De dag van vandaag ontwikkelen meer en meer nieuwe concepten zich via het businessmodel van franchising.
Franchising vinden we alle sectoren terug. Of u nu de interieursector wil instappen, de voedingssector, doe-het-zelf, mode, gezondheid of eerder een dienstensector wil beheren, franchising biedt tal van mogelijkheden. In België alleen al bestaan er een 300-tal concepten die via franchising uitgebaat worden.
Geen netwerk nodig
Franchising vraagt van een ondernemer een minder grote investering dan een netwerk in eigen beheer te ontwikkelen. De franchisegever, eigenaar van een concept, moet zelf geen verkooppunten openen en beheren, wat wordt overgelaten aan de zelfstandige uitbaters; franchisenemers. Voor de franchisenemers zijn de voordelen minstens even groot, want ze gaan in zee met een succesvolle franchiseformule die al bekend is bij het grote publiek. Een onschatbare voorsprong, als je weet dat een zelfstandige handelszaak jaren nodig heeft om naambekendheid te verwerven.
Franchising is ideaal voor kleine ondernemers die snel willen starten en gebruik willen maken van een naambekendheid en een gevestigd imago. Men hoeft geen specifieke opleiding achter de rug te hebben.
De relatie tussen franchisegever en –nemer is er één van vertrouwen en van wederzijds respect.
Een franchisenemer maakt gebruik van de know-how van de franchisegever en krijgt een initiële opleiding en een verdere vorming om het concept commercieel uit te werken. Dit staat synoniem met tijdwinst, concurrentievoordeel en vermindering van het financiële risico in vergelijking met een geïsoleerde handelaar. Franchising is dus ideaal om de stap te zetten als zelfstandige ondernemer met een minimum aan risico.
Financiële hulp
De franchisegever helpt de franchisenemer ook een financieel plan op te maken voor het bekomen van een krediet, ondersteunt deze met de keuze van locatie, op vlak van marketing, communicatie en conceptinnovatie en nog zo veel meer.
De franchisegever zorgt ook voor een overlegmodel om samen met zijn franchisenemers alles in goede banen te leiden.
De relatie tussen franchisegever en –nemer is er één van vertrouwen en van wederzijds respect. Samen verwezenlijken ze een project waarbij ze elk hun energie en creativiteit bijdragen en waar ze beiden wel bij varen.
De verschillende franchiseformules die momenteel uitbreiden, kan u terugvinden op de website www.franchisingbelgium.be, een initiatief van de Belgische Franchise Federatie om kandidaat-franchisenemers in contact te brengen met franchisegevers.