Home » Mobiliteit » App maakt van bestelwagenverhuur een mobiliteitsoplossing
Mobiliteit

App maakt van bestelwagenverhuur een mobiliteitsoplossing

Joeri Dockx

Managing Director

Dockx Rental

Het huren van een bestelwagen wordt vanaf eind maart een pak makkelijker: Dockx Rental ontwikkelde een app die het hele proces digitaliseert. Gecombineerd met een grote spreiding van de ophaalpunten wint onze hele mobiliteit. Een gesprek met Managing Director Joeri Dockx.

Tekst: Sijmen Goossens

“Een bestelwagen huren, is voorlopig nog een vrij omslachtige aangelegenheid. Klanten moeten zelf naar de shop komen, een contract opmaken, de schade op het voertuig overlopen, enz. Zo ben je al snel twintig minuten kwijt. Dit hele proces wordt nu spectaculair vereenvoudigd met onze app die alles digitaliseert: registratie, reservatie, gebruik, facturatie… zelfs schade kan je met deze app aangeven. Het wordt dus een volledig onbemand proces.”

Retailers ondersteunen

“We zijn momenteel met negentien shops de grootste speler op vlak van korte termijnverhuur van bestelwagens, auto’s, aanhangwagens en dergelijke in België. Toch willen we onze diensten nog aanzienlijk uitbreiden. Een extra uitdaging vinden we vandaag in het feit dat steeds meer grote retailers – waaronder grootwarenhuizen, doe-het-zelf winkels en meubelzaken – ook bestelwagens aanbieden. “

“Dit doen ze als extra service om hun klanten in staat te stellen hun aankoop te transporteren met een groter voertuig. Uiteraard is dit niet hun core business en missen ze vaak de knowhow om alle complexe details, zoals wagens aankopen, verzekeringen, schaderapportage, enz. correct aan te pakken. Het vormt trouwens voor hen ook statutair een probleem: een rekkenvuller of kassier mag niet zomaar een identiteitskaart controleren. De stress en extra beslommeringen die dit met zich meebrengt, willen wij wegnemen door hierin tussen te komen. Niet als concurrent dus, maar als uitbreiding op hun service.”

Fileleed vermijden

“Daarom zijn we nu in gesprek met een aantal retailers: wij bieden onze voertuigen en ons systeem aan om zowel de klant als de retailer compleet te ontzorgen. Je registreert en reserveert tussen parking en kassa. Dat levert enkele grote voordelen op: de winkels worden ontzorgd en onze wagens zijn flexibeler en beter verspreid beschikbaar. Na de kantoor- of openingsuren kunnen onze klanten via de app deze wagens ook huren. Zo kunnen we mee fileleed en verzadigde wegen op piekuren vermijden. “

“Eenzelfde service willen we toepassen bij tankstations en op andere nuttige punten. Zelfs een whitelabelconcept, waarbij onze bedrijfsnaam wordt weggelaten, is bespreekbaar. Dat wordt vooral mogelijk doordat de app alles drastisch vereenvoudigt.”

Registratie, reservatie, gebruik, facturatie en zelfs schade aangeven: met de app kan het allemaal.

Mobility as A Service

“Door onze nationale dekking met negentien ophaalpunten fel uit te breiden via retailparkings, tankstations en andere, zullen we ook gebruikers van apps die mobiliteitsoplossingen aanbieden ter wille zijn. Werkgevers en werknemers die gebruikmaken van dit soort flexibele mobiliteitsoplossingen, zullen we zo optimaal kunnen ondersteunen. “

“Ook in een niet-professionele context zal een grote dekking er zelfs voor zorgen dat mensen op termijn gewoon te voet of met de fiets naar een dichtbij gelegen ophaalpunt kunnen gaan om er een bestelwagen te huren. MAS (Mobility as A Service) wordt zo erg concreet ingevuld. “

“Het is ook enorm eenvoudig: met je gsm open je de wagen, registreer je alles en geef je mogelijke schadegevallen in. Het is zo zelfs een beetje te vergelijken met autodelen. Wat we niet doen, is mikken op een freefloatingaanbod, zoals je wel ziet bij vele carsharinginitiatieven. We hebben het hier over bestelwagens, dat is iets anders dan een kleine personenauto voor je deur. We denken dat hiervoor geen maatschappelijk draagvlak bestaat, dus houden we het straatbeeld gevrijwaard door vaste ophaalpunten te gebruiken.”

“MAS (Mobility as A Service) wordt zo erg concreet ingevuld. Het is ook enorm eenvoudig: met je gsm open je de wagen, registreer je alles en geef je mogelijke schadegevallen in. Het is zo zelfs een beetje te vergelijken met autodelen. Wat we niet doen, is mikken op een freefloatingaanbod, zoals je wel ziet bij vele carsharinginitiatieven. We hebben het hier over bestelwagens, dat is iets anders dan een kleine personenauto voor je deur. We denken dat hiervoor geen maatschappelijk draagvlak bestaat, dus houden we het straatbeeld gevrijwaard door vaste ophaalpunten te gebruiken.”

Vervangwagen én huurauto

“Een ander concept waarvoor we deze app kunnen gebruiken, is bijvoorbeeld het ter beschikking stellen van bestelwagens voor dealers. Wanneer hun klanten een probleem hebben, is een vervangwagen doorgaans niet evident. Door bij hen enkele van onze wagens te zetten, kunnen ook zij hun service aanzienlijk verbeteren. Ook onze klanten kunnen dan, zeker ook na de kantooruren, gebruikmaken van deze wagens – alweer een uitbreiding van ons netwerk. “

“Het belangrijkste is dat deze app een veelzijdige oplossing biedt voor vele betrokkenen. In de eerste plaats is het voor de klant eenvoudig om een bestelwagen te huren. Retailers, dealers en dergelijke moeten zich dan niet langer bekommeren om de rompslomp die bij bestelwagenverhuur komt kijken. De samenleving wint doordat er minder tijdens de piekuren wordt getransporteerd en mensen minder geneigd zijn om een groter voertuig met meer uitstoot aan te schaffen. De verwachting is zelfs dat klanten zonder brandstofverbruik naar een ophaalpunt kunnen komen omwille van de goede dekking. Zo wint uiteindelijk iedereen.”

Next article