Door het vele thuiswerken is het belangrijker dan ooit om mensen bewust te maken over cyberveiligheid. “Bovendien is er hierdoor ook een grote nood om bepaalde zaken inzichtelijker te maken en zo mensen betrokken te houden.” Meer uitleg van Sarah De Ridder, Director Business Risk Services bij Grant Thornton.
Tekst: Joris Hendrickx
Europees project om bewustzijn rond cyberveiligheid te verhogen
De Ridder: “Samen met andere partners heb ik het ESF project ‘Cybersecurity, The Human Firewall’ opgezet. We focussen ons daarbij op zowel technische als menselijke maatregelen die je kan nemen om de veiligheid te verhogen. Via trainingen maken we mensen bewust over het belang van encryptie, wat een firewall is en doet,… We hebben niet de ambitie om van iedereen een IT-expert te maken, maar wel om hen te laten nadenken over waarom het nodig is en wat ze zelf kunnen en moeten doen om hun pc veiliger te maken. Ook het belang van het snel uitvoeren van updates leggen we uit.”
“Je kan ook als werkgever heel wat leuke dingen doen rond cybersecurity. Zo staan er heel wat toffe informatieve filmpjes online die je zonder veel moeite kan delen met je medewerkers. Het hoeft dus niet veel te kosten. Wel is het belangrijk dat je zulke zaken op een continue manier blijft aanbieden, zodat cybersecurity te allen tijde onder de aandacht blijft. Uiteraard is dat niet altijd even eenvoudig. Daarom is het best dat je je hierin laat ondersteunen.”
Met een dashboard kunnen moeilijke data toch zeer overzichtelijk en duidelijker worden weergegeven op ieders scherm.
Dashboard houdt medewerkers up-to-date en geëngageerd
“Niet enkel het belang van cyberveiligheid is toegenomen door het thuiswerken. Het is ook belangrijk om mensen betrokken te houden. Met een dashboard kunnen moeilijke data toch zeer overzichtelijk en duidelijker worden weergegeven op ieders scherm. Dat maakt het makkelijker om met elkaar te communiceren en bepaalde zaken bespreekbaar te maken. Het voordeel van een dashboard ten opzichte van een traditioneel jaarverslag is dat je het op elk moment kan updaten, actualiseren en aanvullen met nieuwe informatie. Het is dus dynamisch en flexibel”, aldus De Ridder.
“Uit de enorme hoeveelheid data die vaak beschikbaar is moeten uiteraard wel de juiste prioriteiten en noden worden geïdentificeerd. Een goed uitgangspunt is om te kijken voor welke gelegenheden vroeger vergaderingen werden georganiseerd en hoe diezelfde informatie kan worden vertaald naar een dashboard. Die oefening laat meteen ook toe om het te communiceren naar andere lagen in het bedrijf zodat zij gemotiveerd en geëngageerd blijven.”
“Het dashboard geeft in het algemeen weer hoe goed je bedrijf het doet, waar het staat, waar het naartoe wil en waar eventueel nog meer op zou kunnen worden ingezet.”