De huidige coronacrisis en de sterke toename van e-commerce bewijzen hoe belangrijk het is dat retailers hun businessmodel creatief kunnen transformeren.
Meer uitleg door Jimmy Depaepe, CXO & Managing Partner bij TCOG.
Webshops bieden best meerdere leveropties aan
Depaepe: “Heel wat evoluties die we sinds corona versneld zien, waren eigenlijk al langer gaande. Denk maar aan de huidige toename van webshops die producten thuis of op een afhaalpunt leveren. Ook al zullen de winkels binnenkort allemaal terug open zijn, de gewoonte om online te kopen zal zeker blijven. Het is daarom belangrijker dan ooit om een degelijke webshop te hebben waar men kan kiezen tussen meerdere leveropties.”
“Niet alle retailers hebben natuurlijk dezelfde mogelijkheden om met eigen afhaalpunten te werken. Voor bijvoorbeeld een kledingketen met filialen over heel Vlaanderen is dat veel gemakkelijker dan voor een kleine retailer. De kleinere spelers zullen vooral thuis moeten leveren of misschien moeten samenwerken om afhaalpunten te organiseren en zo verzendkosten te besparen.”
Onderscheiden met persoonlijke service
“De huidige trend om lokaal te kopen zal in de toekomst nog belangrijker worden. Steeds meer consumenten zijn zich bewust dat het belangrijk is om lokale handelaars te steunen. Ze kijken dus niet meer enkel naar de scherpste prijs en de snelste levering, want die kunnen vaak enkel door de grote spelers worden aangeboden. Lokale retailers zullen zich daarentegen vooral kunnen onderscheiden door een goede persoonlijke service te bieden”, aldus Depaepe.
“Een reeds langer opkomende trend die nu verder is doorgebroken in dat kader, is de online private shopping assistent. Vroeger gebeurde dat louter fysiek in de winkel, terwijl het sinds dit jaar regelmatig ook via videochat gebeurt.”
“Op die manier proberen retailers de beleving van het rondlopen in de winkel zo goed mogelijk te evenaren. Zeker voor gespecialiseerde winkels en duurdere producten kan dat een sterke troef zijn.”
We kunnen retailers softwarematig ondersteunen om hun verzendingen snel en effectief bij de klant te krijgen.
Software moet hoog aantal verzendingen aankunnen
Depaepe: “De plotse toename van de verzendvolumes brengt een hele druk met zich mee op de interne organisatie. Vaak zijn er heel wat mogelijkheden om het sneller en beter te doen met aangepaste software.”
“Anderzijds is het ook belangrijk om qua systemen de slagkracht te hebben om over te schakelen naar een andere transporteur als de bestaande partner een plots toegenomen volume niet meer aankan. Met TCOG kunnen we retailers in dat kader softwarematig ondersteunen om hun verzendingen snel en effectief bij de klant te krijgen.”