Home » KMO » Waarom een bedrijf starten tijdens deze crisis een goed idee is
KMO

Waarom een bedrijf starten tijdens deze crisis een goed idee is

In samenwerking met
In samenwerking met

Het opstarten van een zaak brengt vaak heel wat stress en onwetendheid met zich mee. En toch, zelfs in deze moeilijke coronatijden zijn er in het eerste kwartaal van 2021 meer ondernemers hun eigen zaak gestart dan in dezelfde periode het jaar voordien en zelfs meer vergeleken met het aantal starters in het eerste kwartaal van 2019. Goed nieuws dus. Er zijn dus nog steeds tal van ondernemers die de sprong wagen. En met succes.

Bart Van Damme – De Sutter, Directeur Ondernemers Securex.

Het blijft wel noodzakelijk om goed voorbereid te zijn en je te laten ondersteunen door experten op de vlakken waar jijzelf minder sterk in bent. Wist je dat gemiddeld één op de drie Belgische ondernemers de eerste vijf jaar niet overleeft? Een gebrek aan langetermijnvisie, te weinig financiële kennis en het niet of te weinig inspelen op markttendensen liggen hier vaak aan de basis.

Het ondernemingsloket van Securex begeleidt en ondersteunt jaarlijks meer dan twaalfduizend ondernemers met de opstart van hun zaak en beschikt dan ook over een jarenlange expertise in zowel het opstarten, begeleiden, verzekeren als het doen groeien van ondernemers. Bart Van Damme – De Sutter, directeur voor het segment Ondernemers, bespreekt de redenen om in tijden van crisis toch je eigen zaak op te starten.

–       Kansen en opportuniteiten

“Een economisch moeilijkere periode brengt vast en zeker opportuniteiten en kansen met zich mee. Terwijl sommige sectoren het moeilijker hebben dan andere, ik denk bijvoorbeeld aan de horeca, de fitnesszalen en alle diensten die als niet-essentieel werden beschouwd, zijn er ook activiteiten die bloeiden als nooit tevoren. Hiertoe behoren onder meer logistieke diensten, lokale bevoorrading in de korte keten, informatica, webontwikkeling, enz. Wie in een van deze ‘crisissectoren’ een bedrijf opricht, creëert momenteel voor zichzelf vrijwel zeker mooie ontwikkelingskansen.”

–       Eenvoudiger dan ooit

“Een bedrijf opstarten in België was sinds de hervorming van de vennootschapswetgeving in 2019 nog nooit zo eenvoudig. Dankzij de elektronische handtekening kan je alle stappen nu bovendien online doorlopen: van je inschrijving in de KBO tot je BTW-inschrijving. Vanaf 1 augustus dit jaar zal zelfs het ondertekenen van de akte bij de notaris digitaal kunnen wanneer je de oprichting doet via een authentieke akte. Ook het opstarten als eenmanszaak gebeurt sinds jaren in 1-2-3 en ook de opstartkosten die hierbij gepaard gaan, zijn beperkt.”

In het eerste kwartaal van 2021 zijn meer ondernemers hun eigen zaak gestart dan in dezelfde periode het jaar voordien en zelfs meer vergeleken met het aantal starters in het eerste kwartaal van 2019.
–       Kantelmoment in je professionele carrière

“De afgelopen maanden waren velen onder ons onzeker over hun toekomst, waardoor ze begonnen te twijfelen aan hun loopbaan. Zo vroegen mensen zich af de job die ze deden nog effectief datgene was dat hen elke ochtend motiveerde om op te staan. Sommigen beslisten hun bestaande vaste job op te geven en te gaan voor iets wat hen echt boeit. Het ondernemerschap kan dan de oplossing bieden. Je kan deze crisis dus zeker zien als een opportuniteit om een kantelpunt te vormen in je professionele leven. Wist je trouwens dat het aantal freelancers gestegen is tijdens de crisis? Als je hierover meer wil weten, kan je terecht op de website Start2Freelance.be.”

Gemiddeld één op de drie Belgische ondernemers overleeft de eerste vijf jaar niet. Het blijft dus noodzakelijk om goed voorbereid te zijn en je te laten ondersteunen door experten op de vlakken waar jijzelf minder sterk in bent.

–       Dat tikkeltje extra vrijheid

“Je eigen baas worden, brengt een aantal verplichtingen en verantwoordelijkheden met zich mee, maar biedt ook veel vrijheid en flexibiliteit. Je hoeft dan ook alleen maar rekenschap af te leggen aan jezelf. Je organiseert je werk zoals jij dat wilt, op voorwaarde dat je projecten voldoende inkomsten opbrengen en bijdragen tot een succesvolle onderneming. Flexibiliteit is trouwens een belangrijke troefals je een bedrijf opstart in een crisisperiode (en ook daarnaast). Je ten allen tijde kunnen aanpassen aan de veranderende omgeving en op zoek gaan naar manieren om een antwoord te kunnen bieden op de veranderende noden: daar draait het om bij ondernemen.”

–       Je staat er niet alleen voor

“Je doet er goed aan om vanaf de start van je activiteit jezelf te omringen met de juiste personen. Dat kunnen zowel collega-ondernemers zijn als partijen met de nodige expertise (zoals een goede boekhouder, verzekeraar, experten op vlak van juridische zaken, enz.). Zij kunnen je in elke fase van je project helpen en de nodige tips geven. Bij Securex staan onze starteradviseurs ook altijd voor je klaar met informatie en advies bij elke stap die je zet. Heb je vragen over de opstartkosten of -voorwaarden, de mogelijke ondersteuning of premies? Dan kan je altijd bij het ondernemingsloket terecht, zowel digitaal als fysiek.”

Next article