Home » Mobiliteit » Belgische start-up maakt allereerste Europese all-in mobiliteitsoplossing
Mobiliteit

Belgische start-up maakt allereerste Europese all-in mobiliteitsoplossing

fileprobleem
In samenwerking met
Via de mobiliteitsoplossing zou het fileprobleem met 40% kunnen verminderd worden.
fileprobleem
In samenwerking met
Via de mobiliteitsoplossing zou het fileprobleem met 40% kunnen verminderd worden.

Door 10% van de wagens uit het verkeer te halen zou de fileproblematiek met 40% kunnen verminderen. Dat is haalbaar, maar het vergt wel een gedragsverandering van die wagengebruikers. Om dat te faciliteren ontwikkelde een Belgische startup een innovatieve oplossing.

Tekst: Joris Hendrickx

Mathieu de Lophem, CEO van Skipr.
Mathieu de Lophem, CEO van Skipr.

Mobiliteitsbudget als trigger voor gedragsverandering

Skipr ondersteunt ondernemingen in een vlotte transitie naar duurzame mobiliteit voor hun medewerkers. Hiervoor biedt het bedrijf hen een tool waarmee ze de mobiliteitsgewoontes van die werknemers kunnen veranderen.

De Lophem: “Het is belangrijk dat we ondernemingen aanspreken, want de overheid heeft sinds 2019 het mobiliteitsbudget geïntroduceerd. Daarmee kunnen bedrijven in plaats van een bedrijfswagen een fiscaal voordelig budget geven aan hun werknemers. Dat kan dan besteed worden aan meer duurzame vormen van mobiliteit.”

“Door die fiscale voordeligheid worden werknemers wel degelijk gemotiveerd om hun gewoontes te veranderen. Onze oproep aan de overheid is dan ook om hier nog verder in te gaan en het mobiliteitsbudget aan iedere werknemer aan te bieden, en dus niet enkel diegenen die een bedrijfswagen hebben of zouden kunnen hebben. Zo zou iedereen een budget hebben om te besteden aan duurzame mobiliteit en dus kunnen worden overtuigd!”

We brengen de verschillende mobiliteitsmogelijkheden samen in één oplossing die werknemers zowel professioneel als privé kunnen gebruiken.

Allereerste all-in mobiliteitsoplossing voor werknemers

“Hierop inspelend hebben we met Skipr een handige tool gecreëerd die uit drie delen bestaat”, legt de Lophem uit.

  1. Ons beheerplatform biedt HR- of fleetmanagers de mogelijkheid om de hele bedrijfsmobiliteit gecentraliseerd te managen. Ze kunnen er het gebruik analyseren, budgetten toekennen, mobiliteitsbetaalkaarten aanvragen,…
  2. Onze mobiele applicatie is als het ware een ‘copiloot’ die mensen toont hoe ze zich optimaal van A naar B kunnen verplaatsen door verschillende modi te combineren (bv. wagen, trein en fiets). Bovendien kunnen ze in die app ook rechtstreeks hun treinticket of andere modi reserveren. Zowel in België als in Frankrijk hebben we momenteel al meerdere mobiliteitspartners geïntegreerd in deze app.
  3. Via onze mobiliteitsbetaalkaart krijgen gebruikers met hun mobiliteitsbudget toegang tot alle overige mobiliteitsdiensten in Europa (incl. brandstof, parking, huurauto’s, internationale treinreizen,…).

De Lophem: “Op deze manier is Skipr de allereerste Europese all-in oplossing voor de mobiliteit van werknemers. We brengen al de verschillende mobiliteitsmogelijkheden samen in één oplossing die werknemers zowel professioneel als privé kunnen gebruiken.”

Next article