Chris Huybrechts
Zaakvoerder
Projectatelier
Bij een kantoorinrichting moet – naast het gebouw – vooral ook rekening worden gehouden met ‘de mens’ die er moet werken. En dat kan door op al hun zintuigen in te spelen.
Tekst: Joris Hendrickx
Huybrechts: “De basis van een goede kantoorinrichting is volgens ons gestoeld op drie belangrijke pijlers: de kennis betreffende het gebouw, de kennis over de mensen die leven en werken in dat gebouw en het DNA van de organisatie. Het gebouw kan zowel een nieuwbouw als een renovatie zijn. We gaan daar dan de nodige opmetingen doen, kijken wat de eigenschappen zijn, brengen de voor- en nadelen ervan in kaart, enz.”
“Maar ook de mensen en het DNA van de organisatie willen we beter leren kennen. Dat doen we door bij ieder nieuw project een bevraging te organiseren. We spreken face-to-face met de beleidsmensen (directie, afdelingsverantwoordelijken,…) en peilen daarbij naar hoe zij hun bedrijf in de toekomst zien evolueren. Dat is uiteraard belangrijk omdat wij dan alles qua inrichting ook kunnen laten passen in hun toekomstvisie en de uitstraling die ze willen bekomen.”
“Ook de manier waarop ze willen gaan werken is belangrijk. Er zijn steeds meer thuiswerkers, flexwerkers en mensen die deeltijds werken.”
Alle zintuigen prikkelen
“Maar we kunnen nog verder gaan door iedere medewerker in het bedrijf te bevragen door middel van een enquête. Daarbij stellen we vragen over de fysieke werkomgeving, ergonomie, maar ook over de organisatie van de diensten, wie met wie samenwerkt, welke communicatie beter kan en wat volgens hen de minpunten en de spanningen zijn in de organisatie,…”
“Vervolgens letten we bij de kantoorinrichting op alles wat de zintuigen prikkelt. Door hier aandacht aan te besteden zorgen we ervoor dat men zich beter voelt in zijn werkomgeving, waardoor de concentratie en het arbeidsplezier heel wat hoger zullen zijn.”
1 HOREN
“Horen gaat niet alleen over communiceren met elkaar. Het heeft ook te maken met de akoestiek van het gebouw. Als de die slecht is, dan verstaan de mensen elkaar slecht, de stress zal toenemen, er ontstaan nagalmgeluiden die zowel voor de mensen als voor hun gehoor erg slecht zijn,… Het is dus wel degelijk belangrijk om hier rekening mee te houden. We onderzoeken ook of de ruimtes akoestisch voldoen aan de normen en activiteiten waarvoor ze worden gebruikt. Een vergaderzaal heeft andere akoestische noden dan bijvoorbeeld een eetruimte.”
2 RUIKEN
“Onze reukzin is een erg belangrijk zintuig. In de inkomhal en eventueel andere zones werken we daarom met geuren die mensen tot rust kunnen brengen, gaan stimuleren of activeren. Voor iedere ruimte is dat anders. Een ruimte die tot doel heeft om mensen tot rust te brengen heeft nood aan een geur die dat ondersteunt. Een ruimte waar mensen heel actief moeten zijn heeft daarentegen nood aan een activerende geur. Dat is zeker niet evident. Geurvoorkeuren verschillen immers van persoon tot persoon. We doen daarom steeds een geurstudie waarbij we uiteindelijk komen tot een geur die past bij het bedrijf en de betreffende ruimte.”
3 VOELEN
“We gebruiken in onze inrichting materialen en texturen (hard of zacht, koud of warm) die de juiste gevoelens en sferen oproepen. Bovendien proberen we oog te hebben voor het aanvoelen van de werkomgeving (temperatuur, luchtvochtigheid, tocht,…). Zo zullen we een ontspanningshoek eerder uitrusten met kussens en stoffen die zacht aanvoelen, in combinatie met warme en natuurlijke materialen. Een vergaderruimte zal daarentegen koeler zijn qua materialen.”
4 KIJKEN
“Kijken is vooral het beleven van kleuren. Afhankelijk van de functie van de ruimte kiezen we dus voor kleuren die mensen tot rust brengen of net activeren. Een ontspanningshoek krijgt eerder warme kleuren zoals rood, bordeaux, bruin. Om mensen te activeren zullen we daarentegen eerder frisse, fruitige en sterke kleuren gebruiken.”
5 PROEVEN
“We zorgen voor een ‘smaakvol’ interieur, maar kunnen evenzeer meedenken met het versterken van de innerlijke mens. Dat gaat dan zowel over het introduceren gezondere voeding en drank, als over de inrichting van de eetruimte en/resto die daarbij moeten passen.”
6 PSYCHE
“Er is een sterk toenemend bewustzijn over het belang van welzijn op de werkvloer. En dat heeft niet enkel te maken het fysieke maar ook met de psyche. Naast alle andere zintuigen hebben we daarom oog voor het versterken, activeren en tot rust brengen van de geest. We trachten om stress en overspannenheid zoveel mogelijk te voorkomen. Daarom hebben we in ons bedrijf een gecertificeerde burn-outcoach om mensen met overspannenheid te helpen. Daarnaast kunnen we Brainfitness sessies aanbieden om het concentratievermogen en de slaap van medewerkers te verbeteren en om spanningen af te bouwen. Dit werkt met een computer die we ter beschikking stellen en elektrodes op het hoofd die de hersengolven meten. Mensen leren hierbij onbewust om het ritme van hun hersengolven te conditioneren.”