Skip to main content
Home » Future of Work » Meer dan een job: bouwen aan een duurzame loopbaan
Future of Work

Meer dan een job: bouwen aan een duurzame loopbaan

In samenwerking met
In samenwerking met

KBC kan retentiecijfers voorleggen die hoger liggen dan hun sectorgemiddelde en zelfs boven het marktniveau uitstijgen. Hoe speelt het bedrijf dat klaar? Kevin Yseboodt en Annelies De Cooman, Diensthoofd Talent Acquisition en General Manager Workforce of the Future, geven toelichting.

Annelies De Cooman

General Manager Workforce of the Future

Kevin Yseboodt

Diensthoofd Talent Acquisition

Het is geen toeval dat KBC al vijf jaar op rij verkozen werd tot Top Employer. Voor de bankverzekeraar is menselijk kapitaal de belangrijkste troef, zegt Annelies. “Het is dan ook vanzelfsprekend dat we onze collega’s maximaal ondersteunen in het uitvoeren van hun job en hen daarnaast ook perspectief bieden om hun loopbaan op een duurzame manier verder uit te bouwen. We beperken ons dus niet tot het laten groeien in hun huidige functie. We willen hen ook de mogelijkheid geven om, zowel horizontaal als verticaal, door te stromen naar andere rollen. Zelfs wanneer iemand KBC verlaat, hopen we dat die persoon ambassadeur blijft van onze organisatie. Al gebeurt dat niet vaak: onze uitstroomcijfers behoren tot de laagste binnen de financiële sector en liggen zelfs onder het marktgemiddelde.”

Een mensgerichte aanpak vanaf dag één 

“Interne jobmobiliteit vinden we belangrijk.”, vult Kevin aan. “Dat staat ook los van leeftijd of generatie: het geldt voor alle medewerkers, jong en oud. We willen dat mensen zich niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk kunnen ontplooien. Daarom besteden we veel aandacht aan mentaal, fysiek, sociaal en financieel welzijn.” 

Ook wat betreft het aantrekken en behouden van talenten, is het de ambitie om hét referentiepunt te zijn op de markt. Dat begint uiteraard al bij het aanwervingsproces. Kevin: “De manier van aantrekken, rekruteren en onboarden van kandidaten is voor ons essentieel. We maken gebruik van AI ter ondersteuning, maar behouden steeds de menselijke touch. AI zal namelijk nooit autonoom over een aanwerving oordelen. Dat blijft de beslissing die de recruiter samen met de leidinggevende neemt. Daarnaast hechten we veel belang aan een positieve beleving voor de kandidaten via duidelijke communicatie, tijdige feedback en een gestroomlijnd sollicitatieproces.”

Wie voor KBC kiest, kiest niet alleen voor een job, maar ook voor een loopbaan.

Werken in een omgeving waar ontwikkeling en opleiding centraal staan 

Het is duidelijk: Wie voor KBC kiest, kiest niet alleen voor een job, maar ook voor een loopbaan. Zodra een kandidaat aan boord is, zet KBC sterk in op wat ze ‘continue progressiedialogen’ noemen. Annelies: “Dat zijn gesprekken tussen medewerkers en hun leidinggevende, waarin coaching centraal staat, kansen om te ontwikkelen besproken worden en vooruit wordt gekeken naar de volgende stappen in de loopbaan. Daarnaast kunnen onze collega’s terecht bij onze loopbaancoaches voor begeleiding en hun traject verder uit te stippelen. En zo creëer je, met de juiste focus, vooruitgang als individu, als team en als organisatie.” 

“Opleidingen staan vanaf dag één hoog op de agenda”, vertelt Annelies. “We weten dat dit voor onze mensen één van de belangrijkste redenen is om voor KBC te kiezen. Tijdens de onboarding bieden we daarom een ‘Welkom bij Team Blue’-leerpakket aan. Dit vormt de ideale startbasis voor hun eerste weken bij KBC. Voor starters in het commerciële netwerk hebben we bovendien sinds een paar jaar de zogenaamde Retail Academy opgericht. Een professioneel georganiseerd opleidingscentrum waar elke nieuwe collega in enkele weken klaargestoomd wordt voor een succesvolle start in KBC Live of ons kantorennet. In ons opleidingsaanbod ligt de focus enerzijds op de kernactiviteiten: bankieren en verzekeren. Anderzijds is er een aanbod dat onze medewerkers klaarstoomt voor de toekomst. Zo zijn er ‘hot skills’ gedefinieerd, die relevant zijn voor al onze medewerkers en cruciaal zijn om de strategie van KBC waar te maken. Momenteel is één van de hot skills ‘kritisch omgaan met data & AI’.”

Team Blue en PEARL+: samen sterk voor elkaar en de samenleving 

KBC vat zijn bedrijfscultuur samen in wat ze PEARL+ noemen. Dat is de manier waarop medewerkers samenwerken om dé referentie te zijn als bankverzekeraar én om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving. “Waar je ook werkt binnen KBC, samen vormen we één team: Team Blue, verbonden door onze cultuur en de blauwe kleur van KBC”, zegt Kevin. “Team Blue staat ook voor onze engagementen voor de maatschappij. Recent gingen we de uitdaging aan om zoveel mogelijk maatschappelijke projecten te steunen: gaande van helpen bij een verhuis in een verzorgingstehuis tot meehelpen in een dierenasiel. Momenteel loopt er bovendien een actie, in samenwerking met het Rode Kruis, om 4.000 collega’s te ondersteunen bij het behalen van een opleiding tot EHBO-verlener en tegelijk 2.000 bloeden plasmadonaties in te zamelen.”

Pearl+

Performance: wat we beloven, maken we waar 
Empowerment: we stimuleren de creativiteit en het talent van elke individuele medewerker 
Accountability: we nemen persoonlijke verantwoordelijkheid op ten opzichte van onze klanten, collega’s, aandeelhouders en de samenleving 
Responsiveness: we reageren snel en empathisch op suggesties, invloeden, verzoeken en inspanningen van collega’s, management en klanten 
Local embeddedness : we omarmen de diversiteit van onze teams en klanten in de verschillende kernmarkten en handelen daar ook naar 
+: We creëren meerwaarde door samen te werken en te innoveren, te initiëren en te inspireren, ten voordele van de hele groep

Next article