Skip to main content
Home » Future of Work » Het nieuwe werken: inspelen op de uitdagingen van de coronacrisis
Future of Work

Het nieuwe werken: inspelen op de uitdagingen van de coronacrisis

Marc Groven (iBike), Mirjam Tijssen (VDAB), Jason Van Roey (Kruidvat)
Marc Groven (iBike), Mirjam Tijssen (VDAB), Jason Van Roey (Kruidvat)
Marc Groven (iBike), Mirjam Tijssen (VDAB), Jason Van Roey (Kruidvat)

“We hebben ons digitaal aanbod uitgebreid en zijn nog meer op maat van de klant gaan werken”

De coronacrisis schudt onze arbeidsmarkt grondig door elkaar. Terwijl het ene bedrijf plots minder personeel nodig heeft, hebben andere ondernemingen net een dringende nood aan nieuwe en bijkomende krachten. Gelukkig kunnen ze daarbij steeds rekenen op de flexibele ondersteuning van VDAB.

Tekst: Joris Hendrickx – foto’s: Kris Van Exel

Mirjam Tijssen, accountmanager VDAB.

Mirjam Tijssen

Accountmanager

VDAB

VDAB speelt steeds in op de veranderende arbeidsmarkt. “Ook bij de coronacrisis hebben we onze wendbaarheid getoond door het digitale aanbod snel verder uit te bouwen en zo meer op maat te gaan werken”, vertelt accountmanager Mirjam Tijssen. “Door de coronacrisis hadden bepaalde sectoren een grote nood aan extra personeel. Daarom lanceerden we een campagne waarbij zulke bedrijven hun vacatures op vdab.be konden melden met #COVID19.”

“Op die manier wisten onze medewerkers én werkzoekenden dat dit dringende jobs waren. We konden zo duizenden vacatures op korte termijn invullen. Mensen die tijdens de crisis een steentje wilden bijdragen, konden in hun online dossier aangeven dat ze geïnteresseerd waren in een tijdelijke job. Zo toonden ze hun engagement en konden ze tegelijk werkervaring opdoen.”

Digital first

Tijssen: “We werken al sinds 2018 volgens het principe ‘digital first’ en moedigen daarom werkzoekenden aan om hun dossier online in orde te brengen. We konden onze dienstverlening blijvend garanderen dankzij thuis- en digitaal werk. Bovendien zijn onze instructeurs en opleidingscentra heel snel overgeschakeld naar het online aanbieden van praktijkgerichte opleidingen. Zo blijven we ervoor zorgen dat werkzoekenden, tijdens én na de coronacrisis, meteen aansluiting vinden op de arbeidsmarkt. Dit kwam er trouwens bovenop de reeds bestaande gratis online opleidingen en de webinars. Ook onze opleidingen ‘Nederlands op de werkvloer’ en taalondersteuning gebeuren nu nog meer online.”

Tijdens de coronacrisis staan heel wat sectoren voor enorme uitdagingen. Zo moesten fietsenwinkels tijdelijk sluiten, maar krijgen ze intussen meer aanvragen dan ooit tevoren. En ook de retailsector moet voortdurend inspelen op de nieuwe noden die de crisis met zich meebrengt. Hulp van een ervaren partner is hierbij geen overbodige luxe, bewijzen de getuigenissen van iBike en Kruidvat.

Getuigenis iBike

“Eerste schifting en opleiding van nieuwe werkkrachten”

Marc Groven, oprichter en eigenaar iBike.

Marc Groven

Oprichter en eigenaar

iBike

De fietsensector is één van de sectoren die door de coronacrisis een groei kennen en dus diverse profielen bijkomend zullen moeten aanwerven. Marc Groven, oprichter en eigenaar van iBike, getuigt.

“Sinds de coronacrisis zijn fietsen enkel maar interessanter geworden. Mensen gebruiken het openbaar vervoer niet meer graag uit schrik om besmet te worden. Ook met z’n allen de auto nemen en zo in enorme files terechtkomen, is geen optie. Om zich te verplaatsen, zullen mensen dus meer dan ooit de fiets nemen. Bovendien zullen veel Belgen kiezen voor een fietsvakantie in eigen land. We verwachten op korte termijn dus een sterke stijging van de vraag naar fietsen, waardoor we snel extra mensen zullen moeten aanwerven. Zij zijn nodig om de stormloop in de winkels aan te kunnen én voor het onderhoud van al die nieuwe fietsen achteraf”, aldus Groven.

