Home » Mobiliteit » “Pechverhelpingsdiensten zijn in volle evolutie”
Mobiliteit

“Pechverhelpingsdiensten zijn in volle evolutie”

real time tracken wegenwacht
real time tracken wegenwacht
Een bestuurder die pech heeft kan vanop zijn smartphone zowel in België als in het buitenland de wegenwachter in realtime tracken.

Door de sterke opmars van multimodale mobiliteit moeten mobiliteitsorganisaties zichzelf heruitvinden. Volgens Touring kan dat door aangepaste en bijkomende diensten aan te bieden.

Tekst: Joris Hendrickx

Xavier de Buck van Overstraeten, director B2B bij Touring.

Xavier de Buck van Overstraeten

Director B2B

Touring

de Buck van Overstraeten: “Touring heeft altijd ingezet op multimodale mobiliteit. Zo hebben we samen met Optimile, waarin we medeaandeelhouder zijn, al meerdere ontwikkelingen uitgewerkt in het kader van Mobility as a Service (MaaS). We geloven sterk in verschillende vervoersmodi die op elkaar inspelen en elkaar aanvullen.”

“De auto blijft natuurlijk een heel belangrijk vervoersmiddel. We pleiten er dan ook voor dat steden met de auto bereikbaar moeten blijven, naast uiteraard het openbaar vervoer, de fiets en andere oplossingen.”

Aangepaste diensten voor elektrische voertuigen

“De pechverhelpingsdiensten zijn in volle evolutie. Zo zijn onze wegenwachters bijkomend opgeleid om tussen te komen bij elektrische voertuigen en beschikken ze over EV-boosters, waarmee ze elektrische voertuigen in een mum van tijd terug kunnen opladen.”

“Ons dochterbedrijf Optimile ontwikkelt ook diensten met betrekking tot CaaS (Charging as a Service). In dat kader heeft het een innovatief platform ontwikkeld van waaruit een bedrijf op intelligente wijze zijn laadpalen kan beheren onder zijn ‘identiteit’, en dat zowel voor particulier als voor semiopenbaar gebruik. Optimile heeft ook een internationaal netwerk van aangesloten stations opgezet om klanten de mogelijkheid te bieden om overal zo gemakkelijk mogelijk op te laden via hun Mobiflow-app.”

Er is een sterke opmars van de elektrische fiets. Veel van die fietsen worden geleased, en vanuit die hoek worden we steeds meer gevraagd voor pechverhelping bij klassieke en elektrische fietsen.

Digitale uitbreiding van dienstverlening

“We hebben bovendien een webtoepassing ontwikkeld waarbij een bestuurder die pech heeft vanop zijn smartphone zowel in België als in het buitenland de wegenwachter in realtime kan tracken, met een geschat tijdstip van aankomst. Heel binnenkort zal de bestuurder ook inzicht krijgen in bijkomende diensten zoals informatie over de vervangwagen die hij ter beschikking krijgt, of een hotel dat geboekt werd en de treintickets die eventueel worden voorzien voor de terugreis.”

“Een andere trend is de sterke opmars van de elektrische fiets. Veel van die fietsen worden geleased, en vanuit die hoek worden we steeds meer gevraagd voor pechverhelping bij klassieke en elektrische fietsen. Nieuwe wagens voorzien tot slot in de mogelijkheid om data uit te wisselen met derden. Op basis van de gegevens die zo’n geconnecteerde wagen ter beschikking stelt, zullen we de bestuurder proactief kunnen inlichten over een nakend probleem en zo een panne kunnen vermijden.”

Next article