Home » Het Nieuwe Werken » “1 op 5 werknemers vindt dat zijn werkplek aan een facelift toe is”
Het Nieuwe Werken

“1 op 5 werknemers vindt dat zijn werkplek aan een facelift toe is”

In samenwerking met
In samenwerking met

Na corona zal het kantoorlandschap een heel andere invulling krijgen. Flexibiliteit, een aangename en motiverende sfeer en meer ruimte om samen te komen, worden de belangrijkste vereisten. Frédéric de Kriek, managing partner & founder van Buro Project, bespreekt de invloed van corona op de inrichting van kantoren.

Tekst: Joris Hendrickx

Frédéric de Kriek

“Clean desks en flexibel werken waren al aan het opkomen, maar de impact was vaak nog eerder beperkt en het concept leefde ook minder. Mensen kwamen meestal nog elke dag naar kantoor en gingen vaak nog steeds op dezelfde stoel zitten. Tijdens de coronapandemie moest iedereen daarentegen plots verplicht thuiswerken.”

“Al wie vroeger beweerde dat een vaste werkplek met eigen materiaal en een dossierkast onmisbaar waren, kon hierdoor niet meer anders dan ook de stap te zetten. Alle barrières vielen weg. En toen bleek dus dat het voor de meeste kantoorjobs perfect mogelijk was om van thuis uit en flexibel te werken.”

In welke zin is jullie werk door de jaren heen geëvolueerd?

“In onze twee vestigingen in Aalst en Knokke stellen we een dertigtal mensen tewerk, waaronder sinds enige tijd ook zeven interieurarchitecten. We evolueren immers steeds meer naar het afleveren van totaalprojecten in plaats van enkel kantoormeubilair. Het doel daarbij is om met onze inrichting een bepaalde sfeer op te roepen en een nieuwe manier van werken te faciliteren waar werknemers zich goed bij voelen en waardoor zij dus graag terug naar kantoor komen.”

“We zijn nu meer dan ooit een adviseur geworden voor bedrijven in hoe ze bij hun werkplekinrichting zo goed mogelijk rekening kunnen houden met de hedendaagse noden en wensen van hun werknemers. Maar ook duurzaamheid en welzijn nemen we mee op in ons advies. Bovendien zorgen we ervoor dat de concepten die we aanreiken flexibel mee kunnen evolueren met de toekomstige noden.”

Het doel is om met onze inrichting een bepaalde sfeer op te roepen en een nieuwe manier van werken te faciliteren waar werknemers zich goed bij voelen en waardoor zij dus graag terug naar kantoor komen.

Wat zijn momenteel de grootste prioriteiten voor bedrijven op vlak van kantoorinrichting?

“Nu iedereen terugkeert naar kantoor denken bedrijven grondig na over hoe ze dat best organiseren en wat daarbij belangrijk is. Hoeveel dagen moeten we thuis of op kantoor werken? Zal flexwerken leiden tot kleinere kantoren, of zullen we de bestaande oppervlaktes toch moeten behouden en anders moeten inrichten? Hoe creëren we een leuke werkplek met een aangename sfeer waar onze mensen graag terug naartoe komen? Bij dat laatste is de inrichting ongetwijfeld cruciaal. Uit recent onderzoek van onze partner KU Leuven is alvast gebleken dat voor één op vijf werknemers de werkplek aan een grondige facelift toe is.”

“Veel bedrijven geven hun werknemers nu de kans om van thuis uit te werken voor taken waar ze zich bij moeten concentreren. Het kantoor wordt hierdoor eerder ingericht als een ontmoetingsplaats waar mensen spontaan samenkomen, vergaderen, opleidingen kunnen volgen en creatief kunnen samenwerken aan projecten. De indeling wordt hierdoor helemaal anders. Er zullen minder afgesloten plekken zijn waar men geconcentreerd kan werken. De ruimte die wordt ingenomen door bureaus zal drastisch verminderen. Tegelijk wordt er meer ruimte vrijgemaakt voor vergaderruimtes, brainstormruimtes, een uitnodigende cafetaria en koffiehoek, een ruime lobby, enz.”

Waar moeten bedrijven zeker rekening mee houden bij de herinrichting van kantoren?

“Dé uitdaging voor bedrijven wordt om de bedrijfsspirit en motivatie erin te houden. Door het flexwerken zitten collega’s immers minder samen dan vroeger. Naast de HR-afdeling zal ook de inrichting van het kantoor hierbij een grote rol spelen. Een interieur kan immers de bedrijfscultuur uitademen. Het is daarbij belangrijk om uitnodigende plekken te voorzien waar collega’s op een aangename manier kunnen samenkomen en klanten kunnen worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Daarnaast moeten er eveneens diverse ‘activity based’ werkplekken worden gecreëerd waar iedereen naargelang zijn job, taken en voorkeuren zijn of haar gading vindt.”

“De uitstraling van kantoren is zeer belangrijk geworden, zowel ten opzichte van klanten als nieuw talent dat je wil aantrekken. Jonge mensen willen niet meer werken op de oude manier, waarbij iedereen samengepakt zit in een kantoorruimte.”

“Ook om mensen te behouden, is het een cruciale factor. Men wil vandaag de dag namelijk meer dan enkel een goed salaris. Een leuke werkomgeving en een bedrijfscultuur die collegialiteit accentueert, zijn belangrijk. Dat vereist dus enige creativiteit en openheid om het op een andere manier te doen. Maar uiteraard hangt dat ook allemaal samen met het soort bedrijf. Iedere inrichting is maatwerk waarbij we vanaf een leeg blad starten. We vertrekken daarom steeds vanuit een grondige analyse van het bedrijf en bekijken samen welke weg het wil uitgaan.”

Next article