Bedrijven werken steeds meer online samen, zowel intern als extern. Een snelle, veilige en betrouwbare wereldwijde connectiviteit is nu dan ook belangrijker dan ooit. Laura Farina en Peter Van Hecke, respectievelijk Sales Manager Belux en Manager Sales Engineers Benelux bij Colt Technology Services, geven meer uitleg.
Tekst: Joris Hendrickx
Laura Farina
Sales Manager Belux
Colt Technology Services
Peter Van Hecke
Manager Sales Engineers Benelux
Colt Technology Services
Farina: “Colt Technology Services is in 1992 is gestart als een challenger in de Britse telecommarkt. Het bedrijf is in 1996 begonnen met haar activiteiten in België en heeft haar netwerk geleidelijk aan uitgebreid om snel een Europese speler te worden. De laatste jaren zijn we uitgegroeid tot een wereldspeler dankzij de uitbreiding van ons netwerk in Azië, Noord-Amerika en Oceanië. We hebben ons ook in Europa versterkt door uit te breiden naar Oost-Europa.”
Van Hecke: “Colt richt zich op het leveren van B2B-telecomdiensten en een daarbij horende ondersteuning in digitale vraagstukken. We bedienen drie markten: Enterprise, Capital Market en Strategic Alliances.”
Farina: “Sinds 2005 hebben we onze wereldwijde activiteiten gecentraliseerd met onder andere een shared services center in Barcelona. Tussen alle landen waar we operationeel zijn, hebben we sindsdien een nauwe samenwerking uitgebouwd, waardoor we ons sterker hebben kunnen positioneren als een globale speler.”
Wereldwijd glasvezelnetwerk
Van Hecke: “We beschikken bovendien over een eigen glasvezelnetwerk, het zogenaamde ‘Colt IQ Netwerk’. Dat vormt de ruggengraat van alle diensten die we vandaag leveren. Het bestaat uit zo’n 192.000 km glasvezel, meer dan 29.000 aangesloten gebouwen en meer dan 900 datacenters. We zijn hiermee aanwezig in 52 metropolitan area networks (MAN) en 212 steden wereldwijd.”
Farina: “Binnen ons netwerk in België fungeren Brussel, Antwerpen en Gent als glasvezelknooppunten. In en rond die centra proberen we zo veel mogelijk aanwezig te zijn, om dan van daaruit ons netwerk verder uit te bouwen en een zo goed mogelijke dekking en nabijheid te bieden. Hoe dichter we ons met onze eigen infrastructuur bij de klant bevinden, hoe beter we immers een goede service met sterke SLA’s kunnen garanderen.”
Van Hecke: “Via onze eigen glasvezel kunnen we ook veel sneller nieuwe technologieën introduceren. We transformeren zo de manier waarop de wereld werkt met de kracht van connectiviteit.”
Farina: “Er was al een sterk toenemende nood aan meer bandbreedte en corona heeft dat nog versneld. De n x 100Gbps capaciteit die Colt kan aanleveren, is voor steeds meer bedrijven een noodzaak geworden. Met dat eigen netwerk zijn we aanwezig in Europa, de VS, Azië én sinds kort ook Australië. Op andere locaties werken we nauw samen met de sterkste partijen in hun regio. Zo kunnen we een volledige dekking leveren.”
Dataservices, voicediensten en security
Farina: “We zijn vandaag actief binnen drie domeinen: dataservices, voicediensten en security. Onder voicediensten vallen onze collaboration services. Zo bieden we de op de cloud gebaseerde productiviteitsoplossingen van Microsoft, dit geïntegreerd met ons eigen voice/SIP platform. Op het vlak van security leveren we oplossingen zoals DDoS protectie, zero trust security op basis van Zscaler, encryptie en firewalls.”
Van Hecke: “Op het gebied van dataservices zorgen we voor hogecapaciteitverbindingen en leveren we diensten naar de cloud service providers. We bieden ook de meest complexe managed IP-netwerken aan zoals SD-WAN en ondersteunen 5G-netwerken via onze glasvezelinfrastructuur, ook wel gekend als mobile backhauling. Bovenop dat aanbod bieden we ook professionele diensten aan dankzij een team van experts die klanten kunnen ondersteunen.”
