Home » Het Nieuwe Werken » OPINIE: Hetzelfde maar toch anders
Future of Work

OPINIE: Hetzelfde maar toch anders

Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.
Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.
Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Dat het coronavirus voor ongeziene taferelen zorgt, is een understatement. Zeker voor ondernemers zijn dit onzekere tijden. Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka, Vlaams netwerk van ondernemingen, geeft zijn visie.

Het dramatische 2020 ligt bijna achter ons, dus kijken we stilaan naar wat het volgende jaar brengt. Hoewel de coronapandemie nog steeds stevig woedt en we nog niet weten hoe onze gezondheid, samenleving en economie in 2021 zullen opveren, zijn we over enkele zaken wel zeker. Het wordt anders, en toch ook niet. 

Make Flanders Great Again

Dat onze globale context verandert, is niet nieuw. De voorbije twee, drie eeuwen heeft ons economisch en maatschappelijk stelsel voortdurend grote veranderingen doorgemaakt. Maar vandaag zie ik vier grote tendensen, zelfs revoluties, die tegelijk plaatsvinden.

En dat is wel nieuw.

Er is de vierde digitale industriële revolutie. Daarnaast heb je de globalisering en internationalisering. Na drie of vier decennia van spectaculaire ontwikkelingen zie je dat die trend ook zijn grenzen kent. Ten derde is er de verduurzaming. Iedereen erkent dat het met de opwarming van de aarde niet verder kan. En ten vierde maakt de wereld een ingrijpende demografische verandering door: de westerse wereld veroudert, terwijl het Zuiden een jonge bevolking heeft.

Onze eigen samenleving wordt steeds diverser. Deze vier revoluties dwingen bedrijven om duidelijk te zijn over hun doel en hun missie. Wie geen tijd neemt om daarover na te denken, komt in de middenmoot terecht en wordt afgestraft. Dus moet je af en toe in de spiegel kijken.

Zullen we in de toekomst anders werken? Ja, maar we zullen nog steeds op het werk samenkomen, alleen voor andere doeleinden en op een andere manier.

Met Voka hebben we al in de spiegel gekeken en doen we dit iedere dag. Het resulteerde in www.plansamengroeien.be: een uitgestoken hand naar het beleid, het middenveld en de individuele burgers van ons land om, samen met de bedrijven, Vlaanderen opnieuw een Europese topregio te maken.

“Make Flanders Great Again”, maar dan gezonder en inclusiever. Met focus op groei want “It’s the economy, stupid!”, maar dan duurzamer en digitaler. Het wordt anders, en het moet beter, maar nog steeds gebaseerd op cruciale waarden die ook hun impact zullen hebben op de manier waarop we in de toekomst aan de slag gaan. 

Vechten voor talent

De digitaliseringsgolf zorgt voor een grote stijging in het aantal thuiswerkers. Maar tegelijk merkten we al na de eerste lockdown dat thuiswerkers ook de werkvloer missen. De babbels aan de koffieautomaat, de informele gesprekken, … En laat ons niet vergeten dat voor 6 op de 10 werknemers in onze bedrijven telewerk niet mogelijk is. Dus zullen we in de toekomst anders werken? Ja, maar we zullen nog steeds op het werk samenkomen, alleen voor andere doeleinden en op een andere manier. 

Ook de krapte op de arbeidsmarkt is binnenkort weer terug van nooit echt weg geweest. Want deze crisis zorgt wel voor tijdelijk meer handen op zoek naar een job, maar de vergrijzingsgolf trekt zicht hier niets van aan.

Tussen 2020 en 2030 zijn er voor elke vijf mensen die op pensioen gaan maar vier jongeren om hun plaats in te nemen. Het wordt dan als vanouds vechten voor talent, maar misschien op een andere manier. 

Voor bedrijven wordt employer branding belangrijker. Een veilige en warme omgeving zijn waarin een medewerker zich kan ontplooien en het beste van zichzelf kan geven.

Ook het belang van levenslang leren blijft onverkort op onze prioriteitenlijst staan. Denk in de eerste plaats aan de vele duizenden mensen die tijdelijk een andere job uitoefenen in de zorg of retail. Maar ook voor iedereen anders wordt hopelijk duidelijk dat wendbaarheid niet alleen voor bedrijven een troef is om te overleven in onzekere tijden.

Wat misschien verandert, is dat we gemakkelijker bijscholen vanop afstand. 

Emloyer branding

Wat dan met jobzekerheid? In crisistijden wordt daar toch meer belang aan gehecht? Correct, maar snel zal de focus weer verschuiven naar zelfontplooiing. Want een job maakt onlosmakelijk deel uit van je zelfbeeld.

Voor bedrijven wordt employer branding belangrijker. Ze moeten laten zien dat ze een goede arbeidscultuur hebben, voor een aangename werkomgeving zorgen, verantwoordelijk omgaan met de crisis en gezondheidsmaatregelen.

Kortom, dat ze een veilige en warme omgeving zijn waarin een medewerker zich kan ontplooien en het beste van zichzelf kan geven.  

En laat dat ook mijn wens zijn voor jullie in het nieuwe jaar: blijf gezond, zorg samen voor gezonde groei en geef als vanouds steeds het beste van jezelf, ook al is het een beetje anders. 

Next article