Skip to main content
Home » Future of Work » “Heel trots dat we de drempel om aan te kloppen bij problemen of stress zo laag mogelijk gelegd hebben”
Future of Work

“Heel trots dat we de drempel om aan te kloppen bij problemen of stress zo laag mogelijk gelegd hebben”

In samenwerking met
In samenwerking met

Eén van de strategische doelen van de Nationale Bank van België is het creëren van een aangename, veilige en stimulerende werkomgeving voor alle medewerkers. Geen loze beloftes, geen hol beleid, maar een allround en gecombineerde aanpak op drie fronten. “We zijn heel trots dat we de drempel voor medewerkers om aan te kloppen bij problemen of stress zo laag mogelijk gelegd hebben”, klinkt het. 

Ilse Van den Borre, change manager bij NBB

Inge Van de Paer, head of Learning & (leadership) Development bij NBB

Linda Verwimp, preventieadviseur bij NBB

Er was een tijd dat er een taboe rustte op het woord stress. De term burn-out mocht zelfs niet uitgesproken worden… 

Linda Verwimp, preventieadviseur bij NBB: “Die tijd ligt gelukkig achter ons. Je goed en gewaardeerd voelen op het werk leidt tot meer productiviteit, creativiteit en mentaal welzijn. Daarom geven we dat al van bij het prille begin mee: nieuwe medewerkers krijgen een onthaalprogramma met onder meer een uitgebreide rondleiding door HR, waarbij ze op het eind ook onze preventieadviseurs ontmoeten. We willen dat ze weten dat ze te allen tijde bij ons terechtkunnen als ze zich niet goed voelen, er conflicten rijzen of als er sprake is van grensoverschrijdend gedrag.” 

Welke initiatieven kunnen het werkgeluk van de gemiddelde werknemer verbeteren? 

Ilse Van den Borre, change manager bij NBB: “Dat zijn er heel wat. Zo verwerken we elk jaar een enquête in onze functioneringsgesprekken. Deze peilt naar de ambitie van onze collega’s en hoe hun expertise aansluit bij de functie, maar ook naar welzijnsfactoren zoals de omgang met stress, de work-lifebalance of de mogelijkheid tot deconnectie. De resultaten vormen de aanzet tot gerichte acties die ervoor moeten zorgen dat onze mensen fit en gezond op de werkvloer verschijnen. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld gewerkt rond de feedbackcultuur tussen medewerkers en rond psychologische veiligheid. Dit jaar ligt de focus op de ‘growth mindset’: hoe onze mensen kunnen blijven groeien op basis van zelfvertrouwen en opgebouwde ervaring.” 

Inge Van de Paer, head of Learning & (leadership) Development bij NBB: “Binnen de bank werd een ecosysteem rond wellbeing uitgewerkt met de lijnmanager, meter/peter, HR en de preventieadviseurs. Learning & Development (L&D) vult dat aan met een ruim opleidingsaanbod, binnen de werkuren én in de Bank. Een toptraining als ‘Selfcoaching’ is erg populair, omdat het benutten van je maximale potentieel er hand in hand gaat met stresscontrole. Bij ‘Ontplooi jezelf’ leer je nadenken over je loopbaan. Je kan uitzoeken wat je energie geeft en welke richting je uit wil: ideaal voor mensen op een kruispunt in hun carrière. Daarnaast zijn er ook ad-hocinitiatieven. Rond omgaan met verandering hebben we bijvoorbeeld tweemaal een ‘Learn&Lunch’ georganiseerd, zetten we in op opleidingen voor medewerkers en leidinggevenden én komt er nu ook een bordspel om positief en spelenderwijs te leren omgaan met change. Indien onze medewerkers ernstigere problemen ondervinden, kunnen we hen in het kader van burn-outpreventie zelfs externe gespecialiseerde coaching aanbieden. En laten we vooral onze interne mentoren niet vergeten: bij hen kunnen de mensen altijd terecht met specifieke vragen.”

Toxisch leiderschap is de laatste tijd een hot topic. Hoe pakken jullie dat aan? 

Verwimp: “Elke leidinggevende die promotie maakt, krijgt van ons ook een opleiding over wat van iemand in die nieuwe rol verwacht wordt. Niet alle leidinggevenden hebben van bij de start namelijk de nodige skills op het vlak van luistervaardigheid of bemiddelen. Veel mensen kunnen een stuk begeleiding dus zeker gebruiken, reden waarom we een volledig programma hebben uitgewerkt. Ontstaan er toch conflicten, dan kan er via L&D ook een teamworkshop worden opgezet. Dat is nieuw: samenwerken als team om heikele punten weg te werken.” 

Je goed en gewaardeerd voelen op het werk leidt tot meer productiviteit, creativiteit en mentaal welzijn.

Van den Borre: “Omdat we welzijn op het werk zo au sérieux nemen, werken we vanuit verschillende invalshoeken. De eerste stap voor feedback over de carrière is altijd de HR-businesspartner. Bij zaken als stress of burn-out komt de preventieadviseur in beeld, voor levenslang leren is er de samenwerking met L&D. Bij meer ad-hoctopics, zoals omgaan met het recht op deconnectie, is er de samenwerking tussen L&D, IT en de arbeidsgeneesheer. Zo laten wij onze medewerkers op diverse manieren groeien. Dat verzekert hun welzijn en (mentale) ontwikkeling op de werkvloer. Onze diensten zijn zeer zichtbaar en laagdrempelig én gaan bovendien proactief naar de mensen toe. Dat is absoluut onze sterkte.”

Next article