Home » Mobiliteit » Fietsleasing: Belgische scale-ups slaan handen in elkaar
Mobiliteit

Fietsleasing: Belgische scale-ups slaan handen in elkaar

fietsleasing
fietsleasing

Steeds meer bedrijven en werknemers ontdekken de voordelen van fietsleasing. Vooral speed pedelecs zijn daarbij aan een sterke opmars bezig. Een nauwe samenwerking tussen de beloftevolle Belgische scale-ups Cyclis en Ellio stond dan ook in de sterren geschreven.

Tekst: Joris Hendrickx

“Enorm voordeel voor werknemers én werkgevers”

Cyclis werd opgericht 2014, maar kent vooral sinds 2018 een enorme groei. Dat jaar was een keerpunt voor fietsleasing in België, mede door de opkomst van de cafetariaplannen. Het bedrijf sloot 2018 af met ongeveer 4.200 leasefietsen, maar telt intussen al ruim 15.000 gebruikers.

logo Cyclis
Daisy Romih, Head of Growth bij Cyclis.

Daisy Romih

Head of Growth

Cyclis

“Fietsleasing is zeer populair omdat er een groot fiscaal voordeel mee gepaard gaat”, vertelt Daisy Romih. “Een werknemer kan een deel van zijn brutoloon simpelweg inruilen voor een fiets. Uiteraard is dat veel interessanter dan wanneer je diezelfde fiets netto zou moeten aankopen. Het voordeel kan oplopen tot 40%. De laatste jaren zien we hierdoor steeds vaker dat de vraag bottom-up ontstaat: werknemers vragen aan hun werkgever om een mogelijkheid tot fietsleasing te voorzien, waarna die werkgever dan contact opneemt met ons.”

“Voor de werkgevers is het bovendien volledig kostenneutraal. Door met ons een contract af te sluiten kunnen zij in verhouding dus méér aan hun medewerkers geven zonder zelf extra kosten te moeten maken. Cyclis neemt ook het volledige beheer op zich, waardoor HR of administratieve medewerkers er geen tijd in hoeven te steken. We ontzorgen hen volledig en zijn het eerste aanspreekpunt voor de fietsers, van A tot Z. Ook een omnium schade- en diefstalverzekering, een onderhoudsbudget naar keuze en pechbijstand zijn inbegrepen in het pakket.”

Lokale service gegarandeerd

“Cyclis werkt verspreid over heel België samen met meer dan 1.100 lokale fietswinkels. Hierdoor kunnen we altijd een lokale service garanderen. Werknemers kunnen zelf kiezen naar welke fietswinkel ze gaan, daar een fiets kiezen, deze er vervolgens gaan afhalen én er hun onderhoud en herstellingen laten doen”, aldus Romih. “Sinds kort zijn we eveneens actief in Nederland. Ons plan is om ook daar ons dealernetwerk sterk uit te breiden. Nederland biedt immers nog een enorm groeipotentieel, omdat men daar qua fietsleasing enkele jaren achterloopt op België, terwijl het toch een echt fietsland is. »

Cyclis vertelt alles over een voordelig fiets- én cafetariaplan. Klik hier voor meer info.


“Speed pedelecs zijn volwaardig alternatief voor de wagen”

Ellio werd begin 2018 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Keppens werkte voordien als R&D-ingenieur bij Toyota, terwijl Heidbuchel zich specialiseerde in voertuigdynamics. Ieder vanuit hun achtergrond geloven ze sterk in tweewielmobiliteit als alternatief voor de wagen.

logo Ellio
Jorrit Heidbuchel, co-founder van Ellio.

Joris Heidbuchel

Co-founder

Ellio

“Tomas en ik stelden vast dat gewone elektrische fietsen en speed pedelecs vaak niet goed genoeg waren om een wagen volledig te vervangen”, vertelt Heidbuchel. Ze gingen te vaak stuk, vergden veel onderhoud, waren niet altijd even veilig bij hogere snelheden, enz. De gebruikers waren hierdoor vooral mensen die zich sowieso al met de fiets verplaatsten, en niet zozeer automobilisten die uit functionele overwegingen overschakelden naar de fiets.”

“Daarom bedachten we Ellio vanuit de noden van die automobilisten: veilig, betrouwbaar en heel gebruiksvriendelijk. Vanuit die insteek ontwikkelden we zelf een volledig nieuwe fiets, inclusief alle componenten en technologieën die er deel van uitmaken. Zo komen we tot een optimaal samenwerkend en homogeen geheel. Ellio beschikt over een volledig automatische aandrijving en actieve veiligheidssystemen (tractiecontrole, ABS, tweewielaandrijving,…) die je normaal enkel tegenkomt in de automotive sector.”

Succesvolle opstart, mede dankzij fietsleasing

“Sinds 2020 zijn onze fietsen beschikbaar, en de verkoop loopt goed. Dat is zeker ook te danken aan concepten zoals Cyclis. Zij maken het met hun leasingformule voor veel mensen financieel haalbaar om een speed pedelec van deze prijsklasse aan te schaffen. Daarbovenop bieden zij een volledige ontzorging aan die belangrijk is voor autogebruikers die geen ervaring hebben met fietsen. Wij voorzien zelfs in onderhoud aan huis én staan rechtstreeks in contact met klanten. Dat is vrij uniek, maar past ook weer volledig in die ontzorging die gepaard gaat met fietsleasing”, legt Heidbuchel uit.

“Een ander belangrijk aspect in de sterke opkomst van leasing van speed pedelecs is de fietsvergoeding. Zeker bij langere afstanden naar het werk betaalt die vergoeding de fiets voor een groot deel terug. En speed pedelecs zijn net gemaakt voor langere afstanden. Fietsleasing kan op die manier zelfs een verdienmodel worden.”

Next article