Home » KMO » Beluister onze podcastaflevering over ‘Duurzaam Ondernemen’
KMO

Beluister onze podcastaflevering over ‘Duurzaam Ondernemen’

“Ondernemers die niet inzetten op duurzaamheid, hebben binnen vijf jaar geen bedrijf meer”

Hoe zet ik meer in op duurzaamheid binnen mijn bedrijf? Het is een vraag die elke ondernemer zich tegenwoordig stelt én moet stellen. Roland Maes (CEO’s 4 Climate) en Stefan Delaet (KBC Autolease) delen hun visie op duurzaam ondernemen en duurzame mobiliteit in onze podcastreeks ‘Knappe Knoppen’.

Tekst: Sarie Rooms

Hoe proberen jullie het belang van duurzaam ondernemen te onderstrepen?

Maes: “Met CEO’s 4 Climate willen we duurzaamheid integreren in bedrijfsprocessen. Door te netwerken en partnerships op te zetten, delen we ons verhaal met anderen en trekken we zoveel mogelijk sectoren mee in het duurzaamheidsverhaal. Als je nu niet inzet op duurzaamheid, dan heb je binnen vijf jaar geen bedrijf meer.”

Wat is de belangrijkste stap om als bedrijf te vergroenen?

Delaet: “Dan maak ik meteen de brug naar klimaatbewuste mobiliteit. De federale regering bereikte onlangs nog een akkoord om het volledige bedrijfswagenpark te elektrificeren tegen 2026. Economisch gezien is het bedrijfswagenpark de belangrijkste vloot om te vergroenen, omdat die vloot professioneel wordt aangewend.”

We moeten samenwerken om het probleem op te lossen.

Roland Maes
Zijn we structureel klaar voor een stroom aan elektrische voertuigen op onze wegen?

Delaet: “De tendens die we vandaag zien, is dat 60% zijn batterij thuis oplaadt, 30% op het werk en 10% onderweg. Het probleem met betrekking tot de infrastructuur zal zich systematisch oplossen. Electrificatie is een ecosysteem waarin verschillende stakeholders – overheid, netwerkbeheerders, bestaande bedrijven, start-ups, enz. – samenwerken. Straks zal het mogelijk zijn bidirectioneel te laden of bestaande infrastructuur, zoals lantaarnpalen, om te bouwen tot laadpunten.”

Maes: “We moeten samenwerken om het probleem op te lossen. CEO’s 4 Climate lanceerde daarom de spin-off ‘SIMS’ (Sustainable Innovative Mobility Solutions). Dat is een platform dat gevoed wordt door data uit auto’s over rijgedrag. Alle mogelijke actoren die iets met mobiliteit te maken hebben, kunnen meehelpen om dat platform te voeden. Zo kunnen bedrijven die hun vloot willen vergroenen hier volop van profiteren én kunnen zowel werkgevers als werknemers zich inzetten voor een hoger doel: een betere leefomgeving.”

Delaet: “De betaalbaarheid is uiteraard een hot topic en steun is zeker nodig bij de opstart van electrificatie. Maar met een duidelijk plan zal er zich vrij snel een markt aftekenen, waardoor de combinatie van een stijgende vraag en lagere kosten ons op een termijn van een drietal jaar moet toelaten om een gezonde businesscase te hebben die minimale subsidiering vereist en die werkt voor alle betrokkenen, niet in het minst voor de gebruikers.”

In samenwerking met:

Next article