Home » Future of Work » “Inzetten op employee experience wordt cruciaal om je talent te behouden”
Future of Work

“Inzetten op employee experience wordt cruciaal om je talent te behouden”

Nancy Rademaker, Professional Keynote Speaker en partner bij nexxworks.
Nancy Rademaker, Professional Keynote Speaker en partner bij nexxworks.
Nancy Rademaker, Professional Keynote Speaker en partner bij nexxworks.

Employee experience prijkt anno 2020 modieus en hoog op menige prioriteitenlijst. Toch lopen organisaties nog een hoop voordelen mis. Internationaal Keynote speaker Nancy Rademaker legt uit hoe we het exponentieel groeiend aantal kansen best benutten.

Even een korte schets: decennia geleden lag alle aandacht bij het product. Wat later sijpelde het besef binnen dat er ook nog een klant meespeelde. De medewerker bleef als belangrijke speler lange tijd onderbelicht… Tot het inzicht groeide dat ook die twee eerste pijlers er bij te winnen hebben. Dat laatste is een open deur: iedereen doet er wel íets mee. Toch ligt er nog een enorm groeipotentieel, denk maar aan de jongere generaties die nu massaal de arbeidsmarkt betreden, AI, de schaarste op de arbeidsmarkt, enz. Inzetten op employee experience wordt simpelweg cruciaal om je talent te behouden.

Permanente monitoring

De spectaculaire cijfers over hoeveel meer het kost om nieuwe mensen in te werken dan om eigen personeel op te leiden, zijn gekend. Ook de ROI van een doordacht en up to date personeelsbeleid wordt steeds meer erkend. Toch wordtemployee experience nog te vaak weggezet als een fancy koffieapparaat, vers fruit en eventueel een pingpongtafel. De klantbeleving word continu geobserveerd, geanalyseerd en bevraagd, wat houdt ons dan tegen om dit ook voor medewerkers te doen? En dan heb ik het niet alleen over onboarding, werknemersenquêtes of de jaarlijkse evaluatie gelinkt aan het loon, maar over een permanente monitoring door de hele carrière heen.

Het allerbelangrijkste voor de employee experience is leiderschap.

Empathisch leiderschap

Het allerbelangrijkste voor de employee experience is leiderschap. Sommigen spreken over servant leadership, maar dat vind ik iets te onderdanig. De term empathisch leiderschap dekt de lading beter. Dat houdt in dat je tegelijk een zekere autoriteit hanteert, maar ook transparant bent over waar je mee worstelt en wat je drijfveren zijn. Zonder te pamperen, maar met veel aandacht voor het welbevinden en de visie van je medewerkers. Volledige transparantie bouwt vertrouwen. Ik pleit voor een employee experience-afdeling in ieder bedrijf, geworteld in elke bedrijfstak.

Vinger aan de pols

Technologie kan ons helpen om accuraat te monitoren hoe werknemers zich voelen en organiseren. Er zijn al verschillende voorbeelden met algoritmes die het mailverkeer, de manier van communiceren en ook agenda’s gebruiken om zowel efficiëntie als het welbevinden in kaart te brengen. Via videoanalyses worden soms onverwachte profielen tegengehouden bij sollicitaties. De technologie tegenhouden, lijkt me echter niet raadzaam, maar we moeten er wel over waken dat deze ten dienste van de mens wordt ingezet.

Next article