Skip to main content
Home » KMO » “De moderne CFO is een datagedreven strateeg”
KMO

“De moderne CFO is een datagedreven strateeg”

In samenwerking met:
CFO’s zitten aan de bron van cruciale informatie. Hierdoor nemen ze steeds vaker samen met de CEO plaats in de drivers seat van een bedrijf.
In samenwerking met:
CFO’s zitten aan de bron van cruciale informatie. Hierdoor nemen ze steeds vaker samen met de CEO plaats in de drivers seat van een bedrijf.

Een CFO die enkel met zijn neus in de boekhouding zit? Zo was het vroeger. Vandaag werkt de CFO in tandem met de CEO om de strategische bakens uit te zetten. De hefboom van die revolutie? Data, heel veel data.

Bart Baute

CEO

Emasphere

Bij EMAsphere, dat middelgrote bedrijven helpt met hun datarapportering, zien ze de evolutie in het CFO-schap al enkele jaren bezig. “CFO’s zitten aan de bron van superbelangrijke informatie”, zegt CEO Bart Baute. “Hun data worden almaar makkelijker beschikbaar, nemen toe en worden steeds nauwkeuriger. Logisch dus dat de CFO, samen met de CEO, mee processen gaat optimaliseren en strategieën gaat uittekenen, over afdelingen heen. Zijn of haar taak bestaat nu uit veel meer dan enkel cijfertjes nakijken.”

Data strategisch inzetten

“Vandaag zitten CFO’s mee in de drivers seat”, aldus Baute. “Zij nemen de rol van IT’ers in het dataverhaal stilaan over, omdat de IT-afdeling zijn eigen besognes heeft en vanuit een ander perspectief naar data kijkt. Data strategisch inzetten, behoort niet tot hun core business, finance is daar beter voor geschikt. Pas op, niet elk bedrijf is vandaag al mee met die evolutie, het is een geleidelijk proces dat tijd nodig heeft. Zeker middelgrote ondernemingen gaat daar flexibel mee om. In grote bedrijven neemt het vaak meer tijd in beslag, aangezien zij wat minder agile zijn. De attitude van de CFO zelf speelt natuurlijk ook een rol – soms komt daar wel een stukje change management bij kijken – maar als de CFO mee aan de kar trekt en een team heeft dat technologie omarmt, dan kunnen er mooie zaken gebeuren. Zeker als ze ook een goede partner als EMAsphere hebben.” (lacht)

Artificiële intelligentie

De vraag is uiteraard hoe deze evolutie zich de komende jaren zal verderzetten, met AI dat stevig op de deur klopt. “Technologie wordt de rode draad en manuele taken zullen meer en meer verdwijnen”, zegt Baute. “AI zal suggesties maken, maar de analyses daadwerkelijk omzetten in strategieën… dat komt nog steeds terecht op het bord van de CEO én de CFO. Die laatste zijn taak wordt breder, maar ook een stuk interessanter.

Next article