur krijgen. Ze betalen dus al op voorhand voor de latere inzameling en verwerking van de verkochte batterijen. In deze milieubijdrage zit ook de kost van preventie, sensibilisering en rapportering naar de overheden. Die (milieu)bijdrage wordt ook vermeld op de facturen naar professionele klanten. Door die voorafbetaling door de producent kan de consument zijn gebruikte batterijen in eender welk inzamelpunt inleveren.”

“Batterijen van elektrische voertuigen en thuisbatterijen wegen meer dan twintig kilogram en hebben een veel langere levensduur dan kleine batterijen. Daarom heeft de overheid beslist om hiervoor een ‘pay as you collect’-model te gebruiken. De producent kan in dat kader een contract tekenen met Bebat, maar moet pas betalen wanneer de batterij defect of aan het einde van zijn levensduur is. We zoeken hiervoor steeds een oplossing op maat, want de ene grote batterij is de andere niet. Het is belangrijk dat producenten hier nu al een overeenkomst voor sluiten met ons, zodat er reeds een structurele en betrouwbare oplossing klaarstaat wanneer binnen enkele jaren een groot volume aan batterijen op een correcte manier zal moeten worden ingezameld en verwerkt.”

Wist je dat?

Mc Kinsey voorspelt dat de productie in gigawattuur door de opmars van grote batterijen wereldwijd zal stijgen van 282 GWh in 2025 naar 971 GWh in 2030 en zelfs 3.500 GWh in 2035. Dat sterk stijgende volume dat in de markt wordt gezet, zal uiteindelijk ook terug moeten worden opgehaald.

Welke expertise en ervaring kunnen jullie aanbieden op het vlak van grote batterijen?

Celis: “Batterijen vallen onder de Europese ADR-regels voor het transport van gevaarlijke stoffen. Grote batterijen moeten bovendien op een speciale manier worden verpakt. Bebat is daar goed mee vertrouwd, want we vervoeren al jaren batterijen. Verwerkers ontvangen niet graag batterijen die groter zijn dan een schoendoos.”

“In onze vestiging in Tienen beschikken we zowel over de faciliteiten als de expertise om grote batterijen te ontmantelen in modules die vervolgens kunnen worden afgevoerd naar de verwerkers. We kunnen enkel samenwerken met door de overheid goedgekeurde verwerkers. Zij moeten immers een bepaald percentage van recyclage-efficiëntie halen. De cijfers van de opgehaalde batterijen en de recyclage-efficiëntie rapporteren wij vervolgens naar de overheden. Maar we gaan nog verder: zo analyseren we het potentieel om afgedankte batterijen te hergebruiken.”

Doe de batterijentest en check of je bedrijf moet aansluiten bij Bebat.

Next article