Home » Het Nieuwe Werken » “Work-life integration vereist nieuwe kijk op facility management”
Het Nieuwe Werken

“Work-life integration vereist nieuwe kijk op facility management”

In samenwerking met
In samenwerking met

Terwijl werkgevers zich vroeger vooral bezighielden met de customer journey, verschuift de focus vandaag naar de employee journey. Nu medewerkers de voordelen van telewerk zelf ondervonden hebben, keren ze niet allemaal even enthousiast terug naar kantoor. Om hen de verplaatsing te laten maken, moet kantoorwerk een meerwaarde bieden. Volgens Karine Plas, L&D-expert bij Itzu Training, spelen de kantoorfaciliteiten daarbij een belangrijke rol.

Karine Plas

“Sociaal contact is voor medewerkers de hoofdreden om hun thuiswerkplek te verlaten”, weet Plas. “Als werkgever stimuleer je de terugkeer van medewerkers onder andere door zogenaamde ‘cosy’ ruimtes te voorzien, waar mensen samenkomen en elkaar inspireren.”

“Daarnaast blijft het facilitaire gemak van een kantoor aantrekkelijk. Denk aan een professionele printer en scanner, eindeloze serveropslag, ruimtes zonder afleiding, enz. Maar dan moet alles ook wel piekfijn in orde zijn. Wanneer het comfort op kantoor niet beter scoort dan dat van thuis, is er weinig reden om de verplaatsing te maken. Uiteraard brengt een feilloze facilitaire infrastructuur nieuwe eisen en uitdagingen met zich mee op het vlak van cleaning en onderhoud.”

“Het gaat bovendien verder dan inrichting en infrastructuur. Zo kan je de verloren reistijd van je medewerkers compenseren door diensten aan te biedenwaarmee ze opnieuw tijd winnen. Heel wat mensen zijn gediend met kinderopvang, een boodschappen- en strijkdienst, warme maaltijden en dergelijke. Op die manier zorg je als werkgever voor een aanzienlijke toegevoegde waarde.”

De Generation Z die nu de werkvloer betreedt, werkt om te leven, en niet omgekeerd. Samen met het hybride werken zorgt deze groep voor de introductie van het begrip work-life integration.

Work-life integration

“De war for talent is de belangrijkste motivatie voor bijkomende inspanningen naar je medewerkers toe”, vervolgt Plas. “Enerzijds wil je je goede medewerkers behouden, anderzijds wil je dat nieuwe talenten voor jouw bedrijf kiezen. Voor beide uitdagingen zit de oplossing in een doordachte employee journey. De vraag daarbij luidt: hoe kan je meerwaarde bieden aan je medewerkers zodat ze volledig gefocust en ontzorgd op kantoor kunnen werken, en zo optimaal bijdragen aan het succes van je bedrijf?”

“De Generation Z die nu de werkvloer betreedt, werkt om te leven, en niet omgekeerd. Samen met het hybride werken (dat door de coronacrisis versneld realiteit werd) zorgt deze groep voor de introductie van het begrip work-life integration. Ze streeft vooral kwaliteit van leven en zingeving na. Hun job staat in functie van hun persoonlijke ontwikkeling en drukt mee uit wie ze zijn als persoon. Omdat deze generatie elke minuut van het leven zo zinvol mogelijk wil besteden én omdat we allemaal gewend geraken aan hybride werken, neemt work-life integration het stilaan over van work-life balance. De scheidingslijn tussen werk en privé vervaagt. Zowel de kantoorfaciliteiten als de manier van leidinggeven zullen dat in de toekomst reflecteren”, klinkt het.

Die nieuwe manier van werken zal niet voor iedereen evident zijn. Sommige mensen hebben net nood aan een duidelijke grens tussen werk en privé.

Toenemend belang van ‘hospitality’

“Facility management en cleaning draaien binnenkort om veel meer dan ‘de zaken proper en op orde houden’, vult Robin van Gelder, COO van Itzu Cleaning & Facility, aan. “In de nieuwe kantooromgevingen zal men verwachten dat er schoongemaakt wordt met een hart voor én met het oog op de noden van de medewerkers. In een stille ruimte vraag je mensen bijvoorbeeld niet om even de voeten omhoog te houden voor de stofzuiger.”

“Daarnaast zal de cleaning in cosy spaces waar men eet natuurlijk veel intensiever verlopen. Voor de cleaningmedewerkers zijn dus zowel de schoonmaaktechnieken als het hospitalityaspect van tel. Zij dragen echt mee zorg voor de medewerkers in een bedrijf.”

Leren omgaan met verandering

“Die nieuwe manier van werken zal niet voor iedereen evident zijn”, voorspelt Plas. “Sommigen hebben net nood aan een duidelijke grens tussen werk en privé. Een overschakeling – zij het geleidelijk – naar een volledige integratie van beide zal voor de ene medewerker dus vlotter verlopen dan voor de andere. Omgaan met verandering is in deze situatie een belangrijke competentie. Medewerkers met een groeimindset zullen sneller in het verhaal meestappen dan degenen met een fixed mindset.”

“Binnen learning & development treedt de ontwikkeling van het adaptability quotient (AQ), ook wel het aanpassingsvermogen genoemd, van je medewerkers dan ook naar voor als cruciaal focuspunt. De experten van Itzu Training en Itzu Cleaning helpen jouw werknemers om hen voor te bereiden op de work-life integration en begeleiden hen naar het werkleven van de toekomst.”

Next article