Van cloudtelefonie naar totaalpartner voor IT-oplossingen: op verzoek van zijn klanten is Teamtel de afgelopen jaren geëvolueerd naar een volwaardige Managed Service Provider (MSP). Het bedrijf biedt KMO’s vandaag allesomvattende IT-oplossingen aan, met een focus op proactiviteit, optimalisering en veiligheid.
“ Teamtel is zeven jaar geleden opgericht door mezelf en Arnoud Van Der Kelen”, vertelt Managing Partner Cedric Hamelryck. “Al snel bouwden we een mooi klantenportfolio uit, waaronder het Nationaal Crisiscentrum, DPG Media en internationale KMO’s. Van hen kregen we steeds vaker de vraag om naast cloudtelefonie meer IT-gerelateerde diensten aan te bieden, zoals het beheren van firewalls en andere IT-infrastructuur. Daarom maakten we drie jaar geleden de volledige shift naar een Managed Service Provider (MSP).”
De groeiende IT-behoeften van KMO’s
Hamelryck stelt dat KMO’s in het verleden vaak zelf hun IT-behoeften probeerden te beheren. “In veel kleinere KMO’s – tot zo’n vijftig medewerkers – was het vaak de zaakvoerder of een interne medewerker die het IT-gegeven zo goed als mogelijk mee beheerde. Maar met de toenemende complexiteit van IT, cybersecurity, Microsoft-licenties en het beheer van domeinnamen, hebben deze bedrijven steeds vaker een externe partner nodig om hen te ontzorgen. Voor grotere KMO’s – vanaf 50 medewerkers wordt het vaak nog complexer. Deze bedrijven hebben doorgaans één of meerdere interne IT’ers, maar de behoefte aan gespecialiseerde expertise en schaalbaarheid groeit. Het is voor deze bedrijven door de krapte op de arbeidsmarkt steeds moeilijker om voldoende interne IT-expertise aan te trekken en aan boord te houden.”
Voordelen van MSP-diensten
“Een belangrijk voordeel van het werken met een MSP is kostenbesparing”, legt Hamelryck uit. “Voor grotere KMO’s kan het uitbesteden van IT-diensten via een MSP vaak 40 tot 50% goedkoper zijn dan het in dienst nemen van extra IT’ers. Bovendien zorgt het werken met een externe partner voor continuïteit en een aantrekkelijker takenpakket voor de interne IT’ers, die hierdoor een meer coördinerende en strategische rol kunnen opnemen. Als MSP werken we ook proactief, wat betekent dat we problemen voorkomen in plaats van ze achteraf op te lossen. Zo zorgen wij ervoor dat systemen up-to-date blijven en beveiligd zijn tegen bedreigingen, en dat laptops vervangen worden vóór ze verouderd raken. Dat levert zowel kleine als grote KMO’s veel voordelen op.”
Cybersecurity: dé groeiende uitdaging
“Cybersecurity is tegenwoordig min of meer het belangrijkste aandachtspunt bij IT-dienstverlening”, vervolgt Hamelryck. “Wanneer je bedrijf gehackt wordt, kan dat verregaande gevolgen hebben, zoals imagoschade, verlies van data en het betalen van losgeld bij ransomware-aanvallen. Teamtel wapent bedrijven hiertegen door gebruik te maken van proactieve monitoring en slimme beveiligingsoplossingen. Zo analyseren we bijvoorbeeld met behulp van AI het gedrag van medewerkers om te zien of er afwijkende patronen zijn. Als iemand in België inlogt, maar vijf minuten later in Hongarije actief lijkt te zijn, krijgen wij een melding en nemen we contact op om te checken of dat normaal is.” Daarnaast voert Teamtel phishingsimulaties uit om de bewustwording te vergroten. “We sturen phishingmails om te zien wie erop klikt. Op basis van de resultaten kunnen we dan gerichte training aanbieden aan medewerkers”, klinkt het.
Voor grotere KMO’s kan het uitbesteden van IT-diensten via een MSP vaak 40 tot 50% goedkoper zijn dan het in dienst nemen van extra IT’ers.
Toekomstvisie: zelediening en security
Voor de toekomst ziet Hamelryck verschillende trends. “We verwachten dat de nood aan proactief beheer – wat wij als MSP nu reeds aanbieden – de komende vijf jaar alleen maar groter zal worden. Daarnaast zal de vraag naar selfserviceportalen – waar klanten zelf bestellingen kunnen ingeven en ondersteuning kunnen aanvragen – groeien. Ook cybersecurity zal de komende jaren steeds belangrijker worden. Teamtel blijft daarom inzetten op groei, innovatie en beveiliging met als doel KMO’s volledig te ontzorgen op IT-vlak. Zo kunnen zij zich focussen op hun kernactiviteiten.”