Vanaf 1 januari wordt het mobiliteitsbudget verplicht gemaakt door de overheid. Zo’n 55.000 bedrijven met salariswagens zullen door die maatregel getroffen worden. Wat komt er precies op hen af? Bert Van Molle van Olympus Mobility legt uit.

Bert Van Molle
Mobility Expert bij Olympus Mobility
Met het mobiliteitsbudget wil de overheid een alternatief bieden voor de traditionele salariswagen. De werknemers kunnen daarbij kiezen voor een elektrische auto, een meer duurzaam vervoersmiddel (een fiets, een abonnement op een deelauto of openbaar vervoer…) of een uitbetaling in cash. In sommige gevallen kunnen ze zelfs een hypothecaire lening aflossen met het mobiliteitsbudget.
Onduidelijkheid en uitdagingen bij de invoering
“De maatregel zal op 1 januari ingaan, maar veel modaliteiten zijn nog onduidelijk”, zegt Bert. “Komt er een transitieperiode? Zal de werknemer proactief moeten aangeven dat hij het mobiliteitsbudget wil inzetten of niet? We weten het nog niet. Wat wel duidelijk is, is dat een paar tienduizend bedrijven zich dit zullen moeten aantrekken. Ze zullen bijvoorbeeld een car policy moeten opstellen en de Total Cost of Ownership (TCO) moeten berekenen. Voor veel ondernemingen is dat nog compleet onbekend terrein.” Vooral het change management rond de nieuwe regels zal een uitdaging worden voor veel ondernemers, denkt Bert. “Afhankelijk van hun grootte en mogelijkheden zullen velen allicht naar standaard-templates en Excel-sheets grijpen om compliant te zijn. Tot de fiscus problemen ziet, uiteraard. Maar het gaat ook verder dan dat. Om future proof te zijn, aantrekkelijk te blijven voor nieuwe werknemers én je retentie hoog te houden, moet je dit eigenlijk fatsoenlijk aanpakken.”
De maatregel zal op 1 januari ingaan, maar veel modaliteiten zijn nog onduidelijk.
Steeds meer werknemers kiezen voor het mobiliteitsbudget
Olympus Mobility kan daarbij helpen, aldus Bert. “Wij helpen met het maken van een policy, het berekenen van de TCO, het definiëren van een budget, het papierwerk, het installeren van de digitale apps… alles van A tot Z. Bij de early adopters kiest nu al bijna een derde van de werknemers voor een mobiliteitsbudget. Bovendien: deze materie zal de komende jaren allicht nog verder evolueren, want de regering streeft naar een mobiliteitsbudget voor iedereen. Dit is dus niet iets dat je zomaar onder mat kunt vegen.”