Als ondernemer wordt u graag correct en op tijd betaald voor uw prestaties, dat is logisch. Het aanvaarden van elektronische betalingen neemt daarbij een zeer belangrijke rol in. Welke kosten komen daarbij kijken? Welke formules bestaan er? En voor welke moet u opteren?
Cédric Lenaerts
CEO Axepta BNP Paribas
Elektronisch betalen met bankkaarten en zelf smartphones zit al jaren in de lift, zeker nu handelaren sinds juli 2022 klanten de keuze moeten geven tussen elektronisch betalen of met cash. Dat zadelt bedrijven ook met vragen op: moeten ze een vaste betaalterminal kiezen of een mobiele? Moeten ze een terminal kopen of huren? En hoe zetten ze transactiekosten af tegen de huurprijs?
Waaier aan mogelijkheden
“Op de markt van de betaalterminals zijn vandaag heel wat oplossingen te vinden. Het goed vergelijken van installatie-, transactie-, en onderhoudskosten is belangrijker dan ooit”, zegt Cédric Lenaerts, CEO van Axepta BNP Paribas, een dochteronderneming van BNP Paribas Fortis die betaaloplossingen aanbiedt voor openbare instellingen, vrije beroepen, KMO’s en grote ondernemingen. “Betaalterminals kunnen gekocht worden of gehuurd met een vaste maandelijkse huurprijs. Daar komen dan transactiekosten bovenop, en ook hier zijn er wel wat opties. We hebben de ‘Flex’-formule voor bedrijven met lage transactiewaardes, bijvoorbeeld een bakker of dokter. Daarnaast is er de ‘All-In-One Grow’ voor start-ups, met een vast bedrag per maand dat een bepaald bedrag aan transacties omvat. Zo heeft de handelaar alle controle over zijn kosten en zijn er geen verrassingen. Tot slot hebben we de ‘Classic’-formule met twee mogelijke abonnementen. Die is erg geschikt voor bedrijven met hoge transactievolumes en transacties met hogere waarde. De abonnementskosten worden gemakkelijk gecompenseerd door lage transactiekosten.”
Een bepaalde betaalterminal kan goedkoop zijn, maar de transactiekosten kunnen oplopen en op termijn duur worden.
Total Cost of Ownership
De specialisten van Axepta BNP Paribas hebben alle kennis en ervaring in huis om bedrijven de juiste keuze voor de juiste terminal te laten maken en de Total Cost of Ownership zo laag mogelijk te houden. “Verschillende parameters zijn daarbij belangrijk”, zegt Lenaerts. “Het aantal transacties, de gemiddelde waarde en welk kaarttype er veel gebruikt wordt. Maar ook: is één betaalterminal voldoende of zijn er meerdere nodig voor verschillende medewerkers? En tot slot is het natuurlijk handig als de betaaloplossing compatibel is met het bestaande kassasysteem. Hoe dan ook: wij helpen een keuze op maat te maken waar uw zaak baat bij heeft.”
Service is goud waard
Soms kiezen zaakvoerders de facto voor de goedkoopste aankoop en verliezen ze de transactiekosten uit het oog. Dat kan zuur opbreken. “Een bepaalde betaalterminal kan goedkoop zijn, maar de transactiekosten kunnen oplopen en op termijn duur worden”, klinkt het. “Het is zeker ook een goed idee om ‘verborgen’ kosten op te sporen, zoals rapportagekosten, dossierbeheer of kosten voor het overschrijven van het geld naar een bankrekening. Bij Axepta BNP Paribas zijn deze diensten allemaal gratis. En niet te vergeten: problemen met een betaalterminal kunnen een aanzienlijke invloed hebben op de omzet van een zaak. Een leverancier die ook in het weekend of ’s avonds problemen kan oplossen en ter plaatse kan komen, is dus goud waard.”
Tot slot: vandaag gebeuren steeds meer betalingen via QR-codes. De kosten daarvan zijn beperkt en veel klanten vinden het ook aangenaam om met hun smartphone te betalen, zeker bij webshops. “Vaak kost het genereren van de code, het scannen ervan en de controle echter onnodig veel tijd. De rapportage en uitbetaling van transacties met QR-code zijn andere mogelijke nadelen die onze klanten ervaren”, aldus Lenaerts. “Handelaren zien liever dat al hun elektronische betalingen in één rapport worden geconsolideerd en zo snel mogelijk op hun bankrekening komen. Axepta BNP Paribas biedt elke volgende werkdag gratis rapportage aan via een platform én zorgt voor de automatische betaling van transacties naar een bank naar keuze. Zo kunnen handelaren gemakkelijk hun dagelijkse sluiting maken en hebben ze een goed zicht op de dagomzet.”