Skip to main content
Home » Mobiliteit » Opinie – Mobiliteit is zoals Lego
Opinie

Opinie – Mobiliteit is zoals Lego

Dagmara Wrzesinska, Project Manager Mobiliteit Vias institute.
Dagmara Wrzesinska, Project Manager Mobiliteit Vias institute.
Dagmara Wrzesinska, Project Manager Mobiliteit Vias institute.

Ons mobiliteitslandschap is voortdurend in beweging. Pendelen naar het werk is goed voor 25% van alle verplaatsingen in ons land. Werknemers kunnen dus wel degelijk bijdragen aan veranderingen in ons mobiliteitspatroon.

De oplossingen lijken simpel: haal mensen uit auto’s, leg fietspaden aan en zorg voor een shift naar meer fietsverplaatsingen of moedig ze aan om het openbaar vervoer te gebruiken. Toch is het niet zo rechtlijnig. Mobiliteit is immers zoals Lego: heel plezant als alle stukken juist in elkaar passen, maar als één stukje aan de kant ligt, duurt het maar even vooraleer je er met je blote voeten op stapt. Dat is zeer pijnlijk.

Werknemer moet de oplossing zijn, niet het middel

In het verleden werd de mobiliteitsstrategie van een bedrijf beperkt tot fiscale beslissingen. Een bedrijfswagen werd in een salarispakket gestopt en openbaar vervoer werd terugbetaald. Meer recent kwam er een fietsvergoeding en soms ook eentje rond telewerk. De werknemer was eerder een middel in plaats van de oplossing. Meer dan ooit is mobiliteit een domein waar je rekening moeten houden met een aantal aspecten die op het eerste zicht niet aan elkaar gelinkt zijn.

Je mag er nooit van uitgaan dat verkeersveiligheid ‘een verworven recht is’. Zorgen dat je werknemers veilig op hun werk geraken, moet een prioriteit zijn voor elke werkgever.

Stel dat je fietsen wil promoten in je bedrijf. Je kan dan natuurlijk de facturen voor gloednieuwe fietsen terugbetalen en jezelf het etiket geven van ‘mobiliteitsvriendelijke’ werkgever. Als je geen enkele andere actie onderneemt is de kans groot dat het aantal ongevallen op de fiets stijgt, met meer absenteïsme tot gevolg. Ook zullen fietsers bijvoorbeeld klagen over vandalisme of diefstal.

Hoe overtuig je trouwens je werknemers om voor de fiets te kiezen en moet die fiets dan een speed pedelec, een elektrische fiets of een gewone fiets zijn?

Geen grondige analyse op voorhand maken, zal vroeg of laat voor meer nadelen dan voordelen zorgen. Je mag er trouwens nooit van uitgaan dat verkeersveiligheid ‘een verworven recht is’. Zorgen dat je werknemers veilig op hun werk geraken, moet een prioriteit zijn voor elke werkgever.

Mobiliteit in je organisatie vraagt tijd

We moedigen bij Vias daarom bedrijven aan om te focussen op ‘veilige mobiliteit’. Belangrijk is dat je begrijpt dat dat een werknemer vooral op de veilige en meest efficiënte manier op zijn werk wil geraken. Daarom moet je als bedrijf een op maat gemaakte strategie uitwerken. Die houdt niet alleen rekening met hoe je werknemers reizen, maar ook met de bereikbaarheid van je organisatie, de aanwezige infrastructuur en nog zoveel meer.

De mobiliteit in je organisatie herdenken, vraagt tijd. Maar als je alle Legostenen juist plaatst, kan je wel met trots kijken naar wat je hebt gebouwd.

Next article