Bedrijven doen vaak heel wat inspanningen rond duurzaamheid, de energietransitie en de elektrificatie van hun wagenpark, maar kijken daarbij onvoldoende naar het volledige plaatje errond. Een app en revolutionaire software met artificiële intelligentie helpen hen daarom om hun energiemanagement beter te balanceren en optimaliseren, zodat zij een maximaal rendement halen uit hun investeringen.
“De gekende loadbalancingsystemen waar laadpalen vaak mee worden uitgerust, zijn onvoldoende om de hoge nood aan laadpalen in te lossen”, vertelt Frederik Leempoels, Business Development E-mobility & Energy Management bij Phoenix Contact. “Loadmanagement zorgt ervoor dat je zekeringen niet springen en dat je laadpalen blijven werken, maar is niet in staat om te garanderen dat de eindgebruiker op zijn bestemming geraakt. Hiervoor moeten de juiste laadpalen op het juiste moment aan het laden zijn. Sommige wagens moeten nu eenmaal sneller terug weg dan anderen die de hele dag op kantoor blijven. Het is niet logisch dat die laatste groep evenveel vermogen krijgt als de groep die eigenlijk prioritair is. Bovendien begint een loadbalancingsysteem meteen te laden wanneer een wagen ’s ochtends aankomt, zonder rekening te houden met variabele nettarieven en/of lokaal geproduceerde energie. Het houdt dus geen rekening met gebruikscomfort of wanneer het financieel het interessantste moment is om te laden.”
Allesomvattend energiemanagement dankzij MINT
“Phoenix Contact connecteert alle energieassets én alle gebruikers van je installatie, en zoekt dan een optimale balans. We communiceren hiervoor via een app met de gebruikers of passen standaard profielen toe (vertrektijd, gewenste rijbereik,…). Zo krijgen we een goed beeld van welke wagens wanneer moeten worden opgeladen”, aldus Leempoels. “Op basis van weersvoorspellingen kunnen we er bovendien tijdens de dag voor zorgen dat wagens vooral op zonnige momenten worden geladen. Op die manier zoeken we continu naar de optimale balans in je installatie. We passen daarbij MINT toe, ons geavanceerd energiemanagementsysteem waarbij de volledige site meegenomen wordt. Bij werknemers die iedere dag voltijds op kantoor werken, kan in principe elke werkdag eenzelfde profiel worden toegepast. Al kunnen zij uiteraard ook al eens afwijken van hun normaal ritme. Het is dan als gebruiker mogelijk om eenvoudig via je smartphone je standaard profiel aan te passen zodat het MINT-systeem je wagen anders kan inplannen en zo de puzzel opnieuw kan leggen.”
Op elk moment de optimale energieflow
“Ons platform bestaat uit een lokaal systeem dat alles in realtime in de gaten houdt: maximumcapaciteit van de elektrische installatie, de stroomproductie uit je zonnepanelen, de status van je stationaire batterij, hoeveel actieve laadsessies er zijn en wat het verbruik in je gebouw is. Dat vullen we vervolgens aan met een bovenliggend algoritme dat op basis van verwachtingen en voorspellingen het energieverbruik doorheen de tijd inplant”, vervolgt Leempoels. “Zo houdt het platform rekening met weersvoorspellingen, variabele netprijzen, de belasting van het gebouw, uw productie op een gemiddelde dag, enz. De controller op de site verwerkt alle adviezen van het algoritme dan in realtime en zorgt ervoor dat onverwachte zaken kunnen worden opgevangen.”
Maximaal rendement op energie-investeringen
“In het ideale scenario heeft iedere wagen die aanwezig is op de site een eigen laadpunt en kan je spelen met de energie die je erin steekt. Hoe langer de wagen aan zo’n laadpunt gekoppeld is, hoe meer kansen dat biedt om de nodige energie in te plannen door bijvoorbeeld op het meest voordelige of zonnige moment de wagen op te laden. Ook laat ons systeem toe om je capaciteitstarief te verlagen en te spelen met de ‘cosinus phi’-regeling door de omvormers van de zonnepanelen of je stationaire batterij aan te sturen. Uiteraard zetten we maximaal in op autoconsumptie, maar het systeem slaat soms ook energie op om die op een ander – meer voordelig – moment te hergebruiken. Zo laten we je energiesysteem zo goed mogelijk renderen”, klinkt het.
Naar een geconnecteerd net en energiedelen
“In de toekomst zullen we verschillende sites aan elkaar kunnen koppelen. Vandaag zijn we al gekoppeld met de netbeheerders en kunnen we dus commando’s krijgen om het vermogen te laten zakken wanneer het net overbelast is. Ook energiedelen zal binnenkort steeds vaker toegepast worden. Onze systemen zijn geconnecteerd met de cloud en kunnen hierdoor dus multi-tenant werken. Wanneer je meerdere sites hebt waarvan er één meer zonnepanelen heeft dan de andere, dan kan die met de meeste opbrengst energie doorgeven/doorverkopen. Maar je zal ook op de onbalansmarkt kunnen spelen en met andere bedrijven energie kunnen uitwisselen. Zo hoeft iedereen niet langer op zijn eiland te blijven en dragen we bij aan een betere balans op het net”, besluit Leempoels. “MINT kan eenvoudig in bestaande installaties met diverse merken en aanbieders worden geïntegreerd. Investeringen moeten daardoor niet allemaal tegelijk gebeuren. Je kan probleemloos gefaseerd werken om de continuïteit van je bedrijfsprocessen te garanderen.”