Skip to main content
Home » KMO » 5 uitdagingen voor de accountant van vandaag
KMO

5 uitdagingen voor de accountant van vandaag

In samenwerking met:
In samenwerking met:

De digitalisering raast als een wervelwind door de vaderlandse accountancykantoren en heeft de job van een accountant heel wat gemakkelijker en interessanter gemaakt. De mogelijkheden van bijvoorbeeld AI en big data lijken wel eindeloos, maar brengen ook enkele uitdagingen met zich mee.

Yuki, bekend van de gelijknamige accountancysoftware, deed hier onderzoek naar en identificeerde vijf belangrijke trends en uitdagingen voor de accountant van vandaag. De conclusie is duidelijk: het beroep verandert, maar wie zich kan aanpassen, gaat een mooie toekomst tegemoet.

Flexibiliteit blijft koning

Zo is de huidige rol van de accountant helemaal anders dan vroeger. Van een cijfergoochelaar groeide hij uit tot een echte financieel adviseur die via datagedreven hulpbronnen inzichten in realtime levert. Voor zowel de klant als de accountant is dat goed nieuws. De geglobaliseerde, wereldwijd vertakte en verbonden economie verplicht bedrijven immers om snelle maar ook doordachte keuzes te maken, onderbouwd met actuele en accurate cijfers. Op die manier kunnen ondernemingen ook flexibel blijven en hun koers snel bijsturen als het moet. De accountant helpt dit mee mogelijk te maken.

Graag in het groen

Daarnaast wordt ook duurzaamheid een niet te negeren trend. Ongeveer alle bedrijven maken zich op voor een duurzame toekomst en trekken hun accountant mee in dit proces. Zij krijgen steeds vaker de vraag naar berekeningen, prognoses en advies 5 uitdagingen voor de accountant van vandaag De digitalisering raast als een wervelwind door de vaderlandse accountancykantoren en heeft de job van een accountant heel wat gemakkelijker en interessanter gemaakt. De mogelijkheden van bijvoorbeeld AI en big data lijken wel eindeloos, maar brengen ook enkele uitdagingen met zich mee. Tekst: Frederic Petitjean over duurzaamheid en vergroening. De accountant duidt ook investeringsmiddelen aan of vraagt subsidies aan. Expertise op het gebied van duurzaamheid wordt voor accountancykantoren steeds belangrijker.

Van een pure cijfergoochelaar groeide de accountant de laatste jaren uit tot een financieel adviseur.

(Cyber)veiligheid boven alles

Een belangrijke uitdaging in deze nieuwe realiteit is cyberbeveiliging. Cybercriminelen vinden KMO’s steeds aantrekkelijker als doelwit, inclusief accountants. Die beschikken immers over enorme hoeveelheden zeer gevoelige informatie. De meeste accountants beseffen dit, maar toch is er in de sector nog te weinig kennis over de risico’s van digitale technologieën en de manieren om zich te beschermen. En dat terwijl de potentiële schade van een cyberaanval alsmaar hoger wordt. Om hier het hoofd aan te bieden, moeten preventie en sensibilisering hand in hand gaan met technische maatregelen. Ook in de selectie van boekhoudsoftware wordt cybersecurity een alsmaar belangrijkere parameter.

Technologie is overal

Werken in de cloud, e-facturen, AI, blockchain of big data,… Nieuwe technologieën volgen elkaar razendsnel op. De tijd dat cijfers en gegevens manueel werden ingevoerd, is voorbij. Accountancy draait vandaag vooral rond analyse en inzicht omdat standaardprocessen sneller én accurater uitgevoerd worden en er meer tijd vrijkomt voor financieel advies. Daarbij horen ook goede communicatieve skills. Het belang van technologie neemt eveneens toe door wetgevende initiatieven, denk bijvoorbeeld aan Peppol. Vanaf 2026 moeten facturen tussen bedrijven onderling via dit platform verstuurd worden. Eerder onderzoek van Yuki toonde al aan dat veel bedrijven naar hun accountant kijken om hierbij te helpen.

Cybercriminelen vinden KMO’s steeds aantrekkelijker als doelwit, inclusief accountants. Die beschikken immers over enorme hoeveelheden zeer gevoelige informatie.

Gezocht: mensen

De laatste grote tendens is personeelstekort. Het aanwerven én behouden van personeel wordt een steeds grotere uitdaging. Nog harder werken is meestal geen optie, dus is het personeelstekort stilaan een belemmering voor de groei van een bedrijf geworden. Bovendien dreigt het ook de dienstverlening naar de klant in het gedrang te brengen. Meer automatisering is een deel van de oplossing. Dat brengt niet alleen een tijd- en kostenvoordeel met zich mee, het maakt de job ook gevarieerder en aantrekkelijker voor het personeel. Tegelijk moet ook het imago van het beroep verbeterd worden en moeten werkgevers leren vissen in een steeds meer diverse personeelsvijver.

Next article