Skip to main content
Home » Mobiliteit » [opinie] Zijn we klaar voor de mobiliteit van de toekomst?
Mobiliteit

[opinie] Zijn we klaar voor de mobiliteit van de toekomst?

Andreas Cremer, CEO FEBIAC.

Hoe ziet de individuele mobiliteit van morgen eruit? Stel deze vraag aan twintig mensen en je krijgt waarschijnlijk evenveel verschillende antwoorden. Maar over één zaak is iedereen het eens: de mobiliteit van de toekomst zal emissievrij zijn of zal niet zijn. “En dat is niet anders voor de automobiliteit”, zegt Andreas Cremer, CEO van Febiac.

Met het breedste gamma motoren in haar geschiedenis, is de automobielindustrie klaar om voortrekker te zijn in de emissievrije mobiliteit. Vandaag vind je in de showrooms van de merkdealers wel tweehonderd verschillende modellen met een stekker, en dat is slechts een begin. Het toont aan hoe krachtig onze industrie het voortouw zal nemen in de transitie naar een zero-emissiewereld.

Bedrijfswagens vs. particuliere wagens

De aanbodzijde is klaar, maar we maken ons toch zorgen over de vraagzijde. Emissievrije automobiliteit moet immers voor iedereen toegankelijk zijn. Vandaag telt ons autopark 5,9 miljoen eenheden. Daarvan staat 77% op naam van particulieren en wordt de overige 23% vooral professioneel gebruikt. Tegelijk zien we dat negen op de tien elektrische auto’s in België door bedrijven worden gekocht, we kunnen dus niet zeggen dat de particulier al mee is in het verhaal. Vanuit die optiek zal het bedrijfswagenpark veel sneller vergroenen dan de 4,6 miljoen wagens van particulieren.

Vandaag zien we dat negen op de tien elektrische auto’s in België door bedrijven worden gekocht. We kunnen dus niet zeggen dat de particulier al mee is in het verhaal.

Laadinfrastructuur

Daarnaast vragen particulieren én bedrijven voldoende, koolstofarme en betaalbare energie voor het wegvervoer. Het zou immers absurd zijn als we morgen allemaal elektrisch gaan rondrijden, maar dat die elektriciteit niet duurzaam opgewekt wordt. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van de laadinfrastructuur: deze moet aangepast zijn aan de mobiliteitsbehoeften van burgers en bedrijven, en dit in elk gewest. Want ook al hebben de elektrische wagens van vandaag een gemiddeld bereik van vierhonderd kilometer – dit terwijl we zelden meer dan zestig kilometer per dag rijden – toch blijkt de angst om niet te kunnen laden wanneer het nodig is, een struikelblok dat particulieren ervan weerhoudt om de stap te zetten.

Veiliger dan ooit

Als overheden en bedrijven samen deze en andere drempels kunnen verlagen of wegwerken, zullen we de evolutie naar een emissievrije mobiliteit – waar de automobielindustrie al een tijdje klaar voor is – pas echt zien versnellen. Daarnaast maken connectiviteit en data-uitwisseling onze mobiliteit veiliger, vlotter en comfortabeler dan ooit tevoren. De toekomst zal dus emissievrij zijn, en die toekomst kan morgen al beginnen als we met alle stakeholders manieren kunnen vinden om de nieuwe technologie voor iedereen toegankelijk te maken.

Next article