Skip to main content
Home » Mobiliteit » Opinie – Mobiliteit: de uitdaging van de toekomst in de facility wereld
Opinie

Opinie – Mobiliteit: de uitdaging van de toekomst in de facility wereld

Thomas De Spiegelaere
Thomas De Spiegelaere
Thomas De Spiegelaere

De Belgische hoofdwegen zijn verzadigd.

Vanaf 2026 mag geen enkele nieuwe bedrijfswagen nog op fosiele brandstoffen rijden.

Na de covid-pandemie wenst bijna 2 werknemers op 3 meer aan telewerk te doen dan voorheen.

Drie stellingen, drie uitdagingen op vlak van mobiliteit voor de facility manager. Het probleem van congestie zal in België geen verleden tijd zijn post-corona. De maatschappelijke en politieke druk op constructeurs om elektrische voertuigen te produceren laat niet af en de tendens naar telewerk zal alleen maar blijven groeien.

Thomas De Spiegelaere, woordvoerder van de werkgroep Mobiliteit van de Belgische vakvereniging van Facility Management, geeft duiding.

Congestie

Het fileleed in België is legendarisch. Iedereen die af en toe op de weg moet zijn, weet dat het doorkruisen van de as Antwerpen-Brussel stelselmatig voor problemen zorgt. Toch horen we ook vaak dat er voor velen geen alternatief is via het openbaar vervoer. Bedrijven en hun facility managers moeten hier rekening mee houden bij de inplanting van hun sites. De immokeuze verschuift van de bereikbaarheid met de wagen naar openbaar vervoershubs (Noordwijk – Brussel).

Elektrificatie van de fleet

Het lijkt er op dat de elektrificatie van de voertuigen alleen maar toeneemt. Elektrische voertuigen waren in 2020 de enige groep die steeg in de cijfers van de DIV (+16,5%). Dit wordt ook nog eens op politiek niveau versterkt door verbod op bedrijfswagens op fossiele brandstoffen tegen 2026 en de recente voorwaarden omtrent ecologische transitie die de EU Commissie opgelegd heeft bij de verdeling van zijn steunmaatregelen.

Voor de covid-pandemie zagen we al een duidelijke trend naar meer en meer telewerk en dat zal na deze crisis niet minder zijn.

Dit heeft belangrijke gevolgen. Elektrische voertuigen moeten opgeladen worden, dus zijn er laadpalen nodig. De standaardleidingen volstaan vaak niet, dus zullen aanpassingen aan de gebouwen noodzakelijk zijn met de nodige stedenbouwkundige of contractuele procedures. Tussen droom en werkelijkheid staan wetgeving en een aantal praktische bezwaren.

Telewerk

Voor de covid-pandemie zagen we al een duidelijke trend naar meer en meer telewerk en dat zal na deze crisis niet minder zijn. Nu al zien we dat een standaardwerkomgeving evolueert naar een ontmoetingsplaats. De aard van het kantoor staat voor een nieuwe evolutie.

Mobiliteit en facility zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden vandaag en in de toekomst. Aangezien het ene een belangrijke transitie doormaakt, zal het andere moeten volgen. Het is belangrijk dat facility managers zich bewust zijn van deze veranderingen en dat zij de implicaties op hun domein erkennen.

Succes! Het wordt een boeiende tijd.

Next article