Logistieke profielen voor thuislevering

“Daarnaast hebben we de voorbije periode geleerd dat het cruciaal is om onze fietsen ook online te verkopen. Dankzij die online verkoop in combinatie met contact per chat en e-mail hebben we in april 43% van onze normale omzet gehaald zonder één winkel open te doen. Voor de thuislevering van al die fietsen hebben we een logistiek op poten gezet die verder zal moeten worden uitgebouwd en op punt worden gesteld. Ook daar zijn extra mensen voor nodig.”

Nauwe samenwerking voor aanwervingen en opleidingen

“Om al die profielen te vinden en op te leiden, zullen we nauw samenwerken met VDAB. Zij maken een eerste schifting van kandidaten en vergroten zo de kans op succes bij diegenen die we uiteindelijk zullen opleiden. In de eerste plaats moet de attitude goed zitten, en net dat kan VDAB goed inschatten”, aldus Groven.
“Samen met VDAB bekijken we geval per geval via welk systeem we mensen zullen opleiden. Dat kan bijvoorbeeld via een individuele beroepsopleiding (IBO), waarbij VDAB zorgt voor begeleiding. Maar zij adviseren ons ook bij het ontdekken van andere mogelijkheden. Zo moeten we niet zelf uitzoeken hoe het precies allemaal in elkaar zit.”

Getuigenis Kruidvat

“Ondersteuning bij zoektocht naar ondernemende profielen”

Jason Van Roey, HR Business Partner Kruidvat.

Jason Van Roey

HR Business Partner

Kruidvat

Net zoals voor heel wat andere retailers, is het ook voor Kruidvat een uitdaging om goede mensen te vinden. Om hier een antwoord op te bieden, werkt het bedrijf nauw samen met VDAB. “Dat komt eens te meer van pas bij de nieuwe noden die het coronatijdperk met zich meebrengt”, zegt Jason Van Roey, HR Business Partner bij Kruidvat.

“Mede door de coronacrisis richten we ons nog meer naar ondernemende profielen die meedenken en zelf initiatieven kunnen lanceren om deze uitdagende periode aan te kunnen. Dat past ook binnen de slogan ‘Samen gaan we ervoor’ die we zowel naar onze medewerkers als naar klanten toe hebben gelanceerd. Door de coronamaatregelen zijn er veel gemotiveerde mensen vrijgekomen op de arbeidsmarkt, en uiteraard kunnen zij bij ons terecht. In samenwerking met VDAB zullen we de nodige opleidingen voorzien”, aldus Van Roey.

Wederzijdse aanvulling

“In onze samenwerking met VDAB vullen we elkaar perfect aan: wij hebben verschillende vacatures en VDAB zorgt voor kandidaten en de juiste opleiding voor elke persoon. De meeste Vlamingen melden zich in geval van werkloosheid aan bij VDAB. Daarbij kunnen ze ook hun competenties doorgeven. Hierdoor kan VDAB heel gericht en efficiënt zoeken op bepaalde profielen en deze vervolgens aanspreken. Hierdoor zijn ze voor ons de geknipte partner om snel contact te leggen met mensen uit de juiste doelgroep. Omgekeerd zijn wij voor VDAB een goede partner omdat wij verspreid over heel Vlaanderen winkels hebben waar zij werkzoekenden dicht bij huis een job kunnen aanbieden. Bovendien hebben wij een ontwikkelingsgerichte cultuur en voorzien we intern opleidingen voor deze mensen, waardoor ze zelfs geen voorkennis en ervaring hoeven te hebben in de job van verkoopsmedewerker. Iedereen kan instappen en zich ontwikkelen in een mooie combinatie van praktijkgericht én theoretisch leren.”

Online introductiemodule en cursussen

Van Roey: “Wanneer iemand bij ons opstart, krijgt die persoon nog vóór de eerste werkdag een link doorgestuurd naar een online introductiemodule. Door deze te overlopen en in te vullen, maken mensen alvast vanop afstand kennis met ons vakjargon en de werkorganisatie, en kunnen ze dus vanaf dag één een vlotte start maken op de werkvloer. Maar ook VDAB biedt online cursussen aan die zich toespitsen op werken in de retail. Op deze manier kunnen mensen die zich willen omscholen of die nieuw zijn op de arbeidsmarkt worden warmgemaakt voor de retail.”


Webinar

VDAB organiseert op 29 juni een webinar voor ondernemers: ‘Een crisis, een opportuniteit’.

Next article