Home » KMO » Overzichtelijke website als dé hoeksteen van digitale marketingstrategie
KMO

Overzichtelijke website als dé hoeksteen van digitale marketingstrategie

In samenwerking met
Een efficiënte tool is de online versie van de Gouden Gids, goudengids.be. Maandelijks wordt er vier miljoen keer gezocht naar een dienst of product en worden kopers en verkopers geconnecteerd.
In samenwerking met
Een efficiënte tool is de online versie van de Gouden Gids, goudengids.be. Maandelijks wordt er vier miljoen keer gezocht naar een dienst of product en worden kopers en verkopers geconnecteerd.

Wil je als ondernemer voorop blijven lopen, dan moet je ervoor zorgen dat klanten de weg naar jouw bedrijf vinden. “Investeren in een digitale marketingstrategie loont”, zegt Maja Van der Borst, Head of Communication van marketingbureau FCR Media. “Alleen zo blijf je je concurrenten een stap voor. Die investering levert je alleen maar geld op.”

Tekst: Sandra Gasten

Waarom loont het voor bedrijven om in te zetten op digitale marketing?
Maja Van der Borst, Head of Communication bij FCR Media.

“Steeds vaker bestellen mensen producten en diensten online of informeren ze zich op de website voor ze naar de winkel gaan. Online aanwezig zijn als ondernemer is dus een must. Bovendien wil je blijven opvallen tussen alle concurrenten. Hiervoor schakel je echter best een specialist zoals FCR Media in.”

“Ons team van 250 experten voert analyses uit waardoor we een ideale mix van digitale marketingkanalen kunnen samenstellen, op maat van jouw bedrijf. Daarnaast heb je het voordeel dat we Partner zijn van Google, Bing en Microsoft, waardoor we de tools in handen hebben om hoog te scoren in de zoekresultaten. Een digitale marketingstrategie is een kleine investering die je snel geld oplevert.”

Via welke kanalen bereik je het best je klanten?

“Een mix op maat van je bedrijf is ideaal. Hoe gerichter je communicatie en hoe meer je aanwezig bent op de juiste kanalen, hoe meer mensen je bereikt. Omdat je digitale marketing kan meten, kan je je strategie op elk moment bijsturen. De website is het belangrijkste aspect, het is de hoeksteen van je communicatie. Andere kanalen zoals sociale media, online advertenties of digitale nieuwsbrieven zijn middelen om top of mind te blijven.”

“Een efficiënte tool is de online versie van de Gouden Gids, goudengids.be, opgemaakt door FCR Media. Maandelijks wordt er vier miljoen keer gezocht naar een dienst of product en connecteren we kopers en verkopers. Door er slim te adverteren, val je op en zet je je troeven in de kijker. Bovendien scoor je hoger in de zoekresultaten op Google, een extra voordeel dus.”

Een digitale marketingstrategie is een kleine investering die je snel geld oplevert.

Stel, je wilt een nieuwe website bouwen. Waar let je als ondernemer op?

“Heel belangrijk is de oplaadsnelheid waarmee je website verschijnt. Zorg daarnaast voor een eenvoudige opbouw en navigatie met veel ruimte. De klant moet snel een antwoord vinden op zijn vragen. Zorg ervoor dat je website tekst en beeld bevat die representatief zijn voor jouw bedrijf én geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.”

“Daarnaast moet je tools voorzien zodat mensen snel overgaan tot ‘actie’. Bij een restaurant hoort bijvoorbeeld een grote knop met ‘reserveer’. Je telefoonnummer mag prominent aanwezig zijn en liefst met een click-to-call-extensie zodat bezoekers jou met één klik kunnen bellen. Zorg ook voor een blog met inspirerende artikels over jouw vak of zet er een instructievideo op. Dat schept vertrouwen.”

Zijn advertenties op Google of sociale media interessant?

“Absoluut. Met SEO of zoekmachineoptimalisatie zorg je er via duidelijke trefwoorden voor dat je bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Dat is een strategie die op langere termijn resultaten oplevert. Met SEA of Search Engine Advertising betaal je om direct bovenaan of soms onderaan de resultaten in een zoekmachine terecht te komen. Die advertenties zijn te herkennen aan het kadertje met het woord advertentie in. Je kiest relevante zoek- en trefwoorden en je bent zeker van onmiddellijk resultaat.”

“Ook een advertentie op Facebook of Instagram loont. Het voordeel is hier dat je je doelgroep gericht kan aanspreken door op regio, leeftijd of interesses te selecteren.”

De vroegere mond-tot-mondreclame is deels vervangen door steeds belangrijker wordende online recensies.

Je online reputatie is belangrijk. Hoe hou je die hoog?

“De vroegere mond-tot-mondreclame is deels vervangen door steeds belangrijker wordende online recensies. Tijdens een gesprek met een klant kan je gerust vragen om een positieve review te plaatsen op een digitaal platform waarop jij actief bent. Stuur dan gewoon een sms’je of e-mail met een actieknop waardoor klanten in één klik een review kunnen achterlaten.”

“Of gebruik de managementtool NetSync, die je bij ons kan vinden. Daarmee kan je snel reageren op recensies op alle platformen. Reageer wel snel en ga in dialoog. Als je laat zien dat je je best wil doen om bijvoorbeeld een probleem recht te zetten, kan je het tij nog keren en een ontevreden klant terugwinnen. Met diezelfde tool kan je er ook voor zorgen dat je adres, openingsuren en contactgegevens op alle online kanalen correct zijn en via backlinks kan je je positie in de zoekresultaten van Google verbeteren.”

Loont het om – zelfs na corona – nog te investeren in een webshop?

“We hebben de laatste maanden gemerkt dat meer en meer ondernemers overstag gingen en besloten om toch een webshop te lanceren. Ook nu blijft dat een verstandige keuze. De digitale trein is vertrokken, je moet erop springen om niet achterop te hinken. Als je werkt met een goede partner als FCR Media kan je vaak binnen de week al aan de slag. Klanten kunnen 24/7 bij jou terecht, waardoor je een ruimer publiek bereikt. Bovendien krijg je heel wat data binnen over je klanten. Waar zoeken ze op, waar zijn ze in geïnteresseerd, wanneer bestellen ze, enz. Ook hier: een kleine investering die zich snel terugverdient.”

Next article