We differentiëren ons in onze sector op het vlak van klantenervaring. Dezelfde proximiteit waar we naar streven in onze globale coverage met onze infrastructuur, trekken we ook door met de nabijheid van onze mensen.
Samen sterker dankzij partnerships
Farina: “Partnerships zijn altijd belangrijk geweest voor ons, maar zullen in de toekomst nog belangrijker worden. We werken reeds nauw samen met onder meer cloud service providers (Microsoft, AWS, Google, Oracle en SAP) en systemintegrators.”
Van Hecke: “Daarnaast werken we samen met global content providers of OTT-players, die via het internet media- of streamingdiensten aanbieden zoals Apple, Google, Amazon, Microsoft en Facebook.”
Farina: “We hebben ook heel wat technologiepartners die de onderliggende technologie aanleveren, denk maar aan Ciena, Cisco, Versa en datacenterproviders zoals onder meer LCL, Interxion en KevlinX.”
Van Hecke: “We willen een platform zijn dat toegang biedt voor verschillende partijen, zodat een digitaal ecosysteem ontstaat waar de klant centraal staat.”
Optimale klantenervaring als onderscheidende factor
Farina: “We differentiëren ons in onze sector op het vlak van klantenervaring. Dezelfde proximiteit waar we naar streven in onze globale coverage met onze infrastructuur, trekken we ook door met de nabijheid van onze mensen. Daarom zetten we in op lokale teams die bij onze klant zitten en hierdoor dezelfde taal spreken en dezelfde cultuur delen als die klant. Een concreet voorbeeld is het team rond customer relationship management dat samen met de salesorganisatie de klanten zeer nauw opvolgt.”
Van Hecke: “We vragen telkens aan onze klanten feedback over hoe flexibel en gemakkelijk het was om een transactie te doen tussen Colt en onze klant (Net Promotor Score en Net Easy Score). Met een huidige NPS van 70 zitten we hoog boven de industriestandaard en daar zijn we uiteraard heel trots op.”
Ontzorging op het vlak van connectiviteit
Bedrijven moeten voortdurend mee evolueren op het vlak van connectiviteit. Een sterke partner die hen daarin kan ontzorgen, is daarbij een enorme meerwaarde. Meer uitleg door Kris Geukens, director ICT Infrastructure, Operations & Security (EMEA) bij Terumo Europe.
“De strategie van Terumo is ‘cloud first’. Dat houdt in dat we zo veel mogelijk van onze activiteiten naar de cloud brengen, indien dat kan en het een meerwaarde oplevert uiteraard. In dat kader wilden we ons traditionele wide area netwerk (WAN) vervangen door SD-WAN. Omdat Microsoft bovendien had aangekondigd dat het zou stoppen met de ondersteuning van Skype for Business, wilden we voor onze communicatie en samenwerking overschakelen naar Microsoft Teams. Colt hielp ons zowel met de migratie naar SD-WAN als in de transitie naar Microsoft Teams en het daarbij horende leertraject. Daarnaast staat Colt nu ook in voor het beheer van onze calling, direct routing en SIP-trunking.”
Vlotte en transparante overschakeling voor eindgebruikers
“Zelf hebben we een klein IT-team omdat we alle IT-technische diensten zo veel mogelijk outsourcen. We hebben ons uiteraard wel in deze nieuwe technologieën moeten verdiepen. Voor de eindgebruikers van Terumo Europe is alles verder heel vlot en transparant verlopen. Wanneer onze mensen trouwens van thuis uit willen werken met SAP, onze ERP-software, is een VPN-oplossing nodig. Hiervoor zijn we overgeschakeld naar een Zscaler applicatie, een soort van ‘always on’ VPN waardoor onze mensen altijd op ons netwerk blijven. Op die manier moeten zij niet meer nadenken over voor welke applicaties ze die VPN nodig hebben en welke niet. Bovendien maakt dat het mogelijk om automatisch en dus sneller updates en security packs te pushen.”