Erwin De Spiegeleire
Head of Moobi
LKQ
Onze mobiliteit zal het komende decennium sterk veranderen. Deze evolutie is reeds ingezet, maar toch moet er nog enorm veel gebeuren. Innovatieve oplossingen zullen alvast helpen om de vooropgestelde doelstellingen te halen. Erwin De Spiegeleire, Head of Moobi bij LKQ, geeft ons een zicht op de nieuwste trends.
Tekst: Joris Hendrickx
Wat zijn de belangrijkste evoluties op het vlak van mobiliteit?
“Binnen de enorm snel evoluerende mobiliteitssector zien we vier vaste trends die zich ongetwijfeld verder zullen doorzetten en de toekomst van de sector zullen blijven bepalen. Deze vier trends vallen onder de term ‘ACES’: Autonomous, Connected, Electrified en Shared. Autonome (A) voertuigen zullen er zeker komen, maar ik verwacht niet dat ze voor 2030 algemeen in gebruik zullen worden genomen. De meeste spelers binnen dit domein bevinden zich immers nog steeds in een R&D-fase. Bovendien zijn er nog heel wat remmende factoren zoals onaangepaste wetgevingen, de technologie die nog steeds in zijn kinderschoenen staat wat ADAS niveau vier en vijf betreft, en een gebrek aan bereidheid van overheden om er de nodige investeringen voor te doen.
Het krioelt momenteel van de bedrijven die nieuwe diensten aanbieden rond connectiviteit (C) en delen (S). Deze twee aspecten komen steeds meer samen, denk maar aan alle mobiele applicaties en platformen waarmee je je multimodaal kan verplaatsen. Dit ruime aanbod binnen een nog beperkte markt leidt nu al tot consolidatie.”
Bovendien zijn er nog heel wat remmende factoren zoals onaangepaste wetgevingen, de technologie die nog steeds in zijn kinderschoenen staat wat ADAS niveau vier en vijf betreft, en een gebrek aan bereidheid van overheden om er de nodige investeringen voor te doen. Het krioelt momenteel van de bedrijven die nieuwe diensten aanbieden rond connectiviteit (C) en delen (S). Deze twee aspecten komen steeds meer samen, denk maar aan alle mobiele applicaties en platformen waarmee je je multimodaal kan verplaatsen. Dit ruime aanbod binnen een nog beperkte markt leidt nu al tot consolidatie.”
Wat gebeurt er binnen het domein ‘Electrified’?
“Er moet worden gekeken naar een bredere waaier aan elektrische voertuigen (E). De hybrides, plug-in hybrides en de volelektrische wagens zijn momenteel de drie goed gekende varianten. Maar er is ook een minder gekend type: de ‘solar EV’ voertuigen. Een groot deel van de oppervlakte van deze voertuigen is bedekt met zonnepanelen, waardoor het voertuig niet enkel afhankelijk is van een batterij die moet worden opgeladen aan een laadpaal. Nieuw is de transitie van lithium-ion (NMC) batterijen naar lithium-S (zwavel).
Batterijen worden tegen 2025 lichter en de reikwijdte zal significant hoger worden – tot boven een miljoen kilometers volgens Tesla. Steeds meer spelers geloven trouwens in de opkomst van waterstof. Dat zou dan niet zozeer in de plaats van elektriciteit komen, maar wel een tweede aanvullende pijler vormen. Ikzelf verwacht dat dit binnen tien jaar mogelijk zal zijn, net zoals autonome voertuigen dus. Ook hier zal de aanleg van infrastructuur een belangrijke succesfactor worden.”
België hinkt achterop, maar dat betekent ook dat het potentieel hier enorm is.
Wat als steeds meer mensen een elektrisch voertuig zouden gaan gebruiken?
“Sommigen stellen dat het elektriciteitsnetwerk dat niet zou aankunnen. Hier bestaan echter al oplossingen voor, zoals bijvoorbeeld ‘vehicle-to-grid’ (V2G). Dat staat nog in zijn kinderschoenen, maar het wordt wel gedragen door meerdere grote partijen. Zo kan men de overtollige elektriciteit terug verkopen in het netwerk, waardoor een deel van de behoefte aan elektriciteit wordt gecompenseerd. Dat zal bovendien de netwerkbeheerders helpen om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Het potentieel hiervan op jaarbasis is maar liefst 25 gigawatt, wat overeenkomt met het verbruik van 4,7 miljoen elektrische voertuigen.”
“De Europese Commissie heeft ambitieuze doelstellingen vooropgesteld rond het verlagen van onze koolstofvoetafdruk. Om deze te halen, zullen elektrische voertuigen in de EU tegen eind 2021 een penetratie moeten bereiken van 8%. We zitten momenteel nog niet eens aan 4%. Tegen 2025 wil men 18% bereiken, en tegen 2030 zelfs 40%. We zullen dus een enorme sprong moeten maken. Bovendien zullen we ervoor moeten zorgen dat al die elektrische voertuigen ook voldoende laadmogelijkheden hebben en optimaal gebruik kunnen maken van het netwerk. In dat opzicht zijn V2G en een dichte laadinfrastructuur belangrijke evoluties.”
Welke antwoorden hebben jullie op deze trends?
“Om een antwoord te bieden op de ACES-trends hebben we bij Moobi vier oplossingen ontwikkeld. De eerste oplossing, Moobi Charge, omvat een gamma aan laadstations waarmee we zowel de zakelijke als de privémarkt kunnen bedienen. Nederland heeft vijftien keer meer laadstations dan België. Toch vindt men die penetratiegraad in Nederland nog ondermaats. België hinkt dus achterop, maar dat betekent ook dat het potentieel hier enorm is.
Onze doelstelling is om tegen 2025 maar liefst vijfduizend laadstations op de markt te brengen via garagenetwerken. Deze garages fungeren meteen ook als Moobi Centers. Deze beschikken over experten die speciaal zijn opgeleid en gecertificeerd om alle soorten elektrische voertuigen te onderhouden en herstellen. Maar je zal er ook elektrische voertuigen kunnen testen en kopen.” “De derde en vierde oplossing zijn Moobi Share en de Moobi Mobility App. Je kan deze ook wel samen zien onder de noemer ‘shared mobility’.
Via onze app kan je laadstations vinden in je buurt, kijken welke stations vrij zijn en hoe snel ze laden,… Op termijn kan je deze app bovendien ook gebruiken om je vervoer multimodaal te organiseren. Daarbij zullen we als aggregator gebruikmaken van de meeste efficiënte en vooruitstrevende applicaties en software die vandaag al actief zijn. Ook ons full-EV voertuigenaanbod in de Moobi Centers zal via dit platform kunnen worden aangekocht, onderhouden en gedeeld.”