Home » Mobiliteit » Privéchauffeur inhuren wordt kinderspel
Mobiliteit

Privéchauffeur inhuren wordt kinderspel

Je kan de dienst vergelijken met wat Über doet voor taxi’s, maar dan toegepast op de niche van de privéchauffeurs.
Je kan de dienst vergelijken met wat Über doet voor taxi’s, maar dan toegepast op de niche van de privéchauffeurs.
Je kan de dienst vergelijken met wat Über doet voor taxi’s, maar dan toegepast op de niche van de privéchauffeurs.

Gunther Ghysels

Oprichter en CEO

Get Driven

Dankzij een mobiele app van Belgische makelij kunnen nu zowel professionelen als particulieren snel en eenvoudig een privéchauffeur inhuren. Meer uitleg door Gunther Ghysels, oprichter en CEO van Get Driven.

Tekst: Joris Hendrickx

Wat houdt de applicatie precies in?

“Get Driven is een gebruiksvriendelijke mobiele applicatie die gegroeid is uit een webplatform. Iedereen kan er op een eenvoudige manier een privéchauffeur mee boeken, of je nu een manager, secretaresse, personal assistant of gewoon een particulier bent. Erachter zit een platform van door ons opgeleide en geteste chauffeurs. Je kan het vergelijken met wat Über doet voor taxi’s, maar dan toegepast op de niche van de privéchauffeurs. Daarmee bieden we een macro-oplossing binnen een domein waar er weinig alternatieven bestaan.”

Waarom boeken mensen een privéchauffeur?

“Het grootste deel van onze klanten komt uit de B2B-sector. Het gaat dan om zaakvoerders, managers, C-level executives, enz. Hun tijd is vaak enorm kostbaar, waardoor een privéchauffeur een grote meerwaarde kan zijn omdat ze dan intussen verder kunnen werken op de achterbank van hun eigen wagen. Zo verhoogt hun efficiëntie en krijgen ze meer gedaan op een dag. “

Onze chauffeurs moeten minimum 20 jaar zijn, al minstens twee jaar over een geldig rijbewijs beschikken én een blanco strafblad hebben.

“Een ander belangrijk doelpubliek zijn mensen die op restaurant, naar een feest of een receptie moeten. Er is de laatste jaren steeds meer bewustzijn gekomen over de gevaren van dronken rijden, en de controles zijn ook alsmaar strenger geworden. Daarom kiezen steeds meer mensen – professionelen én particulieren – ervoor om zich te laten rijden. Zo kunnen ze zonder zorgen een glaasje drinken.”

Hoe werkt het precies?

“Na het downloaden van de app maak je een account aan. Hierna kan je een reis ingeven en een aanvraag versturen. Vervolgens krijg je meerdere beschikbare chauffeurs te zien die zich kandidaat stellen en waar je uit kan selecteren. Via de app boek je de chauffeur van jouw keuze, die vervolgens naar een vooraf afgesproken locatie komt (jouw thuisadres, je kantoor, een carpoolparking,…). Daar neemt hij dan plaats in jouw wagen om jou naar je bestemming te brengen. Je kan de chauffeur voor enkele uren inhuren, maar ook voor een hele dag. De chauffeur eindigt altijd terug waar hij met u vertrokken is en wacht dus op u tijdens de afspraken.”

“We stellen al onze chauffeurs tewerk met een arbeidscontract. Per inplanning wordt automatisch een dagcontract gegenereerd en een aangifte gedaan via een integratie met het overheidsportaal van Dimona. Op het einde van de maand krijgt iedere chauffeur een loonfiche en de bijhorende uitbetaling. Zo bekomen we een wettelijk gesloten cirkel. De klant krijgt op het einde van de rit automatisch een factuur toegestuurd en moet zijn chauffeur verplicht een score geven. Dat is voor ons belangrijk om een optimale kwaliteit te kunnen blijven garanderen. Betaling is digitaal mogelijk met creditcard, maar ook via een prepaidbundel, waarbij we een lager uurtarief hanteren.”

Aan welke voorwaarden moeten de chauffeurs voldoen?

“Onze chauffeurs moeten minimum 20 jaar zijn, al minstens twee jaar over een geldig rijbewijs beschikken én een blanco strafblad hebben. Is dat het geval, dan kunnen ze deelnemen aan één van de testdagen die we in heel België organiseren. Op een door ons afgehuurde locatie moeten de kandidaten dan eerst een vragenlijst invullen.”

Onze belangrijkste vorm van marketing is mond-tot-mondreclame. Met ons customer referral systeem belonen we daarom klanten die nieuwe klanten aanbrengen.

“Ook hebben we er meerdere voertuigen en instructeurs ter beschikking voor een praktische rijtest waarbij de instructeur achter in het voertuig plaatsneemt. Tijdens de test ligt de focus op defensief rijden. De kandidaten moeten immers in staat zijn om onze klanten op een comfortabele manier te vervoeren terwijl deze in de wagen aan het werk zijn.”

Waar staan jullie vandaag?

“We zijn van niets begonnen en hebben in de voorbije jaren fors geïnvesteerd in ons platform. 2019 was ons derde volledige boekjaar, en dat sloten we af met een omzet van ongeveer 1,7 miljoen euro. We stelden onze chauffeurs voor gemiddeld 6.500 uren per maand tewerk, wat overeenkomt met een equivalent van zo’n 45 voltijdse werkkrachten. Onze poule bestaat intussen uit een vierhonderdtal actieve chauffeurs die meerdere keren per maand voor ons werken wanneer zij beschikbaar zijn.”

“Intussen is er zelfs een wachtlijst van kandidaat-chauffeurs die ook voor ons willen beginnen werken. We laten hen echter niet allemaal toe om ons platform in balans te houden en geen overaanbod van te creëren dat negatieve gevolgen kan hebben voor de chauffeurs. We openden net een kantoor in Berlijn en lanceren onze app hier binnenkort.”

Hoe vinden jullie klanten jullie?

“Onze belangrijkste vorm van marketing is mond-tot-mondreclame. Met ons customer referral systeem belonen we daarom klanten die nieuwe klanten aanbrengen. Iedere gebruiker heeft een unieke code die hij kan delen met zijn contacten. Gebruikt één van deze contacten de code om voor het eerst een rit aan te vragen, dan krijgt deze klant één uur gratis. De verlener van de code krijgt 10% van de rit in credits gestort op zijn account, waardoor ook hij voor een stuk gratis kan rijden de volgende keer.”

Next article