Skip to main content
Home » Future of Work » Social Footprint peilt naar sociale impact van bedrijven
Future of Work

Social Footprint peilt naar sociale impact van bedrijven

In samenwerking met
In samenwerking met

De European Sustainability Reporting Standards (ESRS) vormen de kern van de nieuwe rapportageverplichtingen onder de CSRD: vanaf 2025 moeten de grootste bedrijven verplicht rapporteren over hun niet-financiële impact. Bij het onderdeel sociale impact steekt The Cornerstone bedrijven graag een handje toe. “Eerder dan een last, is dit voor bedrijven vooral een opportuniteit”, klinkt het.

Lise Bouttery

Sustainable HR Expert bij The Cornerstone

Katrien Van Rompay

Social Sustainability Expert bij The Cornerstone

Wat houdt deze rapportering in? 

Katrien Van Rompay, Social Sustainability Expert bij The Cornerstone: “Behalve op het vlak van environment en governance is er ook een sociale rapporteringsplicht. Concreet: het meten van de impact van je bedrijf op vier specifieke doelgroepen: de eigen werknemers, de werknemers in de toeleverings- en klantenketen, de omwonenden die invloed ondervinden van de activiteiten van het bedrijf en de eindgebruikers. Los van die verplichting dringen ook investeerders en banken steeds vaker aan op een sociale duurzaamheidstrategie en verlangen werknemers in toenemende mate dat hun werkgever duurzaam en sociaal gedreven is. Een bedrijf dat zijn sociale verantwoordelijkheid neemt, zal betere werknemers aantrekken, zijn reputatie zien toenemen, enz.”

De Social Footprint kwantificeert de impact op mensen van aspecten zoals diversiteit, work-lifebalance, sociale bescherming, enz.

Hoe kunnen jullie bedrijven ondersteunen bij die rapportering? 

Lise Bouttery, Sustainable HR Expert bij The Cornerstone: “Wij hebben de Social Footprint ontwikkeld. Deze kwantificeert de impact op mensen van aspecten zoals werkomstandigheden binnen en rond de organisatie, diversiteit, work-lifebalance, sociale bescherming, enz. Behalve als rapporteringsplicht is dat een nuttige en zelfs noodzakelijke oefening. Een bedrijf dat deze footprint in kaart brengt, zijn impactversterkers onderzoekt en die koppelt aan gerichte acties en processen, brengt social responsability in lijn met zijn bedrijfsstrategie. En dat biedt dan weer meer garantie op langetermijnsucces. We leggen ook de link met het financiële aspect: zo is niet inzetten op talent een verliespost. In 2023 verliet één op vijf jongeren zijn werkgever. Hoe ga je daar als organisatie constructief mee om? Met The Cornerstone verbinden we de positieve impact op mensen met het succes van de organisatie.”

Next article