Tom Van Assche
Fleet Manager
BMW BeLux
Houd ook rekening met fiscale en milieuparameters bij het opmaken van het kostenplaatje van een wagenpark. Volgens Tom Van Assche, Fleet Manager bij BMW BeLux moet men niet enkel kijken naar de catalogusprijs van een wagen.
Tekst: Philippe Van Lil
Welke soort motor is de beste?
“Of het nu elektrisch, plug-inhybride, benzine of diesel is, uiteindelijk moet een bedrijf zelf kiezen welke motor het beste past bij de soort mobiliteit die zijn werknemers nodig hebben, ook in de toekomst. Is 100% elektrisch de toekomst? Niet noodzakelijk. In België zijn er momenteel slechts een vijfduizendtal laadpalen, terwijl dat er in Nederland reeds vijftigduizend zijn… Vergeleken met andere brandstoffen is diesel bovendien nog niet afgeschreven. Volgens een studie van de universiteiten van Leuven, Brussel en Gent in opdracht van de VRT is een dieselmotor nog steeds een van de betere opties op de markt.”
En plug-inhybridewagens dan?
“Die zijn ook een goede oplossing. We zien dat veel van die wagens duizenden kilometers kunnen afleggen zonder benzine te hoeven bijtanken. De vijftig kilometer autonomie die ze hebben op batterij is vaak voldoende voor het woon-werkverkeer. Je moet het ook veel breder bekijken, namelijk de volledige levenscyclus van de wagen: van productie tot recyclage, niet enkel het gebruik.”
In België zijn er momenteel slechts een vijfduizendtal laadpalen, terwijl dat er in Nederland reeds vijftigduizend zijn…
Hoe kan een bedrijf de kosten van zijn wagenpark verlagen?
“Veel bedrijven kijken uiteraard naar de prijs van de wagen, kortingen inbegrepen, en berekenen op basis daarvan het maandelijks bedrag voor de leasingmaatschappij op drie tot vijf jaar. Maar dat is niet genoeg. De totale eigendomskosten moeten onderzocht worden: de nettogebruikskosten, maar ook de evolutie van de fiscaliteit, om maar een voorbeeld te geven. “
“We weten al dat dit jaar de fiscale aftrekbaarheid afgebouwd zal worden. In 2021 worden er mogelijk nieuwe emissienormen van kracht – ook dat is een belangrijke factor. Onze ervaring leert ons dat slechts 15 tot 20% van de bedrijven die kosten op een grotere schaal bekijken.”
Een wens voor de toekomst?
“Het is belangrijk dat we in België zekerheid krijgen op bestuursvlak over de toekomst van bedrijfswagens. Het aandeel plug-inhybrides is op een jaar tijd gestegen van 9% naar 24% van onze omzet. Bedrijven en particulieren tonen meer interesse voor dat soort wagens omdat de belastingstructuur hen daartoe aanspoort. Wij zijn bereid om ons wagenpark nog groener te maken, maar daarvoor is een stabiel fiscaal klimaat nodig.”