Skip to main content
Home » Mobiliteit » Naar een nieuw soort mobiliteit
Mobiliteit

Naar een nieuw soort mobiliteit

Didier Willems

Chief Operating Officer

Volkswagen D’Ieteren Finance

De tijd waarin het individueel bezit van een wagen dé oplossing is voor een betere mobiliteit is voorbij. Nu moeten er hybride, flexibele en makkelijk te beheren oplossingen komen. Een overzicht door Didier Willems, Chief Operating Officer bij Volkswagen D’Ieteren Finance.

Tekst: Philippe Van Lil

Met welke uitdagingen krijgt de mobiliteitssector te maken?

“De grote transformatie in de automobielsector, die we weerspiegeld zien in huidige trends zoals elektrificatie, digitalisering, connectiviteit, autonoom rijden en multimodale mobiliteit, zal zich de komende vijf à tien jaar nog voortzetten. Er zijn twee snelheden aan het ontstaan op het vlak van mobiliteit. Momenteel staat de auto nog centraal in het mobiliteitsbeleid dat op maat van individuele bestuurders gemaakt is. Binnenkort gaan we naar een wereld waarin mobiliteit duurzamer en multimodaal wordt aangepakt (deeleconomie).”

Enerzijds moet tegen 2025 het aandeel elektrische en hybride wagens op de Belgische wegen ongeveer 30% uitmaken van alle inschrijvingen.

In welke mate zal dit gebeuren?

“Enerzijds moet tegen 2025 het aandeel elektrische en hybride wagens op de Belgische wegen ongeveer 30% uitmaken van alle inschrijvingen. Vandaag is dat nog geen 10%. Anderzijds zullen mensen niet meer enkel hun persoonlijke wagen gebruiken, maar zullen ze kunnen kiezen uit een waaier aan alternatieven voor hun verplaatsingen (openbaar vervoer, gedeelde taxi’s, steps, enz.). Dat moet makkelijk en snel gaan. Daaruit ontstaat er een soort ecosysteem waarin zowel particulieren als bedrijven een gepersonaliseerde, optimale manier kunnen vinden om zich te verplaatsen, wat ons meer dagelijks comfort en een vlot traject oplevert.”

Er zijn wel nog enkele obstakels…

“De oplossingen die we aanbieden, moeten natuurlijk wel efficiënt zijn. Voor elektrische wagens bijvoorbeeld is het feit dat mensen niet snel overstag gaan deels te wijten aan het gebrek aan infrastructuur. Wanneer we zo’n product aan een consument willen verkopen, moeten we een volledig pakket kunnen aanbieden, inclusief laadoplossingen. Los daarvan, wanneer we kijken naar het gebruik van elektrische wagens, stellen we vast dat het een optimale oplossing is vanaf het moment dat er twee centrale laadpunten zijn: eentje thuis en de andere op het werk. Daarnaast zijn er nog de laadpunten die de overheid voorziet, maar daar heeft de privésector weinig aan te zeggen.”

Een leasingmaatschappij moet vooral een optimale balans maken tussen de mobiliteitskosten van haar klanten en het gebruik van hun wagenparken.

Hoe kan leasing een deel van de oplossing zijn voor het mobiliteitsprobleem?

“Een leasingmaatschappij moet vooral een optimale balans maken tussen de mobiliteitskosten van haar klanten en het gebruik van hun wagenparken. Dat is haar belangrijkste verantwoordelijkheid. Het ene bedrijf is het andere niet, dus is het noodzakelijk om een gepersonaliseerde aanpak te hanteren en oplossingen voor te stellen die aan de werkelijke behoeften van elke klant voldoen. “

“Het grootste voordeel is dat een bedrijf op een erg heldere manier zijn budget kan opmaken wat betreft de kosten van zijn wagenpark, waardoor het zijn middelen mogelijk elders kan investeren. Aangezien het hier om lasten gaat, kunnen ze deels worden afgetrokken van de belastingen.”

“We kunnen daarin ook andere diensten opnemen, zoals fleet management of de mogelijkheid om alternatieve vormen van mobiliteit te gebruiken, allemaal opgenomen in de maandelijkse factuur. Neem nu een elektrische wagen die een oplaadpunt nodig heeft. Er bestaan systemen die de gebruiker van een bedrijfswagen automatisch terugbetalen voor het deel verbruikte elektriciteit om thuis op te laden. Dat is een voorbeeld van een ongezien gebruiksgemak.”

Welke oplossingen biedt uw maatschappij aan op het vlak van mobiliteit?

“Aangezien we het nu toch over elektrificatie hebben: wij bieden een fullservice leasing aan specifiek voor elektrische wagens. Naast onderhoud en verzekering bevat dat ook onze/de intelligente laadoplossing EDI, met een laadstation voor thuis en een laadpas waarmee men toegang krijgt tot het grootste netwerk van publieke laadpunten in Europa.

Daarbij komen Flex-Moby en Bike-Moby. Met die eerste formule kan men een energiezuinigere wagen gebruiken (elektrisch of kleiner model) voor dagelijkse verplaatsingen, maar heeft men toch de mogelijkheid om een aangepaste oplossing te kiezen voor specifieke gelegenheden (bv. een diesel-SUV om op skivakantie te gaan). Bike-Moby is een leasingformule op drie of vier jaar voor een kwaliteitsvolle elektrische fiets.”

En daarnaast is er nog een multimodale app beschikbaar.

“Inderdaad. Met onze app kan een bedrijf zijn werknemers de mogelijkheid bieden om verschillende transportmiddelen te gebruiken door hen een mobiliteitsbudget te geven. Elke werknemer kan dan zelf kiezen in functie van zijn behoeften hoe hij zijn maandkrediet spendeert. Om het op administratief vlak ook makkelijk te maken, is die dienst inbegrepen in de maandelijkse prijs voor de leasing. De formule maakt mobiliteit ook efficiënter en verhoogt het dagelijks comfort van werknemers.”

Next article