Door corona werd het hybride werken bij veel bedrijven versneld geïntroduceerd. Op zich is dat echter niet zaligmakend. “Vooral de manier waarop men omgaat met deze nieuwe manier van werken en de bijhorende tools zal het verschil maken”, zeggen Yves Vuurstaek en Rick Van Rousselt van Advantive.
Tekst: Joris Hendrickx
In welke zin zijn bedrijven anders gaan werken sinds corona?
Vuurstaek: “Enerzijds zijn er de bedrijven die hebben ingezien dat ze op een andere manier kunnen en moeten werken. Zij zetten in op decentralisatie en geven thuiswerk een plaats. Deze mindset wordt vooral gevoed door het vertrouwen tussen werkgever en werknemer en de productiviteitswinst die men tijdens de coronaperiode heeft ervaren. Anderzijds zijn er bedrijven waar dat helemaal niet leeft. Zij willen, nu het thuiswerken niet meer verplicht is, liefst zo snel mogelijk iedereen opnieuw naar kantoor halen en teruggrijpen naar de oude gewoontes.”
Van Rousselt: “Bedrijven hebben lessen getrokken uit de voorbije periode. Zo weten we nu dat bepaalde meetings online optimaler verlopen. Ik denk aan gestructureerde meetings en meetings met veel deelnemers. Voor een workshop waarbij je zaken moet uittekenen of voor een creatieve meeting is het daarentegen nog steeds beter om fysiek samen te zitten.”
Wat is nodig om dat te doen slagen?
Vuurstaek: “Je kan als bedrijf wel zeggen dat je ook na corona thuiswerken wil toelaten en daar de nodige tools voor zal binnenhalen, maar dat vereist enig change management. Je kan een tool zoals Microsoft Teams niet zomaar lanceren binnen je organisatie en het daarbij laten. Er is begeleiding voor nodig. Doe je dat op de juiste manier, dan zal dat een zeer positieve invloed hebben op de productiviteit van je medewerkers en dus ook op je bedrijf. Veel bedrijven benutten nog niet het volledige potentieel van de nieuwe tools. Advantive heeft gelukkig enorm veel ervaring en expertise inzake nieuwe technologieën en tools zoals Microsoft 365. Hierdoor kunnen we klanten helpen om, startend vanuit een analyse van hun huidige werkwijze, nog meer voordelen en productiviteit te halen uit deze tools door deze correct én breder te gebruiken.”
Hoe belangrijk is menselijk contact in die nieuwe setting?
Vuurstaek: “De nood om mensen te ontmoeten, blijft wel groot. Er is dus voor een stuk de tegenstelling tussen het sociale aspect en de productiviteit die de digitale tools vaak bieden. Tijdens de coronapandemie hebben we zulke tools verplicht leren kennen en hebben we er ook de voordelen van ervaren. Hopelijk zullen we allemaal in staat zijn om de goede zaken daarvan vast te houden en waar er kansen liggen deze verder te ontwikkelen. Daarnaast moeten we absoluut het sociaal contact met collega’s blijven behouden. Wij helpen onze klanten om 100% in te zetten op het welzijn van hun medewerkers. Als consultancybedrijf waren we hier voor corona ook al wel mee bezig. Onze consultants zitten nu eenmaal verspreid bij onze klanten. Om de connectie te behouden met ons bedrijf en onze cultuur maakten wij al de combinatie van fysieke meetings en het gebruik van digitale tools. Diezelfde uitdaging zien we nu terugkomen bij onze klanten.”
Voor corona was niemand zich ervan bewust hoeveel tijd je spendeerde in meetings, aan geconcentreerd werken of aan de koffiemachine. Nu veel interactie digitaal verloopt, kan dat beter worden opgevolgd.
Hoe helpen de nieuwe technologieën om onze tijd beter in te delen?
Vuurstaek: “De tools binnen Microsoft 365 die we aanbieden, geven hier alvast een invulling aan. Naast het videobellen bieden ze heel wat mogelijkheden om productiever om te gaan met je tijd. Zo fungeert Viva Insights als een soort van persoonlijke coach die je op basis van je eigen data laat zien hoe productief je omgaat met je tijd: hoe vaak ben je in vergadering, raadpleeg je je e-mails of heb je tijd om volledig te focussen?”
Van Rousselt: “Online tools maken het mogelijk om van de ene meeting onmiddellijk naar de andere te gaan. Hierdoor heb je echter geen tijd meer om even te pauzeren en alles te verwerken.”
Vuurstaek: “Het is in dat kader belangrijk om tijdig op de rem te gaan staan. Bedrijven die dat goed doen, zijn meestal ook diegenen die meer aandacht hebben voor het welzijn van hun medewerkers. Zij kijken verder dan enkel het verhogen van de productiviteit en efficiëntie op korte termijn.”
Van Rousselt: “Voor corona was niemand zich ervan bewust hoeveel tijd je spendeerde in meetings, aan geconcentreerd werken of aan de koffiemachine. Nu veel interactie digitaal verloopt, kan dat beter worden opgevolgd. Dat levert zeer nuttige inzichten op waardoor je je tijd efficiënter en kwalitatiever kan besteden.”
Hoe zien jullie de toekomst?
Vuurstaek: “We hopen dat we in de toekomst nog meer zullen evolueren naar het hybride werken, waarbij mensen de combinatie maken tussen het sociaal samenzijn, ontmoeten en overleggen op kantoor en het van thuis uit gefocust werken aan zaken die je alleen moet of kan doen. De technologie om dat mogelijk te maken, is er alvast.”
Van Rousselt: “In plaats van zoals vroeger een hele dag op kantoor door te brengen, zal de focus verschuiven naar waar je welke taken best kan uitvoeren. Mensen zullen moeten leren om op die nieuwe manier te werken. Iedereen is hier ook anders in. Sommigen hebben namelijk meer nood aan sociaal contact dan anderen. Veel hangt uiteraard ook samen met de functie die je hebt.”