Home » Mobiliteit » Transformatie naar one-stop-shop voor multimodale mobiliteit
Mobiliteit

Transformatie naar one-stop-shop voor multimodale mobiliteit

elektrische auto laden
In samenwerking met
Het duurt gemiddeld 20 minuten om een batterij voor 80% op te laden aan een HPC.
elektrische auto laden
In samenwerking met
Het duurt gemiddeld 20 minuten om een batterij voor 80% op te laden aan een HPC.

De voorbije jaren is Total sterk geëvolueerd. Zo breidde het bedrijf zijn gamma energieproducten enorm uit en vervelde het gaandeweg tot een multi-energieleverancier. Aanvullend biedt het vandaag uitgebreide mobiliteitsoplossingen, met zowel diensten voor onderweg (tol, parking,…) als de tools om alles eenvoudig en overzichtelijk te beheren.

Tekst: Joris Hendrickx

Stefaan De Ganck, Directeur Mobility & New Energies bij Total.
Stefaan De Ganck, Directeur Mobility & New Energies bij Total.

“De activiteiten van Total op het vlak van mobiliteit hebben een enorme transformatie ondergaan”, aldus Stefaan De Ganck. “We waren én zijn de marktleider in tankkaarten voor professionele klanten met het meest uitgebreide netwerk van tankstations. Toch zien we de behoeften van onze B2B-klanten veranderen. Hierdoor zijn we geëvolueerd van een aanbieder van tankkaarten naar een partner in fleet management. Zo staat de tankkaart niet langer centraal, maar wel de optimalisatie van het gebruik van een vloot binnen een bedrijf. Hieronder vallen naast tankbeurten ook de mogelijkheden om transacties te betalen voor tolwegen, parkingtoegang, enz. Dit alles centraliseren we in één aanbod naar de klant toe.”

Focus op nieuwe energie

“Maar we gaan nog verder en evolueren nu naar een mobiliteitsprovider”, vervolgt De Ganck. “Daarbij maakt het zelfs niet meer uit of je als klant een eigen vloot hebt en welk type van brandstof die dan gebruikt. Klanten krijgen een volledige mobiliteitsoplossing die alle professionele onkosten rond multimodale mobiliteit omvat, inclusief het openbaar vervoer, restaurantonkosten, deelwagens, taxi, vluchten, noem maar op. Een deel van de vloot kan daarbij nog steeds werken met traditionele brandstoffen, maar we promoten vooral het gebruik van nieuwe energie: elektriciteit, biogas, LNG, CNG en in de toekomst ook waterstof.”

Klanten krijgen een volledige mobiliteitsoplossing die alle professionele onkosten rond multimodale mobiliteit omvat.

Technologische én strategische ondersteuning

“Door de toegenomen complexiteit hadden fleet managers nood aan een tool waarmee ze de totale cost of ownership van hun vloot gemakkelijk kunnen beheren. Daarom hebben we het Total Mobility Platform ontwikkeld, waarbij niet meer het voertuig, maar de vloot van het bedrijf centraal staat. In het platform kan men alle transacties binnen de multimodale mobiliteit integreren en opvolgen”, legt De Ganck uit. “We hebben zelfs een specifieke business unit opgericht om professionele klanten te begeleiden in de energietransitie binnen mobiliteit. E-mobility (voertuigen op elektriciteit) maakt hier het grootste deel van uit.”

“Omdat de omschakeling van een vloot niet van vandaag op morgen kan gebeuren, bieden we ook consulting aan. Daarbij bekijken we de specifieke situatie en noden van een klant om dan de meest optimale oplossing op maat te formuleren.”

Allesomvattend ecosysteem voor e-mobility

“Wat betreft e-mobility bieden we een allesomvattend ecosysteem aan. Dat begint met de levering van elektriciteit via ons zusterbedrijf Total Gas & Power. Die elektriciteit kunnen we dan vervolgens omzetten in e-mobiliteitsoplossingen. Zowel bij bedrijven als bij hun medewerkers installeren en opereren we laadpalen. Door de laadpalen bij het personeel erbij te nemen, kunnen we ook gemakkelijk de terugbetalingen regelen. »

We zullen in de toekomst nog meer evolueren naar Mobility as a Service (MaaS). Zo zal bijvoorbeeld het autodelen ook binnen bedrijven zijn ingang vinden.

