Skip to main content
Home » Future of Work » “Generatieve AI opent scala aan mogelijkheden”
Future of Work

“Generatieve AI opent scala aan mogelijkheden”

In samenwerking met
In samenwerking met

Generatieve AI is een opkomende technologie die waarde kan genereren uit data en daarom vele innovatieve kansen biedt. WESTPOLE, leverancier van IT-diensten en specialist in digitale transformatie, zit op een trein die steeds sneller gaat rijden.

Jens Van Hoof

Head of Presales WESTPOLE

Artificiële intelligentie (AI) maakt al langer deel uit van ons dagdagelijkse digitale leven. Generatieve AI gaat nog een stapje verder door de enorme berg data waarover bedrijven beschikken, te activeren en te optimaliseren. “Bedrijven weten niet altijd hoe ze de hoeveelheid data waarover ze beschikken kunnen ontsluiten”, aldus Jens Van Hoof, Head of Presales. “Daarom bouwen wij bovenop de hardware-infrastructuur die wij leveren een extra laag van generatieve AI om met die data aan de slag te gaan. Concreet gaat het om een platform dat datastromen gaat koppelen in een database, waarop dan query’s worden toegepast die tot een bepaalde actie kunnen leiden. De toepassingsmogelijkheden zijn enorm. Generatieve AI kan bedrijven zowel intern – in hun HR-beleid of bij interne processen – als extern ondersteunen. In dat laatste geval zullen chatbots de support grotendeels automatiseren, zodat medewerkers kunnen focussen op complexe zaken.” 

Generatieve AI gaat een stapje verder dan AI door de enorme berg data waarover bedrijven beschikken, te activeren en te optimaliseren.

Proactief 

“Generatieve AI kan een handje toesteken bij het optimaliseren van de kostenstructuur (HR, software, hardware,…), maar ook procesoptimalisatie is een belangrijke use case”, vertelt Charles D. White, Technical Sales Engineer bij Westpole. “Denk aan een productiebedrijf dat alle data over druk, belasting of slijtage van het machinepark bijhoudt. Generatieve AI kan proactief aangeven wanneer een onderhoud nodig is of wanneer bepaalde onderdelen aan vervanging toe zijn en zo onverwachte downtime vermijden. Net zo goed kan het systeem volautomatisch aangeven hoe middelen in cloudomgevingen efficiënter ingezet kunnen worden en operationele kosten kunnen dalen om kostenoptimalisatie te bevorderen.”

“Om Generatieve AI los te laten op data is veel rekenkracht nodig”, vult Van Hoof aan. “Het gros van de bedrijven heeft dat in hun huidige hardware nog niet geïnstalleerd. Ook daar kunnen wij hen bij helpen.”

Next article