Skip to main content
Home » Mobiliteit » Slimme verlichtingspaal speelt in op bestaande verkeerssituatie
Mobiliteit

Slimme verlichtingspaal speelt in op bestaande verkeerssituatie

In samenwerking met
Specifiek verlichten wanneer het nodig is in combinatie met ledtechnologie levert besparingen op tot wel 80% ten opzichte van conventionele verlichting.
In samenwerking met
Specifiek verlichten wanneer het nodig is in combinatie met ledtechnologie levert besparingen op tot wel 80% ten opzichte van conventionele verlichting.

Smart cities zijn steden die technologische innovatie, data en digitalisering inzetten om de veiligheid, duurzaamheid én ons algemeen welzijn te verhogen. Met SHUFFLE en EXEDRA LightSync voegt Schréder hier nog twee elegante pijlers aan toe.

Jonathan Budai

Smart City Expert Schréder BE

“De SHUFFLE is een slimme verlichtingspaal”, legt Schréder BE Smart City Expert Jonathan Budai uit. “Door uiteenlopende functies zoals luidsprekers, beveiligingscamera’s of geavanceerde elektrische laadpunten te integreren, speelt deze in op de maatschappelijke uitdagingen van deze tijd. Bovendien brengt SHUFFLE deze functies samen in een elegant ontwerp dat de publieke ruimte verfraait.” 

Aanpassen aan behoefte 

“Steden en gemeenten hameren in toenemende mate op duurzaamheid en energie-efficiëntie. Via de installatie van fysieke sensoren en diverse controlemechanismen kan de SHUFFLE het licht qua intensiteit of verdeling aanpassen aan de hoeveelheid volk of verkeer. Enkel – of minder – verlichten wanneer dat nodig is, reduceert uiteraard het energieverbruik. In combinatie met ledtechnologie kom je dan al snel uit op besparingen tot 80% ten opzichte van conventionele verlichting”, aldus Budai. “Daarnaast is er ook nog de winst qua lichtvervuiling, die een bewezen impact heeft op onze fauna en flora. We gebruiken deze adaptieve verlichting vooral om de lichtintensiteit af te stemmen op de reële behoefde. Een veilig gevoel vormt immers de hoeksteen van een aangename stad en faciliteert de sociale interactie. Ook een noodknop, intercom of een knipperende lichtring om de hulpdiensten snel ter plaatse te krijgen, zijn daarom perfect te integreren.” 

Cloudbased software 

“Voor deze licht-op-aanvraag-functie, die scherpstelt op energiereductie, veiligheid, minder uitstoot en lichtvervuiling, is bovendien niet altijd aparte fysieke infrastructuur nodig. Veel software is reeds geïntegreerd. Met onze cloudbased software EXEDRA LightSync en de data van platformen van gecertifieerde derde partijen kunnen we vanop afstand perfect interageren met bestaande verkeerssituaties. Zo kunnen we verlichting op maat aanbieden op macroniveau, denk bijvoorbeeld aan snelwegen of specifieke straatactiviteiten”, besluit Budai.

Next article