« Daarbovenop hebben we ook de ambitie om een grote speler te worden in publieke laadpalen. In Brussel hebben we reeds meer dan driehonderd openbare laadpunten. Tegen eind 2021 moeten dat er minstens vijfhonderd worden”, klinkt het. “Maar uiteraard voorzien we ook laadpalen in ons uitgebreide netwerk van tankstations. Op alle strategische assen in Europa garanderen we minstens elke 150 kilometer de aanwezigheid van een ultrasnelle High Power Charger (HPC) van meer dan 175 kW. In hetzelfde kader is onze tankkaart omgevormd tot een multi-energiekaart waarmee men gebruik kan maken van al de laadpalen van Total én die van onze partnernetwerken in Europa.”

Mobility as a Service

“We zullen in de toekomst nog meer evolueren naar Mobility as a Service (MaaS). Zo zal bijvoorbeeld het autodelen ook binnen bedrijven zijn ingang vinden. In de postcoronawereld zullen medewerkers zich immers minder verplaatsen. Het kan dan beter zijn om wagens gedeeld te laten gebruiken, aangevuld met openbaar vervoer en andere mobiliteitsoplossingen. Mobiliteit zal hierdoor nog meer als een service worden benaderd, inclusief al die verschillende mobiliteitsoplossingen en zelfs vliegtuigtickets of restaurantonkosten. Alles wat te maken heeft met verplaatsingen willen we helpen beheren en optimaliseren.”

“Daarnaast zal uiteraard ook de vergroening zich verderzetten. We zien dat onze B2B-klanten nu al veel ambitieuzer zijn dan wat de overheid vraagt of oplegt. Heel wat bedrijven willen al tegen 2025 hun zero-emissiondoelstellingen halen, wat aanzienlijk sneller is ten opzichte van de 2040 of 2050 deadline van de overheid. Die versnelde evolutie zal niet meer te stoppen zijn en past volledig in onze nieuwe oriëntering”, besluit De Ganck.

Overal de gepaste laadoplossing

Voor een optimaal gebruik is het aangeraden om je elektrische wagen altijd te laden wanneer deze geparkeerd staat. In dat kader heeft Total Belgium voor alle professionele gebruikers een ruim aanbod van laadoplossingen uitgebouwd voor thuis, op het werk en onderweg. De Ganck licht toe.

  • Total tankstations

“In onze eigen snelweg tankstations plaatsen we High Power Chargers (HPC). Dat zijn ultrasnelle laadpalen van meer dan 175 kW. Ons doel is om er zo snel mogelijk voor te zorgen dat in heel Europa binnen een straal van 150 kilometer zo’n HPC beschikbaar is. Op die manier zullen EV-gebruikers dan gemakkelijk Europa kunnen doorkruisen, zonder urenlang te moeten laden. Om een idee te geven: het duurt gemiddeld twintig minuten om een batterij voor 80% op te laden aan een HPC.”

  • Snelladers

“We plaatsen op strategische plaatsen, zoals carpoolparkings en park & ride-terreinen ook snelladers van 50 kW. Deze doen er wat langer over om de wagen op te laden dan een HPC, maar zijn nog steeds erg snel.”

  • Langs de openbare weg

“Bovendien plaatsen we ook laadinfrastructuur langs de openbare weg. Een goed voorbeeld hiervan is Brussel: inwoners kunnen er via de website charge.brussels een aanvraag indienen om in hun wijk een laadpaal te laten installeren, zodat zij daar ’s avonds hun voertuig kunnen parkeren, inpluggen en opladen.”

  • Op de bedrijfsparking

“Naarmate het wagenpark meer en meer op elektriciteit zal overschakelen, zal de vraag om de wagen op ieder moment van de dag bij te laden, vergroten. Dankzij een aangepaste laadinfrastructuur in combinatie met een laadpas kan ook de bedrijfsparking een antwoord bieden op deze behoefte van werknemers en bezoekers. Het bedrijf bepaalt zelf wie kan komen laden. Wij zorgen voor de administratie door de gebruikers te factureren en de bedrijven te compenseren voor de afgenomen/aangeleverde kWh.”

  • Bij werknemers thuis

“Ook thuis hebben werknemers met een bedrijfswagen nood aan een laadoplossing. Het is niet de bedoeling dat dat laatste dan terechtkomt op de energiefactuur van de werknemer. Daarom bieden we een thuislaadinfrastructuur aan met een laadpas van Total. Op die manier kan de werknemer zijn laadbeurten thuis registreren en kan hij hiervoor worden gecompenseerd.”

Netwerk in volle ontwikkeling

“Met deze verschillende laadmogelijkheden willen we gebruikers van een elektrisch voertuig hetzelfde gebruiksgemak bieden als bij een traditioneel voertuig. In dat kader werken we volop aan de verdere uitbouw en verbetering van dit netwerk. Zo bekijken we intussen ook hoe we appartementsgebouwen kunnen voorzien van een laadinfrastructuur en hoe dat dan best kan worden geregeld.”

Meer info vind je hier.

Next article