Skip to main content
Home » KMO » De kracht van ondernemen binnen een bestaand kader
KMO

De kracht van ondernemen binnen een bestaand kader

in samenwerking met:
Franchisehouders kunnen profiteren van een bestaand, sterk merk en hoeven zich van zaken als operations of marketing minder aan te trekken.
in samenwerking met:
Franchisehouders kunnen profiteren van een bestaand, sterk merk en hoeven zich van zaken als operations of marketing minder aan te trekken.

Als een van de oudste franchisegevers van ons land is Yves Rocher altijd op zoek naar interessante opportuniteiten. Wat verwacht de beautyketen precies van haar franchisehouders? En wat voor investering moeten zij doen? We laten hun franchisespecialiste Valerie Chapelle aan het woord.

Valerie Chapelle

franchisespecialiste

Yves Rocher

Er zijn vandaag meer dan negentig Yves Rocher-winkels verspreid over België en Luxemburg. Een groot deel daarvan wordt uitgebaat als franchise. “We hebben momenteel geen echte expansiestrategie, maar we zijn natuurlijk altijd wel geïnteresseerd als er ergens een nieuw winkelcentrum opengaat of wanneer we in een toffe stad een nieuwe winkel kunnen openen”, zegt Chapelle. “Elk dossier bekijken we geval per geval.”

Commerciële flair

Yves Rocher gaat bij haar franchisehouders vooral op zoek naar mensen met commerciële fl air. “We hebben heel veel verschillende profielen, winkeleigenaars, maar ook mensen die in retail werkten en klaar zijn voor de volgende stap. Het belangrijkste zijn je commerciële feeling en een goed klantencontact. Ervaring in management, financiën en HR is mooi meegenomen, zeker als je een grotere winkel opent met meerdere personeelsleden.”

We hanteren twee formules: franchises en geranten.

Franchises en geranten

Yves Rocher hanteert twee formules: franchises en geranten. “Een franchise investeert in het handelsfonds en kan ook eigenaar zijn van het winkelpand”, klinkt het. “Een gerant wordt dan weer baas in een ‘kant-en-klare’ winkel. De investering verschilt voor beiden. Bij een franchise verwachten we een eigen bijdrage van minstens 50.000 à 60.000 euro. Voor een gerant is er geen investering vereist, maar raden we aan om zo’n 20.000 euro beschikbaar te hebben voor het opzetten van het bedrijf, opstartkosten en bankgaranties. Goed om te weten: Yves Rocher zelf blijft eigenaar van de stock, daar hoeft dus niet in geïnvesteerd te worden en het bijhorende risico ligt bij ons.” Franchisehouders kunnen profiteren van een bestaand, sterk merk en hoeven zich van zaken als operations of marketing minder aan te trekken. “Voor wie wil ondernemen binnen een bestaand kader, is franchising een ideale oplossing”, besluit Chapelle.

Next article